Baanbouw Hookyville

Plaats reactie
Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 13-10-2011 15:57

Vanochtend door de werkster uit de woonkamer verdreven. Dan maar even niet werken en een nieuw stukje spoor van ballast voorzien. Dit is het deel waar ik nu bezig ben geweest.

Afbeelding


Vanaf dezelfde plek draaien we de spiegelreflex de andere kant op. Heb nog wel moeite om in deze stand een scherp totaalbeeld te laten zien. Meer oefenen en misschien nog een andere stand van de camera instellen. Het blijft wel een mooi plekje. Op de hoek zie je nog een stuk van de oude Sony.

Afbeelding


Voor de verandering even een helikopterview. Van iets voor het rode rijtuig tot de autotransporter bovenaan (bij de dikke viltstift) zitten de rails nu in de ballast.

Afbeelding


En een zij aanzicht van de stad Hookyville. De huizen staan daar maar wat, dit is beslist niet de opstelling voor vast, maar het geeft het beeld net even een ander gezicht.

Afbeelding


Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 15-10-2011 09:56

Vanochtend scheen het zonnetje in Hookyville. Snel even naar een strategisch punt gelopen voor een kiekje. Geeft weer een ander beeld aan de baan.

Afbeelding


Vandaag tussen de werkzaamheden door misschien nog een stukje ballasten.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 15-10-2011 15:52

Ik ben nog niet zo ver dat ik de stad Hookyville al kan gaan aanleggen, maar je moet toch eens wat panden neerzetten en een tijdje laten staan om te zien of je het wat vindt of dat je weer wat anders moet gaan verzinnen. Schuiven en op je laten inwerken. Op dit moment heb ik de stad in twee delen opgesplitst. Aan de brede kant van de tafel - waar het spoor een bocht maakt van 180 graden - zijn een paar laagbouw flats verschenen, er groeien opeens wat boompjes en er staan twee hoogbouwflats. Daarachter is de goederenoverlaadplaats gesitueerd. Niet met het juiste gebouw, maar voor de vorm staat er een loodsje en een kraan op een houten sokkel. Ook is een seinhuis neergezet. Dat geeft dan de volgende beelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dan heb je het smalle deel van de stad, zeg maar daar waar één spoor omhoog gaat. Hier wil ik een schuine straat neerleggen met aan één zijde allemaal stadshuizen, een zijstraatje en dan nog wat stadshuizen. Het winkelpand staat er nu ook nog bij, maar ik vind dat eigenlijk niet passen. Dat pand moet meer naar het andere deel van de stad. Tegen het stijgende spoor aan komt ook nog een laagbouwflat. Links op één foto zie je al even een perron, maar dat is meer voor de maatvorming aldaar. Helemaal achteraan zie je nog twee hoogspanningsmasten staan (op de witte verhoging). Of die hier gaan komen, verwacht ik niet. Dat lijkt me meer iets voor het 'plattere' Esdorf. Apart is dat er al auto's rijden en dat er ook al mensen rondlopen. Die konden zeker niet wachten tot de plannen voor de stedelijke ontwikkeling van Hookyville gerealiseerd waren. Ergens moet ik nog even zoeken waar de dames van lichte zeden een pand gaan krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoals ik al zei, dit is maar spielerei. Eerlijk gezegd zouden er nog wel enkele panden bij kunnen, maar het is ook niet de bedoeling om de hele stad vol te bouwen. Uiteindelijk wil je toch vanaf preiserhoogte ook zicht op de stationssporen hebben. Suggesties voor panden en inrichting zijn natuurlijk altijd welkom. Ondertussen ballasten we vrolijk verder. En de ontwikkeling van de bergen zal toch voor de stedelijke bouw uit moeten gaan.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 16-10-2011 11:40

En dezelfde opbouw van de stad, maar dan met beelden vanuit andere hoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 24-10-2011 12:52

Klein stukje gedaan met de 'groentjakmethode' van een collega N-spoorder. Qua kleur mag het nog wel wat gevarieerder en iets meer donker er doorheen, maar voor een eerste keer viel het me niet tegen. De pollen zijn toch redelijk 'geopend', iets wat je minder goed ziet als je in het echt naar dat stukje kijkt. Gelukkig vergroot de camera het een heel stuk uit.

Dit zijn 4,5 mm pollen van Polak, beetje geelachtige kleur. Ik heb ook nog wat donkerder spul liggen. Daar ga ik maar eens een mooe mix van maken.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 24-10-2011 21:11

dat ziet er goed uit
beetje varen en lupine erdoor
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 25-10-2011 12:19

Gisteren was ik al wel wat verdergegaan met graspolletjes, maar dan de kleuren iets meer gemengd. Geeft toch weer een ander gezicht. Tussendoor wat kleinere grassoorten gestrooid. Vanochtend wel even de stofzuiger erop gezet om de losse delen weg te zuigen en op te vangen in een pantykousje. Kunnen we uiteindelijk toch weer hergebruiken. Voor de vorm staat op de laatste twee foto's nog even een wagon op de rails. Op die twee foto's zie je ook de overgang. Voor de kniesoren: de schaar moet er nog even in gezet worden om een wel erg hoge spriet weg te werken. De rails worden later pas bewerkt met een airbrush. Dan zie je de soldering ook niet meer zo. Qua graspollen kan dat allemaal best, want ze groeien niet helemaal tegen de spoorstaven aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 26-10-2011 23:42

Hoi Martin,

Je foto's van je ballast en het gras gebeuren nog eens bekeken want je stoei er lekker op los zo.

Maar toch even een paar opbouwende opmerkingen. Je ballast waar lijm je dat mee want het lijkt wel,ook op foto's waar het droog is, of er een bord brinta langs gevallen is. Het glanst en het lijkt of de lijm zichtbaar blijft. Ik kan het zo niet plaatsen maar het oogt zo kitserig.

Je polletjes zijn mooi op zich, mag je ook verwachten van Polak, maar zet het nou niet gelijk zo vol is in mijn beleving dan niet helemaal natuurlijk. Verder als ik het goed volg, anders verbeter je me maar, zie ik ook redelijk veel grassen langs de hoofdbaan maar volgens mij wordt dat in het eggie onkruid vrij gehouden en er zal gerust hier of daar wat staan maar nooit veel.

Zo Martin dit wou ik ff kwijt :D Ik weet je ben altijd fanatiek bezig met de hobby en wil graag even mee denken als dat binnen m'n bereik ligt dus vandaar mijn positieve mening.
Succes weer verder.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 27-10-2011 09:22

Hoi Ron,

Dank voor je opmerkingen.

Wat het pollenwerk en begrassen betreft:
Hier zijn inderdaad de nodige pollen geplaatst. Het is een hoek waar het ene spoor afbuigt naar de spiraal en het andere rechtdoor gaat. Dit leek me wel een stukje voor een wietplantage, eeuuh grasplantage. Langs de sporen ligt inderdaad wel hier en daar wat groen.
Een van die eerste foto's van het hoofdspoor gaf een beeld wat nu niet meer het geval is. Daar lag aardig wat groen tussen de twee sporen, maar voor een deel los en dat is al weggezuigd. Tussen de spoorstaven van één spoor ligt nergens groen. Dat zijn immers de voorgeballaste rails van Flm. Daar komt dus ook geen 'eigen' ballast te liggen. Dat ligt tegen de zijkanten aan.
Overigens heb ik wel de nodige foto's uit Duitsland meegenomen. Daar zie je soms best wel wat groen liggen, maar zelden overdreven vol, tenzij het een in onbruik geraakt spoor betreft.

Over de ballast:
Ik heb hier de methode van Henk gebruikt. Verdunde houtlijm met een druppeltje afwasmiddel heb ik gemengd met de twee soorten ballast die ik gebruik. Dan krijg je een lekker papje (nee, geen brinta). Voordat ik de ballast aanbreng, heb ik nog een dun streepje onverdunde houtlijm aangebracht, waar het mortelpapje dus overheen gaat. Het duurt even voordat het helemaal droog is en sommige delen op de foto's zijn pas net geballast en dus nog zeker niet droog.
Er zijn wel een paar punten die het beeld wellicht een ander aanzien geven. Ten eerste zijn de spporstaven erg schoongemaakt. Die zorgen sowieso voor glinstering. Daar komt nog een verouderingsslag.
Ten tweede zie je op sommige delen de rand van de blauwe ondervloer nog doorschijnen. Daar heb ik al wat extra ballast aangebracht, zodat dat blauwe (hoekige) niet meer opvalt. Ten derde zal de dichtbij de rails gelegen ballast ook nog een verouderingsslag krijgen als de airbrush er overheen gaat. Het graspollenveld wordt dan wel goed afgedekt.
En ten slotte: je weet dat ik geen topfotograaf ben, dus een en ander kan nog wel eens heel anders overkomen dan in het echt. Ook zijn er foto's waar ik een lamp in de richting van de rails houd om voor extra licht te zorgen. Ik sluit niet uit dat dat ook een vertekend beeld kan geven.

Anyway, ik stoei lekker verder en zal de begroeners een beetje uit de buurt houden.

Als het nu echt zo is dat de lijm niet (goed) opdroogt en zichtbaar blijft, wat zou ik dan aan mijn papje toe moeten voegen? Extra afwasdruppels of wat meer water?
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 27-10-2011 11:58

als de lijm zichtbaar blijft glanzen
airbrush met matte lak erlangs
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Plaats reactie