Baanbouw Hookyville

Plaats reactie
remcy
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 332
Lid geworden op: 17-04-2010 17:47

Bericht door remcy » 10-07-2010 22:01

tooch is dat kleine spul erg leuk om te zien
ik blijf je ddraadje volgen succes met je vorderingen
groet robert
marklin wisselstroom digitaal C rail .
NS van ongeveer 1980 (mag iets ouder ) tot nu
ook overige merken.

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 14-07-2010 17:36

Het weer is nog steeds niet dat je lekker aan de modelspoorbaan gaat werken. Dus doe je het in stapjes. Gisteren gaatjes op de juiste plekken geboord en wat draadjes aan rails gesoldeerd. Vandaag de wisselstraat aan de rechterzijde gelegd. De wissels lijm ik niet vast, want je zou er maar eens wat aan moeten repareren. De afbuigende poot (op de eerste foto rechtsvoor gezien) bevat een paar normale railstukken. Die heb ik ook nog niet vastgelijmd en kunnen wellicht nog een tikje scheef liggen. Dat komt pas als de aansluiting over de hele lengte van de sporen rond is. Uiteindelijk wil je het toch zo recht mogelijk leggen.

Foto van boven zonder licht
Afbeelding

Bijna dezelfde hoek met licht
Afbeelding

Preiserview vanuit de hoek naar de wisselstraat toe
Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 15-07-2010 18:05

Vandaag van een vriend van een ander forum een printje gekregen om de ringleidingen voor het schaduwstation, Hookyville en het toekomstige kookeiland op aan te sluiten. Het printje (met diodes voor de drie aparte groepen) is dan weer makkelijk aan te sluiten op het Twin Center en de twee boosters. Het ziet er mijns inziens netjes uit en gaat zeker niet zoveel ruimte innemen als mijn eerste experiment, wat ik voor de besturing van het schaduwstation in elkaar had gezet.

De oude situatie
Afbeelding

Het printje
Afbeelding

Vergelijkingsmateriaal voor de grootte van het printje, hier ten opzichte van een standaard wissel.
Afbeelding

Als het wat is afgekoeld op zolder (het gaat vandaag de goede kant op), zal ik eens kijken hoe alles eruitziet met trafo's, boosters, TC e.d.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 27-07-2010 15:56

De temperaturen beginnen te dalen. Ja, zelfs ik durf mijn zolder weer eens te betreden, al was het maar voor even. Heb nog genoeg betaald werk te verzetten. Niettemin wilde ik het printje testen en meteen een booster aan de Twin koppelen.

Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Let wel, dit is alleen maar tijdelijk voor het testwerk. Straks wordt alles keurig netjes en recht geplaatst, alleen zal dat nog wel even duren.

En dan maar hopen dat de ingezette loc van de Mittelweserbahn de scheiding tussen beide delen gewoon weet te passeren.

Afbeelding

En ja hoor, de loc is keurig doorgereden, zonder enige snelheidsdaling, totdat alle wielen in een bezetmeldsectie zijn aangekomen. Deze secties zijn nog niet aangesloten. Dat is voor een volgende stap.

Ook maar weer eens een kort filmpje gemaakt. Het passeren van de scheiding tussen TC-deel en Booster-deel, vlak voor de wissel, kun je ook hier terugzien.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 27-07-2010 17:23

mooi gelukt
nu de volgende stap
heb een vraagje
als je de loc omkeert en dan de test rit doet
ik werk met rail stukjes van 1 cm als melder
en bijn mij reagdern sommige locs op de rij richting
stom
weet ook niet hoe dat kan
maar gebeurt wel
ben benieuwd of dat bij jou of een ander ook wel gebeurt
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 27-07-2010 18:26

Sorry Jerry, maar ik heb geen flauw idee wat je nu vraagt.
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 27-07-2010 20:07

ik bedoel
als je de loc omkeert dus neus naar de andere richting
werken de melders dan hetzelfde of heb je dan dat er enkele niet goed reageren
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 27-07-2010 20:09

In het schaduwstation - de enige plek waar de melders zijn aangesloten - werkt dat allemaal goed in beide richtingen. Maar zo zijn de melders ook ingesteld in Koploper. Dus nee, geen problemen hiermee.

Maar melders van 1 cm? Is dat niet wat kort?

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 28-07-2010 17:10

Vandaag verder gegaan met wat testwerk. Ik heb één voor één bezetmelders aangesloten en gekeken of dit allemaal goed ging. De hele wisselstraat is nu goed te berijden voor de locs. Bij de bezetmelders heb ik gebruik gemaakt van gele adereindhulsjes. De dikke rode draad rechts is het eindpunt van de ringleiding. Deze hoort hier niet, maar is nu even zo gemaakt voor het testen. Straks komt er gewoon een 0,5 mm2 draad die van de ringleiding wordt afgetakt.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Ook heb ik nog een kort filmpje gemaakt. Je ziet de loc van de Mittelweserbahn de wisselstraat inrijden en doorgaan naar wat straks het doorgaande spoor moet worden. De loc stopt keurig zodra alle wielen in de nog niet aangesloten bezetmeldsectie staan. Je kunt dat hier zien.

De planning voor het vervolg heb ik al in gedachten. Ik moet eerst de twee goederenspoortjes aan de linkerzijde gaan afmaken en bedraden. Als dat gebeurt is, kan ik alles aan de linkerkant van de wisselstraat gaan aansluiten aan de ringleiding en verder met de volgende bezetmeldsecties en de stationssporen.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 29-07-2010 14:24

Voor de lunch had ik nog een uurtje over en dat heb ik aan spoorse zaken benut, waarvan ik overigens geen foto's genomen heb.

- vier rails voor de beide goederenspoortjes voorzien van zaagsnedes (6) en vervolgens opgevuld met plastic verpakkingsmateriaal, zodat de isolaties geregeld zijn.

- blauwe ondervloer voor onder de goederenspoortjes op maat gemaakt. Destijds had ik het niet zo ruim genomen, maar toen was het baanplan een klein beetje anders.

- de blauwe ondervloer ook op het hout bevestigd.

Vanmiddag ga ik de blauwe ondervloer en een paar beschadigde stukjes ondervloer waar al geverfd was, nog van een kleurtje voorzien. Heel misschien ook de draadjes aan de rails voor de goederenspoortjes solderen, maar daar heb ik vandaag toch niets aan, dus dat kan ook wel morgen.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Plaats reactie