Baanbouw Hookyville

Plaats reactie
Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 13-12-2010 14:03

Veel modelspoorders zijn enorm bedreven in het werken met flexrails. Ik heb er ook een paar in mijn baan, maar dat zijn eerder de lange rechte stukken. Tot voor kort had ik geen gebogen flex liggen, maar dankzij de flexspanners ben ik er nu ook in geslaag om een mooie flex neer te leggen. Het is een boog naar rechts, stukje recht en dan weer boog naar links, waar het dan weer aansluit op normale rails. Het is allemaal goed uitgekomen en het ligt ook lekker vast. Hiermee ben ik nu ook in staat om op de bovenbaan rond te kunnen rijden. Al zijn nog niet alle draadjes aangesloten. Eerst even het fotobewijs.

Afbeelding

Afbeelding

En vanaf de spiraalkant gezien (let niet op het oog met draadjes aan de linkerzijde, want dit wordt straks anders opgelost):

Afbeelding

Een oplettende kijker ziet hier ook een andere brug staan. Deze is wat korter en biedt me meer ruimte (zo'n 6 cm) tussen de brugpijler aan de rechterzijde en de twee spiraalsporen die daar achterlangs lopen. Deze wil ik niet in het zicht hebben. Met de groene brug, zie foto, kom ik ook wel uit, maar dan heb ik een zeer geringe ruimte om mee te werken. Qua spoorlengte in de brug scheelt het al gauw 4 cm.

Dit was de andere brug, maar die krijgt dan een mooi plaatsje op het kookeiland, waar ook nog wel wat sporen elkaar kruisen.

Afbeelding

Iemand een idee wat voor kleur ik de nieuwe brug (hij zat nog in een oude doos met huisjes van vroeger) het beste kan geven, uitgaande van een Duitse situatie?

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 14-12-2010 19:06

Zoals elders vermeld is vandaag de Lint binnengekomen. Ik heb nog even een paar foto's genomen.

Het verlichte treinstel:

Afbeelding

Sluitlichten. De display zegt dat de trein naar Winterberg gaat:

Afbeelding

De Lint in een bocht:

Afbeelding

Modelspoorders hebben natuurlijk ook veel rommel. Uiteindelijk gooi je zelden iets weg. Omdat ik de laatste tijd vaak ergens op stap of tegenaan loop, heb ik een paar rails en wat planken aangeschaft. Na een uurtje werk hingen de planken.

Afbeelding

Weer een uur later waren de planken nagenoeg vol.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 14-12-2010 20:25

weer netjes opgeruimt
en psss
de 2e brug vind ik mooier
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 15-12-2010 15:15

Zo nu en dan stuurt de spoorleiding van Hookyville een trein de baan op. Gewoon even een ritje maken. Maar net als bij de NS en ProRail gaat er hier ook wel eens wat fout. De combinatie loc en wagens klopt natuurlijk van geen kant, maar dat is het punt niet. De machinist was het verkeerde spoor opgereden en zag tot zijn schrik dat de rails voor hem opeens ophielden en dat de brug naar het bergmassief ook nog niet op zijn plaats gehesen was. Dus achteruit maar weer terug. De bewoners van de flat hebben ongetwijfeld hun ogen uitgekeken. Overigens zijn de lichten in de tweede wagen gedoofd. Hier ligt iets op het spoor wat er niet thuis hoort. De machinist zal na terugkeer de technische dienst inseinen.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 16-12-2010 11:33

Inmiddels heb ik het sporenplan ook in Koploper zitten. De wissels moeten nog wel in het scherm van een nummer worden voorzien. Dat vind ik makkelijker. Nu zet je je cursor op de wissel en dan zie je ook wel het nummer, maar gemak dient de mens.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 16-12-2010 21:43

Het einde van het sporen leggen nadert met rasse schreden. Een overzicht van de meest recente werkzaamheden.

Het stijgende spoor naar de brug ligt nu in zijn geheel. Okay, er moet nog wat draad aan de ringleiding en een bezetmelddecoder, en nog een isolatie aanbrengen, maar de geteste treinen klimmen zonder moeite omhoog naar de brug.

Afbeelding

Eerder speelde ik nog met het idee om de tunnel meteen na de brug te laten beginnen, maar dat gaat niet gebeuren. Is in werkelijkheid ook zelden zo, want men wil toch wat veiligheidswegen inbouwen. Na de brug rijdt de trein via een uit de berg gehakte ruimte, omgeven door steunmuren, naar de iets verderop gelegen tunnelingang.

Afbeelding

Hier een opname van iets dichterbij. Links het brugspoor, in het midden het rondlopende spoor op de bovenbaan (niet geschikt voor treinen langer dan een meter) en rechts de op- en afrit naar de spiraal.

Afbeelding

Een persfotograaf had zich verdekt opgesteld op het bouwterrein, dat eigenlijk niet toegankelijk is voor niet-bevoegden. Het leverde wel een plaatje van het spoor onder de brug op. Op de achtergrond zijn nog enkele andere sporen te zien.

Afbeelding

Het laatste te leggen gedeelte op de tafel van de bovenbaan. Het spoor dat zich een weg baant achter de spiraal langs richting Esdorf. Hier zal ik nog wel wat moeten doen met plankleggers en die in de muur bevestigen. Het bouwen van de opbergplanken heeft me genoeg vertrouwen gegeven dat zoiets hier ook mogelijk is. Pas als ik dit achter de spiraal langs heb gekregen, kan ik verder met het spoor van de brug de spiraal in te laten draaien. Je moet er immers wel goed bij kunnen. Met één flexje of drie railstukjes is het leggen voorlopig dus even klaar. Dan is dit deel van het plan toch nog in een jaar gerealiseerd. Wel nog wat isolaties maken en opvullen, draadjes aan de ringleiding en de bezetmelders koppelen, de wissels aan de decoders hangen en niet te vergeten de keerlus technisch rondmaken. Dan kan het echte testen gaan beginnen. Koploper is er al een heel eind klaar voor.

Afbeelding

Wat zie ik hier? De eerste pijpleiding dient zich al aan. Vanuit de spiraal (lees: berg) richting de tafel. In de pijpleiding zitten wat draadjes verstopt, zodat die aan het oog worden onttrokken.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 18-12-2010 17:38

Nu even tromgeroffel............................. vanmiddag heeft een van de locs een eerste rondje op de bovenbaan gereden. En dan te bedenken dat de rails nog niet gepoetst zijn en ook her en der niet stofvrij. Moest hem af en toe even doorduwen, maar na een paar rondjes met haperingen kwamen dan toch de eerste volledige rondes zonder problemen. Niet alle melders zijn al aangesloten, dus andere routes dan hieronder zitten er vandaag niet meer in.

Afbeelding

Komende week rustig aan de bezetmelders toevoegen en dan ook eens alles verder uitzoeken in de Twin en in Koploper.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 21-12-2010 15:08

Op een paar dagen na is het een jaar geleden dat de allereerste plannen voor de bovenbaan zich ontvouwden. Omdat niet alles in één keer te doen is, ben ik begin dit jaar na lange voorbereidingen begonnen met de bouw van het deel waar station Hookyville zich bevindt. Het zogenaamde kookeiland met station Esdorf staat het eerstkomende jaar nog niet in de planning. Nu de voeding op alle sporen rond is (alleen de keerlus moet ik nog aansluiten), begint de tijd van testen met de Twin en Koploper. Testritten maken, sporen schoonmaken en poetsen met wasbenzine (dat kan nog mooi voor de jaarwisseling) en de wissels aansluiten.

Even een kort foto-overzicht van de baan tot nu toe.

Allereerst het schaduwstation. Hier zie je de zes diagonale sporen. Vier van deze sporen bestaan uit twee blokken. Hier kunnen dus twee treinen achter elkaar plaatsnemen.

Afbeelding

Dan zijn er nog negen 'rechte' opstelsporen met een paar lange sporen voor de Thalys en een lange goederentrein.

Afbeelding

Samen krijg je dan dit beeld van beneden en vanuit een andere hoek:

Afbeelding

Van opzij ziet het er in het midden zo uit:

Afbeelding

Toen begon de bouw van de spiraal om naar boven te komen. Overigens kun je beneden ook rond de spiraal rijden. Het binnenspoor van de spiraal is alleen voor dalend verkeer. De dalende wending vanaf het hoger gelegen Esdorf is al nagenoeg aangelegd.

Afbeelding

Vanuit de spiraal kun je zowel linksom als rechtsom de baan betreden.

Afbeelding

Als je iets meer naar links opschuift, krijg je dit beeld. Aan de achterzijde staat de bouwdoos met het station om de plek van dit station aan te geven.

Afbeelding

En nog iets meer naar links.

Afbeelding

En tot slot de linkerhoek met de boog. De flat staat nu even hier geparkeerd, maar dat wordt niet de eindlocatie. Net zo min als de doosjes met treinen - uiterst links zijn er een paar zichtbaar - hier zullen blijven staan.

Afbeelding

Vanaf nu zal het bouwnieuws an sich even halt houden. Maar filmpjes en resultaat van de diverse testen ga ik natuurlijk wel plaatsen.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 29-12-2010 15:25

Zojuist maar eens een filmpje gemaakt met de JVC camcorder. Had gedacht dat ik het filmpje wel kon bewerken met Wndows Movie Maker, maar die ondersteunt het formaat (mod) niet. Iemand een idee of ik dat zo maar om kan zetten?

Het filmpje is niet altijd even scherp en soms zie je wat haperingen, maar het geeft wel een indruk van de baan, de spiraal en het schaduwstation, zoals dat er nu bij ligt. O ja, de eerste zeven seconden heb je alleen geluid. Beginnersfoutje: het dopje zat nog op de camera, :P . Met WMM had ik dat dus weg willen halen, maar helaas. Enne, de treinen rijden nog wel wat harder dan de schaalsnelheid, maar dat komt later wel in orde.

Kijk maar eens hier.


Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 30-12-2010 17:09

Ik heb me vanochtend nog eens in de camera verdiept: bij de camera zat nog een cd-rommetje met Everio. Daar kun je ook mee knippen, plakken en bewerken. Heb het maar even op mijn D-schijf geparkeerd. Kon in elk geval van het filmpje van gisteren het zwarte begin wel wegwerken. Voor de rest moet ik me daar nog maar eens nader in verdiepen.

Verder heb ik het harde gebonk (wat gisteren goed hoorbaar was in de buurt van de overgang van boventafel naar spiraal) weggewerkt. Er stak een stukje isolatie uit, waar de treinen tegenaan reden.

Ik heb zojuist ook een nieuw filmpje gemaakt. Dit keer met langere treinen. De Tulp rijdt rond met een stelletje goederenwagens. Achter de NS drie ICK-rijtuigen met verlichting. In de 'middencirkel' (het stuk dat niet naar beneden loopt) draaide de Lint zijn rondjes. De treinen rijden in elk geval al een stuk langzamer dan gisteren. De snelheden zijn wat meer aangepast aan de Lint (die niet harder kan dan dit).

Kijk maar eens hier. Er is ruim acht minuten beeld, maar of je zolang blijft kijken, is aan jou.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Plaats reactie