Baanbouw Hookyville

Plaats reactie
Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 01-04-2011 17:44

daar heb je wat aan
steun muurtjes zien er goed uit
en als je denkt 4 of 5 maak je er al snel meer op andere plaatsen
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 15-05-2011 11:46

Even een update om het gebrek aan updates te verklaren:

Sinds eind maart is het zakelijk veel drukker geworden. Ik had een nieuwe opdrachtgever waarvoor ik veel ga doen, namelijk schrijven over mijn andere hobby basketbal. Maar ik had ook mijn hele adresboek gemaild om nu eens uit te leggen wat ik (voor mezelf) doe en dat heeft weer geleid tot een fiks aantal nieuwe opdrachten. Daardoor is er geen tijd meer geweest om nog wat nadrukkelijk met de baan bezig te zijn. Maar dat komt vanzelf wel weer.

Eind juni wordt de nieuwe dakkapel geplaats. Niet aan de kant van de baan, want dat zou een enorme toestand geworden zijn, maar de oude dakkapel aan de achterzijde (2.40 meter breed) wordt vervangen door een dakkapel van 3.20 meter breed. Dat is dus meer licht op zolder. Plus dat de dakkapel van de jaren 60 erg smal was. De nieuwe dakkapel geeft mijn zolder gewoon een halve meter extra lengte en dat is helemaal goed om het volledige baanplan ooit te gaan realiseren. Plus dat ik het deel waar station Hookyville staat, meer de kamer in kan plaatsen, zodat ik er aan de achterzijde ook makkelijker bij kan zonder veel last te hebben van het schuine dak. De boekenkast gaat van zolder af en er komen gewoon wat planken aan de muur, zodat het spiraaldeel dus mee de kamer in kan schuiven. Helemaal prima.

Doordat 28 juni de kamer leeg moet zijn - op een goed afgeschermde en afgedekte baan na -, ben ik wel gedwongen om alles in dozen te stoppen, die ik ofwel tijdelijk onder de baan kan plaatsen of tijdelijk van zolder weghaal. Met andere woorden: alles staat in het teken van opruimen. Misschien dat het in juni iets minder druk is en dan waag ik nog een poging ballasten op de manier zoals sommige andere N-spoorders dat ook met de Flm Piccolorails hebben gedaan.

Als de dakkapel klaar is (dat is 28 juni en alles is rond in één dag), heb ik een paar dagen om de kamer weer gedeeltelijk in te ruimen. Daarna vertrek ik voor de ANWB naar Denemarken en Zweden om drie weken lang campings te bezoeken en er over te schrijven. Het gaat hier om charmecampings: campings waar het zogenaamde toeristisch kamperen de boventoon voert, waar weinig of gemoedelijke animatie is en die om een of meer redenen bijzonder zijn (gastvrijheid, uitstraling, ligging). Een charmecamping ademt ook rust en ruimte uit en is niet te groot (max 200 plaatsen, liefst veel minder), maar ook niet te klein (vanaf 20-25 plaatsen). Op mijn lijst staan er 28, maar de kans is aannemelijk dat er veel meer charmecampings zijn. Als ik die vind en bezoek, kan ik weer extra verdienen. Dus Denemarken/Zweden-kenners: kom maar door met de namen van die campings!

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 16-05-2011 21:54

Hoi Martin,

Prachtig joh dat je mailing over je werk een goed respons heeft opgebracht en dan is wat minder tijd voor je hobby helemaal geen probleem want het doel heiligt nu eenmaal de middelen.
Ook mooi dat je nieuwe dakkapel ook juist voor je baan een stukje extra voordeel gaat geven straks.
Je werk voor de ANWB van de zomer voor zo'n 3 weken is zeker ook niet verkeerd alhoewel je je charmes beter kan bewaren voor je vrouw en niet te letterlijk hier op campings mee om gaat. :lol:
Succes de komende tijd.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 30-07-2011 14:05

Zo, eindelijk weer terug na mijn ANWB-reis langs 27 campings in Zweden en Denemarken. Alles is inmiddels bij de opdrachtgever, alleen de factuur moet nog wachten tot 8 augustus.

Toen ik thuiskwam, had mijn vrouw de dakkapel aangepakt. De gipsplaten waren natuurlijk goed vastgeschroefd, maar je zag elke schroef zitten. Met vuller en wat stuc- en sauswerk is daar niks meer van te zien. De timmerman had het deel aan de linkerzijde, wat op de oude foto's goed te zien was aan het gat, de balken en de stenen van de muur, dichtgemaakt met restant gipsplaten. Ook hier een likje verf overheen. Het groene behang was enigszins beschadigd door het stucwerk, dus dat had ze vervangen door een bruin goedkoop behangetje. Hulde en een mooie verrassing toen ik thuis kwam.

Vandaag boven het reeds teruggeplaatste stereomeubel (hoewel dat eerst aan de andere kant naast de deur stond) twee planken opgehangen en ingericht met doosjes met ijslands mos, strooigoed en ballast. Allemaal niet schokkend zwaar. Naast de planken komt een nog aan te schaffen Billy voor mijn mooie basketbal- en treinboeken. Hoeven die niet constant achter de schotten te blijven.

Het bureau staat nu weer naast de deur, met de oude vijf planken er ook weer boven. Deze zijn pas half ingericht, dus daar komt nog geen beeld van. De spoorbaan zit nog steeds onder een beschermzeiltje, maar niet voor lang. Hoewel er al wel weer nieuwe klussen binnen zijn gekomne, wil ik toch dagelijks iets doen om de kamer weer op orde te krijgen. Met al die dozen is het natuurlijk ook geen gezicht zo.

De baan wordt straks met behulp van wat gladde laminaatstukken wat meer de kamer ingetrokken, zodat ik aan de achterzijde nog meer bewegingsvrijheid heb. Doordat de kamer nu een halve meter langer is, heb ik toch nog genoeg ruimte om ooit het kookeiland te plaatsen.

Even een afstandsfoto van de twee planken en de lege ruimte, daarna een close-upje.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 01-08-2011 20:14

Vandaag en gisteren was het nog net uit te houden op zolder. Dus de aangeschafte boekenkast in elkaar gezet en ingeruimd. De planken boven het bureau weer ingeruimd en een heleboel dozen met boeken (gelezen of die ik niet meer ga lezen) en oude fotoalbums achter de schotten gezet. Ik kan nu weer rustig lopen in de kamer.

In de hoek bij het stereomeubel staan vier doorzichtige lege dozen en een paar nog gevulde dozen. Dat wordt nog overgeheveld. Ook de kartonnen dozen naast de boekenkast zullen verdwijnen.

Eerst maar even de foto's van hoe het er nu uitziet, uiteraard vanuit allerlei hoeken en standen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op onderstaande foto zie je iets meer van mijn loopruimte. Waar de dozen aan de rechterzijde staan, was dus eerst niets. Dit is precies de halve mete extra die de kamer telt.

Afbeelding

En dit is dus de andere kant: de nog ingepakte baan. Ik verwacht die ergens rond het weekend weer vrijgemaakt te kunnen hebben.

Afbeelding

Voor de verbouwing van de schuur zijn okoumé platen aan de buitenzijde gebruikt. De aannemer heeft de reststukken (stroken van 1,5 tot 2 meter en iets van 15-20 cm breed) voor me achter gelaten. Je ziet die ook liggen op de laatste foto, die iets bruinere stroken. Is dat een beetje degelijk hout om te gebruiken als stroken voor als ik ooit aan het kookeiland ga beginnen? Daar wil ik dan de open bouw methode op loslaten.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 02-08-2011 21:20

Zo, de eerste meters zijn weer gemaakt. Toch de verpakking van de baan gehaald en meteen een loc op de rails gezet. zonder hulp van de laptop. Op de bovenbaan hoefde ik maar één keer een zetje te geven, in het schaduwstation ging dat minder vlekkeloos. Daar is het toch behoorlijk stoffig geworden. Eerstvolgende klus is dus de baan en de rails goed stofvrij maken met de stofzuiger en dan de rails even een wasbenzinebeurtje geven. Dan kunnen we weer verder. Maar het was wel leuk om weer even de trein te zien rijden.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 11-09-2011 15:00

Tijd voor een wat langere update, want er is de afgelopen weken weer sporadisch wat aan de baan geklust. Net als bij het schaduwstation loopt ook op de bovenbaan een spoor achter de spiraal langs. Omdat ik dat niet aan de muur wil bevestigen, moest ik de ondertafel een klein stukje verbreden om ruimte te maken voor een frame dat het achter de spiraal lopende tracé moet ondersteunen.

Allereerst een dikke vurenhouten lat aan het frame verlijmd, waarbij ik ervoor gezorgd heb dat de 15 mm mdf strook er precies tussen past. De klemmen zorgen voor de nodige druk.

Afbeelding


Hier ligt de uitbreidingsstrook al te wachten op een mdf-verflaag. De zaagkanten zijn al bewerkt met houtlijm.

Afbeelding


Op de foto's is dus nu ook duidelijk het lager gelegen spoorlijntje te zien. De hogere spoorlijn komt hier dus nagenoeg pal overheen, al zal deze lijn aan de voorzijde naar rechts afbuigen.

De mdf-plaat is vervolgens gekoppeld aan de dikke vurenhouten lat. In het midden zit een ijzeren steunpunt bevestigd. Ik had er nog twee en die zijn in de hoeken aangebracht. Links zie je dat het uitbreidingsdeel dat ooit aan de spiraaltafel was gemaakt, iets hoger ligt. Dat is geen gezichtsbedrog noch het gevolg van kromtrekken. Zo is het ooit bevestigd en dat wordt straks vanzelf wel gecamoufleerd. De voorkant van de witte lat heeft last van druipers. Gaan we ook nog wel eens wat aan doen.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding


Ondertussen wel doorgegaan, ook al was het op zolder toen redelijk saunatisch te noemen. De beugels zijn nu op drie plekken onder de strook mdf bevestigd. Verder zijn er acht halve frames in elkaar gezet met houtlijm en een schroef. Volgende stap is het uitzagen van het tracé voor de kwart boog en dat aan laten sluiten op het al eerder gemaakte strookje van 75 cm. Rechts op de foto's zie je een bruine oprit recht omhoog staan. Dit is het punt waar de 75 cm strook ophoudt en de boog gaat beginnen. Ook is er al een alu-profiel (2x2) in huis gehaald. Dat moet ik nog wel even op maat moeten zagen.

Afbeelding

Afbeelding


Vorige week een plaat 8 mm mdf (122x61mm) gehaald voor het gebogen tracé en het rechte vervolg, meteen even de juiste verf meegenomen voor mdf, want die was op. De vurenhouten frames zijn verlijmd en vastgeschroefd en op het lange stuk is nog een perfect passend middenstuk aangebracht. Lijkt me een retestrak frame. Alle delen stonden nog wel los van elkaar, maar zeker dat achterste deel rechts, waar een 90 graden hoek wordt gemaakt, komt nog aan elkaar vast te zitten. En natuurlijk ga ik ook nog proberen om de frames aan de binnenkant met een latje aan de spiraal vast te zetten.

Afbeelding

Afbeelding


Na het passend zagen van het middenstukje, meteen het afgetekende tracé van mdf uitgezaagd en bijgeschuurd. Hier ligt één kant in de houtlijm en verf.

Afbeelding


Vandaag eindelijk weer even wat tijd gehad om met de bouw verder te gaan. Wat is er zoal gebeurd. Ten eerste is het aluprofiel bevestigd aan het lange rechte stuk. Aan het eind is een ruimte opengehouden om via een houtje onder het tracé het rechte deel te verbinden met het boogdeel. Verder zijn alle frames vastgezet. De buitenframes, die in een hoek van 90 graden staan, zijn aan elkaar gekoppeld. De binnenframes zijn met latjes verbonden aan de spiraal om eventuele scheuren in de scenery te voorkomen. Op de onderste van de eerste vier foto’s zie je die latjes enigszins zitten.

Onder de tracédelen komen vurenhouten latjes van 27x18. Daar heb ik een hele lange lat van, dus die stukjes moet ik nog wel pasklaar zagen. Nu heb ik snel even twee latjes van 18x18 gepakt om in elk geval een beeld te geven van wat de bedoeling is. Voor de vorm heb ik even een paar rails neergelegd, maar die liggen én niet recht én ook niet vastgelijmd. Eerst moet er nog blauwe ondervloer op bevestigd worden. Het tracé is nu nog los, maar wellicht heb ik volgend weekend ergens wat ruimte om het dan echt vast te gaan zetten.

Foto´s zeggen altijd meer dan woorden, dus bij deze.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Om het nog even weer te geven heb ik ook een plaatje van wat afstand geschoten, weliswaar niet zo scherp, maar het maakt het allemaal wel duidelijk. Door het stijgen van de spiraal lijkt het net alsof het rechte tracé verzakt, maar dat is dus niet zo. Dat deel gaat gewoon op dezelfde hoogte richting de boog. Aan het eind van het gebogen tracé komt een wissel voor een inhaalspoor naar het kookeiland en dat spoor zal dan nog een stukje moeten stijgen. Maar dat is voor later.

Afbeelding


Nu waren van de week ook twee tunnelportalen binnengekomen. Spul dat ook makkelijk te versnijden is. Ze moeten dienst doen als maatvorming voor de andere dubbelsporige tunnelportalen. Ik heb één portaal even neergezet met wat houtsteuntjes op een plek waar die straks dus niet komt te staan. Ook hier gaat het dus weer om een stukje beeld- en maatvorming.

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 18-09-2011 16:25

Vandaag weer eens een gaatje gevonden om wat op zolder te klussen. Dwarsbalkjes gezaagd, bevestigd en het tracé geplaatst. Wel eerst van blauwe ondervloer voorzien. Foto's:

Het lange rechte stuk dat bovenaan aansluit op de grote tafel.
Afbeelding


Totaaloverzichtje van de hoek en de boog.
Afbeelding


Beetje ingezoomd op de 185 die met wat auto's (minus de gestolen auto) op weg is naar Esdorf. Helaas zijn de spoorwegbouwers nog lang niet zover en remt de machinist net op tijd voor een enorme krater. Dat wordt achteruit terugrijden naar Hookyville.
Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 04-10-2011 16:57

Gisteren alle spullen voor het soldeerwerk maar weer eens tevoorschijn gehaald. Er moest immers nog wat rails gelegd worden. De aansluiting vanaf de wissel op de vaste tafel naar het achter de spiraal lopende spoortje is nu een klein beetje gelegd. Eerst nog een neutrale zone (zo noem ik dat, maar dat heet vast niet zo) gelegd om de wissel in elk geval van wat spanning te voorzien en daarna de inrijsectie plus een eerste stuk van het middengedeelte van een blok. De rest heb ik niet kunnen leggen, want de boekbinderslijm had de vorm en de massa aangenomen van een bowlingbal.

Afbeelding


Ook is er een nieuwe poging tot ballasten gedaan. Ik heb hier de methode 'mortelbouw' van een specialist uit Franeker, Henk G., aangehouden. Verdunde houtlijm met een druppie afwasmiddel had ik nog. Dat beetje bij beetje toegevoegd aan twee verschillende soorten ballast. Lekker roeren tot het een dik papje wordt en dan maar uitsmeren op de baan. Ik heb wel eerst de ondergrond van wat extra houtlijm voorzien. Ook de begroening heeft al plaatsgevonden. Dat lijkt nu wat overdreven, maar dat zal straks wel anders zijn als ik de stofzuiger er overheen haal. Laat de zooi eerst maar eens drogen.

Afbeelding

Afbeelding


Het restant van het papje zit nog in een afgesloten bak. Ik ga er een beetje vanuit dat ik het morgen weer kan gebruiken na toevoeging van nog wat verdunde houtlijm. Of hebben jullie andere, slimmere bewaartips om dit te hergebruiken?

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 04-10-2011 19:16

kudde schapen laten grazen :lol: :lol:
maar ziet er weer vanouds goed uit
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Plaats reactie