Baanbouw Hookyville

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 03-01-2012 19:30

Hoi Martin,

Gaat er goed uitzien maar strooi je laatste korrels maar als je perron definitief geplaatst is, makkelijker, anders moet je misschien weer wroeten en schrapen.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 03-01-2012 19:46

Bedoel je nu dat je de perrons mee neem naar de workshop :shock:

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 19-01-2012 15:07

Vandaag toch weer het nodige gedaan. Het zijn misschien geen grote veranderingen aan de baan, maar wel zaken die moeten gebeuren.

Ik heb de stootblokken weer teruggeplaatst en dit keer ook van lijm aan de onderkant voorzien. Tevens heb ik hier de ballast doorgetrokken en een stukje achter het stootblok langs laten lopen. Dit is een van de teruggeplaatste stootblokken. Aan de linkerzijde zie je de pas aangebrachte ballast. Deze is nog wit van de verdunde houtlijm. Rechts komt een laadperron, dus daar is (nog) geen ballast.

Afbeelding

Op onderstaande foto heb je een kijkje net voorbij de wissel in de spiraal. Twee sporen gaan linksaf het zicht in en onder de brug door. Eén spoor draait nog een driekwart rondje mee in de spiraal om daar boven te komen. Tussen de twee houtblokjes in zie je de eerste aluminium uithouder zitten. Deze uithouder doet het goed. Iets lager dan dit spoorgebeuren, zie je achteraan nog het spoor dat om de spiraal heen loopt.

Afbeelding

Hier een foto vanaf de andere zijde van de spiraal. Links de brug, rechts bij de lijmklem de tweede aluminium uithouder. Als je bij dat blokje hout een tikje naar rechts gaat, dan komt daar nog een extra steunpunt, zeg maar wat hout in een omgekeerde L-vorm. De uithouder wordt nog een klein beetje naar beneden bijgesteld, want dit spoor hoeft in principe niet te stijgen.

Afbeelding

En dit is de situatie aan de achterzijde van de spiraal. Je ziet dat het 'brugspoor' om een draadeinde heen draait. Qua tussenruimte in de bocht, waar het brugspoor een stukje boven het lager gelegen spoor hangt, is er geen enkel probleem. Deze afstand is nog meer dan 6 cm. Ik kan dus nog zeker iets meer dan een dikke halve centimeter zakken. Komt nog bij dat achter de spiraal sowieso geen bovenleiding komt, dus dat maakt het allemaal nog iets makkelijker.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 28-01-2012 14:45

Het tracé dat na de brug de spiraal induikt, is weer een stuk verder gelegd. Nog een kwart wending en dan zijn de twee sporen die via de spiraal naar het kookeiland lopen gereed. Maar met die laatste wending heb ik geen haast. Nu moet er eerst nog verder geballast worden. En gelukkig kwam de Scenery Shop gisteren met mijn bestelling door: drie zakjes ballast om te mengen en twee containers (Maersk en Evergreen). De schakelkastjes van Artitec worden nog nagezonden, want die waren nog niet binnen.

Afbeelding

Omdat ik toch wat aan het opruimen was (er ligt weer van alles op de tafels, waar ik nu niks meer mee moet doen), heb ik kans gezien om even wat treinen op de baan te plaatsen. Het was altijd al mijn bedoeling om rond de spiraal een enorme verkeersdrukte te creëren. Een hoger gelegen brug van/naar de spiraal, twee sporen die vanuit de spiraal de grote tafel opdraaien, onder de brug door, een spoor dat vanaf het station ook onder de brug doorgaat, maar wel op de grote tafel blijft en het enkelspoor dat een afslag eerder vanuit de spiraal de tafel opdraait. Omdat in dit geval plaatjes meer zeggen dan woorden (of mijn woorden verduidelijken) heb ik een aantal foto's genomen vanuit verschillende standpunten. Aan het werk: op de brug drie getrokken DoSto's; op het binnenspoor onder de brug rijdt een Pendolino-treinstel; eveneens onder de brug komt vanuit de spiraal een NS1838 met twee autotransporters; onder de brug de spiraal in trekt de MWB vier BASF-tankwagens; vooraan steekt de Crossrail met drie VOS-wagens de enkelsporige brug over om naar Hookyville te sporen. Het begint zo zoetjes aan lekker druk te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende week - als de tijd het toelaat - weer ballasten, zodat dat werkje eindelijk gereed komt. En her en der nog wat draadjes wegwerken.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 28-01-2012 19:07

gaat goed zo
en die spiraal is een flinke klim
ga zo door
ik kijk wel steeds naar alles
en een lekker drukstation wordt het
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 01-02-2012 11:53

Thanks Jerry!

En toen was het ballasthulpje toch nog nodig. Het spoor dat door de brug gaat, is geen Piccolorail, maar een open rail. Biels en spoorstaaf, geen bedding. Maar omdat dat al voor de brug begint en daarna ook nog doorloopt, moest ik dus even op een andere manier de ballast verdelen. Dankzij de foto's zie ik dat ik aan de rechterkant in het begin iets te veel heb liggen, waardoor de biels ondergesneeuwd raakt. Daar moet ik nog even wat ballast wegtikken, maar overall vind ik het wel geslaagd. De achtergrond op de tweede foto is lekker vaag, maar je ziet het spoor wel leuk doorlopen de brug in. Is weer eens een ander gezichtspunt dan vanuit de lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Zojuist nog het uithaalspoor aan één kant geballast. De andere kant was al gedaan. Daarna nog één goederenspoor aan de buitenkant ballasten. Het andere goederenspoor doe ik niet, want hier komt sowieso een loods tegen de rails aan te staan. Dan rest me daarna alleen nog de ballastmortelmethode bij de wisselstraten en dan is het ballastwerk voorbij.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 09-02-2012 16:09

Het ballasten zit er op! Op sommige plekken zie je nog verdunde houtlijm liggen. Hier heb ik geprobeerd de gaatjes, waar de draadjes doorheen gaan, te dichten, zodat er geen storende kale plekken lagen. Ondanks scherp opletten, is het bij één wissel niet helemaal goed gegaan. Zowel met de wisselaandrijving als zonder is er geen 100% zekerheid op een goede score. Vijf keer gaat de wissel argeloos heen en weer, de zesde keer blijft 'ie halverwege gewoon steken. Alsof er toch een korreltje of wat lijm is binnengekomen. Deze wissel gaat er in z'n geheel uit en er komt een andere in. Alle andere wissels doen precies wat ze moeten doen.

Een rondje foto's maar. Zomder huishes is de tafel wel erg leeg, maar dat is straks ook wel nodig als Henry komt airbrushen..

Hier zie je de drie sporen die naar het toekomstige kookeiland gaan. Twee komen uit de spiraal. Het verhoogde spoor moet nog wel doorgetrokken worden. Het derde spoor is het spoor wat achterlangs de spiraal loopt.
Afbeelding

Vanuit deze hoek zie je de aansluitingen van de spiraal op de boventafel, Hookyville. De trein kan rechts afbuigen op de wissel en richting de brug over het spoor rijden, maar ook rechtdoor is mogelijk. Via het witte brugdeel draai je dan links naar Hookyville.
Afbeelding

Als je linksom gaat, kijk dan halverwege nog eens achteruit. Dan zie je dit:
Afbeelding

Vooruitkijkend zie je de halve boog opdoemen die je uiteindelijk naar Station Hookyville brengt. Ik denk dat ik deze boog met bomen en flatgebouwen ga verbloemen. En dan aan de buitenzijde van de sporen wat landbouwzaken.
Afbeelding

Een blik op het sporenplan van Station Hookyville. Rechts op de foto de wissel die niet meer zijn werk doet.
Afbeelding

En een blik op hetzelfde sporenplan, maar dan vanaf de andere kant van het station. Op deze en de vorige foto is te zien dat er nog wat extra hout aangebreid gaat worden om de perrons de ruimte te geven. Bovendien heb je dan meteen weer wat minder zicht op het dradenwerk.
Afbeelding

Als je niet terug naar de spiraal wilt, maar naar het kookeiland, dan rijd je op de wissel rechtdoor en dus achterlangs de spiraal. Voorlopig zal dat een doodlopend traject zijn.
Afbeelding

Ga je wel rechtsaf bij de wissel, of kom je vanuit de spiraal rechtsom gereden, dan kom je in deze omgeving uit. Hier zal een deel van de sporen iot het zicht worden gehouden door de fabriekspanden en hekwerk. Dan zie je ook niet dat dit deel qua ballast het minst succesvol is geworden. Een wijze les voor mensen die denken dat ze wel een metertje over de tafel kunnen hangen om dat te realiseren. Dan te bedenken dat ik nog een deel vanuit het mangat in de spiraal heb staan doen om de afstanden toch wat korter te maken.
Afbeelding

Zo her en der was al wat groen tussen de rails aangebracht. Dat maakt het wel levendiger. Daarmee ga ik vanzelf wel weer verder na het airbrushen. Hopelijk wordt het dan een mooie combi! Maar dat zal voorlopig nog niet gaan plaatsvinden, want ik ga een enorm drukke maand met veel interviews tegemoet.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 08-03-2012 13:22

Ik was vorige week ook van de partij bij de workshop. Je kon huisjes weatheren (Henk), treinen weatheren (Ron), landschapsbouw beoefenen (Jaap), vrachtwagenbouw bekijken (Kees, niet in N, helaas) en wagonladingen maken bij Jaap. Ik heb me met dat laatste beziggehouden. Drie verschillende materialen op pallets geplaatst: buizen, grote apparaten en hekwerken. Later een wagon verouderd en daar dan de hekwerken in geplaatst. Dat levert dan dit plaatje op:

Afbeelding


Op die workshopdag heb ik bij Jaap Vriend wat groenzooi ingeslagen en een fraaie Vriendboom.

Afbeelding


Verder wat losse huisjes uit een oude doos met veel h0-huisjes en een paar N-gevallen. Hier en daar moet nog wel wat gerestaureerd worden. In elk geval de Martinstor. Verder nog wat vakwerkhuisjes voor Esdorf (op het kookeiland) en nog wat kleine huisjes, wellicht voor in de bergen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ook is Hookyville weer uitgebreid. Met een gemeentehuis.

Afbeelding


En natuurlijk nog enkele stadshuizen.

Afbeelding

Afbeelding


Vanuit de lucht ziet dat stadsblok er dan bijvoorbeeld zo uit, met een boom op de binnenplaats.

Afbeelding


De argeloze fotokijker heeft ongetwijfeld al de twee wagens met gele buizen gezien. Deze heb ik overgenomen van een forumgenoot. Ze waren al geweatherd. Letters zijn mooi leesbaar.

Afbeelding

Afbeelding


En de kwalitatief minste foto maar tot het laatst bewaard, hoewel het op de modelbaan wel erg mooi kan worden: vier schakelkastjes van Artitec met dank aan Ipio.

Afbeelding


Als het meezit, worden de rails nog voor het einde van de maand door de airbrush aangepakt!

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 08-03-2012 18:52

Henk,

Welk van de twee seinhuizen was volgens jou dan h0?

Afbeelding
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 08-03-2012 19:29

Je heb er weer wat aangedaan Martin als ik zo kijk.
Leuke en nuttige aanwinsten en zelf gefrot spul.
De 2 rongen wagens mogen er zeker zijn, mooi hoor.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Plaats reactie