Baanbouw Hookyville

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 05-06-2010 17:42

Zo, ik had onverwachts weer een paar uurtjes over en dan ga je toch even naar de baan, weer of geen weer.

Bindruggen had ik al aan één kant bevestigd, nu alleen nog de draden er doorheen en natuurlijk andere draden aan de ringleidingdraden solderen. Een overzicht en een close-up. Ja, de draadjes van de wissels bungelen hier nog los. Dat is niet meteen aan de orde.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterkant heb ik een plankje gemaakt met daarop de wisseldecoder van Kuehn (links) en een bezetmelddecoder (rechts).

Afbeelding

Op deze wat donkere foto zie je dezelfde situatie van opzij. Op de achtergrond de draden die ik nog moet aanpakken om de trein tot het station te laten rijden.

Afbeelding

Drie draden die midden oversteken. De rode draad is voor de bezetmelddecoders en de wisseldecoders. De dunnere bruine en gele draad worden alleen op de twee Kuehn wisseldecoders aangesloten. Bij de trafo en de TC sluiten deze twee draden weer aan op de normale ringleidingdraden rood en zwart. Mocht ik de Kuehns met een eigen trafo willen voeden, dan hoef ik alleen maar twee draadjes los te koppelen en aan de trafo vast te zetten.

Afbeelding

Hier steken de ringleidingdraden voor de massa en de niet-gedetecteerde secties over. Deze draden volgen meer de sporen, in tegenstelling tot de dikke rode draad uit de vorige foto.

Afbeelding

Tja, als je druk bezig bent met verschillende zaken, dan wordt je treintafel opeens een soort vuilnisbelt. Als ik in dit hoekje klaar ben, dan moet ik maar weer eens opruimen.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 12-06-2010 10:15

Als bewijs dat ik niet helemaal heb stilgezeten, kan ik met foto's laten zien dat het kopspoortje of zakspoortje nu voor 90% is aangelegd. Ik had gezien dat mijn langste pendeltrein 50 cm was, dus ik heb een extra stukje van 5,5 cm geplaatst om de hele trein recht aan het perron te laten staan. Op een van de foto's zie je het stootjuk nog los liggen. Dit moet natuurlijk nog een kleurtje krijgen. Tevens zal ik nog een klein stukje ondervloer moeten leggen, zodat het stootjuk op dezelfde hoogte ligt als de rest van het spoor. Dat is geen punt, want ik heb nog genoeg ondervloer en verf hiervoor.

Foto vanuit de lucht:
Afbeelding

Preiserview
Afbeelding

Iets meer overzichtelijk:
Afbeelding

Ondertussen vinden er ook nog wel andere werkzaamheden plaats, alleen maak ik daar niet altijd foto's van. Zo zijn er aan de achterkant ook bindruggen geplaatst en zijn daar draden aan de ringleiding bevestigd. De voeding voor de laatste te gebruiken Roco wisseldecoder is ook al bevestigd. Nu nog even een mooi plankje zoeken om deze decoder vast te zetten. Daarnaast komt er vandaag of maandag een Twin booster bij, zodat ik dan serieus de sporen kan testen en kan zien hoe we van het ene deel Twin Center probleemloos - naar ik hoop en ook wel een beetje verwacht - kunnen doorsteken naar het booster-deel.

Verder wil ik dit weekend ook een begin maken om de wisselstraat bij het begin van het kopspoor (een oplettende kijker heeft wel gezien dat deze wissels nog geen aandrijving hebben) rond te breien.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 12-06-2010 12:06

En het plankje voor de laatste Roco-wisseldecoder is ook gefixt en met decoder en al aan het frame bevestigd. De ringleiding kan mooi bovenlangs lopen en de wissels bij decoder 5 worden hier dan op aangesloten. Decoders 4 en 6 zitten aan de andere kant van de baan en dat zijn de Kuehns.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

M - rail
perronchef
perronchef
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-05-2010 21:33

Bericht door M - rail » 12-06-2010 20:10

Hallo Martin,


Je gaat weer lekker zie ik.
Ja dat markeren van je draden is verstandig
Heb het ook gedaan,helaas gingen bij mij soms de stickers eraf. :roll: , en ja dat werd toen dus uitpiepen van de draden.
Maar het is goed gekomen hoor...... :wink:


Maar zijn de meeste draden al aangesloten nu, of heb je er nog wat te gaan. ?



gr Frans
Ooit komt het af, ....de vraag is alleen wanneer..

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 13-06-2010 17:54

Ik mocht willen dat de meeste draden al zijn aangesloten. Helaas, op dat vlak heb ik nog wel een lange weg te gaan, maar we vorderen gestaag. Vandaag weer wat rails gelegd en draadjes doorgetrokken, morgen maar weer eens wat solderen aan de ringleiding.

De wisselstraat bij de linker ingang van station Hookyville begint al aardig vorm te krijgen. De wissel vooraan moet nog een aandrijving krijgen. Na dat rechte stukje komt een Engels wissel om naar de twee goederensporen te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn bij de eerste drie sporen al rails met bezetmelders aangebracht. Deze liggen nog lekker te drogen, dus die foto's komen morgen wel.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 14-06-2010 10:51

Om eens een ander beeld te geven dan alleen maar rails, heb ik wat locs (niet de NS1800) uit de doosjes gehaald en even op de sporen gezet. Met name de tweede foto laat wel zien dat de eerste stationssporen na de wisselstraat al zijn gelegd. De vier rechter sporen dan, want de rail waar de Dispolok op staat, ligt nog gewoon los en die rail mist ook nog wat draadjes en de achterliggende wissel krijgt nog een aandrijving.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag werk dat nauwelijks tot zichtbare resultaten leidt. De gisteren doorgetrokken draadjes van een label voorzien en nog wat draadjes aan de ringleiding solderen. Zo gaan we gestaag verder.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 14-06-2010 22:05

een vraag
ik heb dezelfde wissel decoders
echter als ik wissel 24 heb gedaan dan slaat de volgende gewoon 4 wissels over
heb jij dat ook??
of ben je nog niet zover
mvg jerry
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 14-06-2010 22:11

Hoi Jerry,

Daar had ik geen last van. Ik heb op de benedenbaan (het zogenaamde schaduwstation) 28 wissels in gebruik en die werken gewoon op de normale wijze via de Roco-wisseldecoders. Bij mij slaat 'ie niets over.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 15-06-2010 15:48

Misschien hoort het in nieuwe aanwinsten thuis, maar ik plaats het gewoon hier. Vandaag voor werk in Delft geweest, dus meteen even langs Hornbach in Wateringen gereden. De oogst was naar wens. Telefoondraad met harde kern om net als bij het schaduwstation de wisseldraadjes te kunnen verlengen, adereindhulsjes voor in schroefcontacten (bezetmelders en kroonsteentjes) en de kleinste maat kroonsteentjes uit het assortiment. Precies de geschikte maat voor de adereindhulsjes en de wisseldraadjes. Ik kan weer voort. Jammer dat de post het rustig aandoet, want daar moet nog wel wat voor mij bij zitten.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

M - rail
perronchef
perronchef
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-05-2010 21:33

Bericht door M - rail » 15-06-2010 20:39

Hallo Martin,



bedankt voor je antwoord, maar je hebt dus nog wat te gaan.
Tja het hoort erbij, vind het ook altijd wel leukom te doen al die draadjes.
Zeker als het ook werkt daarna zoals je gehoopt had.
En niet dat er iets anders omgaat dan de planning. ( ervaring hier namelijk :cry: )

En ik zie aan de foto dat je weer veel van plan bent.

succes verder




gr Frans
Ooit komt het af, ....de vraag is alleen wanneer..

Plaats reactie