Baanbouw Hookyville

M - rail
perronchef
perronchef
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-05-2010 21:33

Bericht door M - rail » 27-05-2010 20:37

Hookies schreef:Nou, op 3rail doe ik bijna niks hoor. Ik ben wel geregistreerd, maar ga daar mijn bouw niet laten zien.

Mvg,
Martin

Dat had ik al gezien & begrepen.
Daar staat namelijk niks van je baan ( voor zover ik gezien heb daar ) , terwijl ik die toch gezien had, en dat was toen bij Riny.


gr Frans
Ooit komt het af, ....de vraag is alleen wanneer..

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 27-05-2010 20:41

Je ga lekker zo Mart.
Zo al met al krijg je toch al behoorlijk wat voor elkaar en ziet het er al prima uit.
Je ziet in den beginne moest je wel eens wat martelen maar met de lengte der tijd gaat het helemaal goed komen jongen. Ga zo door. :wink:

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 27-05-2010 21:27

In ieder geval leuk om te lezen dat je ons nu wel verslag gaat doen van je bouw. Succes verder.
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 29-05-2010 14:31

Zoals eerder gezegd heb ik eergisteren en gisteren nog wat aan de grote boog kunnen doen. We zijn daar nu rond en kunnen gaan werken aan het station.

Hier het totaaloverzicht:

Afbeelding

De sporen lopen door tot aan de wissels. Die moeten hun aandrijvingen nog krijgen en de rechterwissel is niet bepaald recht te noemen. Maar deze had ik toevallig even bij de hand nadat ik hem in de wisselstraat aan de onderkant had vervangen. Daar komt natuurlijk wel een goede wissel te liggen, want ik wil geen gedonder bij mijn station.

Afbeelding

Een foutje in de dienstregeling. Een loc had een wagen met auto's voor de bewoners van Hookyville opgeduwd tot de wissels. Net op tijd merkte de machinist dat de sporen nog niet verder gingen. Hij heeft de wagen losgekoppeld en heeft zich met de loc weer uit de voeten gemaakt.

Afbeelding

Ik ga de komende dagen niet verder met de aanleg van het station. Er zijn wel spoorstaven gezaagd, maar de draadjes moeten nog aan de rails worden gesoldeerd. Ik ga wel de twee bezetmelders, die aan de achterzijde komen, met elkaar verbinden, zodat ik de bezetmeldpunten kan aansluiten. Tevens ga ik met een stukje ringleiding beginnen (zeg maar vanaf de kruiswissel tot aan de driewegwissel), zodat er kan worden getest of de treinen ook daadwerkelijk kunnen rijden. Volgens mij zijn er genoeg voedingspunten en de lasjes zitten ook stevig aangedrukt, maar je weet natuurlijk nooit.

Als ik mijn werk- en afsprakenschema voor volgende week bekijk, gaat daar niet zoveel gebeuren. Ik denk dat ik in de week van 7 juni wel weer wat frequenter updates kan verzorgen.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 29-05-2010 15:47

ziet er goed uit
maar liggen de rails niet erg op de rand van de bedding
of lijkt dat zo door de foto
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 29-05-2010 18:32

Ik weet het niet Jerry. Volgens mij valt het wel mee. Het wordt ook geen megabedding en als het op het ranje is, dan maak ik de bedding wel langs de rand en een stukje hoger. Dat valt op te lossen. In het ergste geval snijd ik nog wat blauwe ondervloer bij.

Moest trouwens wel een correctie doen. De wisselaandrijving van de driewegwissel kwam precies op de plek waar een voedingsdraadje van de naastliggende rail door de tafel heen ging. Kortom: bogen iets uit elkaar gezet, het voedingsdraadje op een ander stukje van de spoorstaaf aangesloten en opnieuw gepast. Nu past het wel en de aansluitende Engelse wissel zit ook als gegoten. Die wissel sluit zowel op de drieweg naar rechts (vanaf de boog gezien dan) als op het binnenspoor aan. Foto's volgen of vanavond of morgenochtend.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 29-05-2010 21:46

Zoals beloofd foto's. Ik heb trouwens meteen de Engelse wissel aan de driewegwissel gekoppeld. Na de driewegwissel heb ik ook al een rechtdoorgaande rail vastgezet. De twee wissels om beide sporen weer te koppelen, zijn nog niet vastgezet, zoals je kunt zien aan het ontbreken van de wisselaandrijvingen.

Overigens zet ik de wissels zelf niet vast, alleen de aangrenzende rails, zodat de wissel altijd los te halen is.

Nog maar even drie shots van de huidige situatie, al is het met schemerverlichting wel wat minder fraai dan met daglicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 29-05-2010 22:22

martin
kan je de tussen liggende aandrijving van de 3 weg wissel niet naar beneden draaien(omkeren)
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 29-05-2010 22:46

Dat zou kunnen, maar dat is pas echt een pokkewerk om te doen. Ik vind het zo prima zat en zeker niet storend.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 30-05-2010 19:29

Het is natuurlijk zaak om alle draden te labellen als ze door de latten tevoorschijn komen. Dan soldeer je nooit het verkeerde draadje aan het verkeerde punt vast. Bovendien is een eventuele fout dan makkelijk na te zoeken. Een klusje dat best wel wat tijd vraagt. Gaatjes boren om de draden door te trekken, glad schuren, draadjes er doorheen halen, labellen bij de punten waar de draad door de plaat komt en dan ook nog eens de draad labellen als de draad buiten het frame is gekomen.

Zo ziet het overzicht eruit. Hier zal straks ook de ringleiding gaan lopen.

Afbeelding

Een detailfoto met de aanduidingen voor de wisseldraden.

Afbeelding

Detail van de weergave voor de aansluitingen voor de massa en de voeding van de niet-gedetecteerde secties.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Plaats reactie