Baanbouw Hookyville

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 18-07-2012 05:06

ik kan ze meestal voorzichtig los breken
de restanten met een dremel met freesje weghalen
of gewoon rondom met een freesje weg frezen
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 02-08-2012 17:55

Omdat ik natuurlijk helemaal niets van verlichting weet, en dan vooral het onderdeel ledjes en weerstandjes, laat staan de Wet van Ohm, had ik na de forummeeting een uitnodiging gekregen van Robin den Held (Hero alhier) voor een gedegen uitleg en welke trucs je hiervoor kan toepassen. Vandaag dan eindelijk tijd gehad om naar Alphen aan den Rijn te komen. Behoorlijk wat uitleg gekregen, geprobeerd zelf ook wat te bedenken (was meestal geen succes, haha), maar het resultaat was wel dat er licht ging branden. Een van mijn Viessmann lantaarnpalen gaf licht en naarmate we de trafo verder open draaiden, nam het licht ook toe. Gelijkstroompje. Uit de berekening kwam naar voren dat ik zo'n 17 straatlantaarns van licht kan voorzien.

Ook het wisselstroomgedeelte van de trafo valt dan nog te benutten. Moet er wel een diodeschakeling tussen, maar die was voor handen. Aan mij de taak om te onthouden wat dan + en wat dan - is. Moet toch te doen zijn.

Verder nog diverse soorten leds gezien, zelfs zo klein dat ik daar een buitenlichtje van een huisje mee kan maken. Omdat er toch het nodige over was aan materiaal, kreeg ik vier bakjes met ledjes mee, de diodeschakeling, twee tuimelaars, een soldeerstrook en op die strook op één punt drie ledjes. Een geel gekleurd ledje zit op een andere strook, maar daar is een uiteinde van de weerstand doorgeknipt voor een extra uitleg. Ik heb wel begrepen hoe je ongeveer vijf ledjes aan één punt kunt koppelen en dat je echt aardig wat ledjes aan kunt sluiten.

Natuurlijk alle dank voor Hero voor deze uitleg aan een non-technicus. Binnenkort maar eens wat werk in praktijk brengen als ik de stad kan gaan bouwen. In elk geval straatverlichting, maar ik heb nog wel wat andere ideetjes.

Tot slot een foto als bewijs dat er iets brandt nu alles weer hier is.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 10-08-2012 13:04

We zijn weer een klein stukje verder met het in elkaar zetten van de bistro voor op een hoek in de stad. Mijn eerste zelf in elkaar te zetten huisje, dus ik ben met recht een beginneling. Het is natuurlijk wel wat gepriegel met N-spoor. Fragiele deeltjes die nog wel eens willen breken, hoe scherp je werktuig ook is en hoe voorzichtig je het ook doet. Dat heeft wel tot wat lijmvlekjes geleid, maar die ga ik nog wel aanpakken. Ik heb de muren het dak geverfd om de plastic look weg te krijgen. Ben daar niet ontevreden over. Op het dak moet nog wat spoor worden aangebracht van regenafzetting. Beetje drybrushen met wit. Het pandje zelf krijgt nog een wetwash met zeer verdund zwart dat ik daarna weer opdep. Dat kan nu allemaal nog makkelijk, want ik heb de daken nog niet aangebracht.

Zo is de stand op dit moment:
Afbeelding

Ik heb het masker voor in het huisje al gevouwen, maar nog niet vastgezet en in het huisje bevestigd. Wil nog een paar ramen aanpassen, zodat daar geen licht brandt en in andere ruimtes wel, zeker in het deel op de begane grond. Zwart papier of karton moet de truc doen. Ik heb verder een ledkampje met sokkel van Brawa gepakt en in het huis geplaatst (wel van bovenaf, want door die sokkel zou het huis niet goed sluiten aan de onderzijde. Op de foto zie je dat er in elk geval licht aan de onderzijde van het huisje is, niet bovenin, maar het is én niet donker én het dak zit er nog niet op. Zou het kloppen dat als dat wel het geval is het licht dan overal komt? In dat geval kan ik hier met één lampje volstaan. Ik vraag dit omdat ik dan dit lampje aan de binnenkant vast kan zetten en er geen tweede in hoef aan te brengen. Heeft het dan nog zin om die sokkel vast te zetten of maakt dat verder weinig uit? Ter informatie: de bodemplaat en het huisje worden niet aan elkaar vastgezet, zodat ik te allen tijde in het huisje kan komen en een kapot lampje (je weet nooit) makkelijk kan vervangen door het huisje even weg te nemen.

Nou ja, foto's met een beetje licht dan maar:

Afbeelding

Afbeelding

Straks eens kijken naar zwart papier en de buitenkanten nog eens behandelen. Het is mooi weer om lekker in de tuin bezig te zijn.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 10-08-2012 15:43

Inmiddels zwart papier in huis gehaald en achter enkele ramen geplakt. Moet niet té verlicht worden allemaal, want dat is veel leuker voor op het terrasje.

Daarna het masker gevouwen, vastgeplakt en in het huisje gefrut. Vervolgens lampje op de bodemplaat gezet en daarna draadjes er onderuit laten komen en op de trafo aangesloten. Dat gaf een leuk effect. Volgens mij moet ik aan één kant het masker iets omhoog doen, hoewel het ook best kan zijn dat deze gordijnen gewoon gesloten zijn. Hieronder het zicht op de twee lange zijden.

Afbeelding

Afbeelding

Het klopt dat bij deze laatste foto licht onder het huisje vandaan komt, maar dat is te danken aan de draadjes van de verlichting. Ik ga nog wel wat vijlwerk toepassen op de onderkant van de muren, want daar zie ik nog wel wat bramen zitten. Ik moet toch nog een extra likje verf hier en daar geven vanwege de lijmvlekjes, dus dan neem ik dat meteen ook mee.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 10-08-2012 19:00

Man, man, man. Zelfs in het schemer van de avond is te zien dat de erker nu niet bepaald schoongehouden is.

Afbeelding
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 10-08-2012 21:06

moet je maar met schone vingers werken :lol:
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 11-08-2012 19:00

Het mooie van het plakken van huisjes is dat je er ook weer van leert. Schoner werken is er eentje van. Gewoon even vingers schoonmaken als je aan een nieuw onderdeeltje begint. Niet te veel lijm gebruiken bij klein priegelwerk als kozijntjes. En de naamborden van dit koffiehuis zijn stickers, maar het had handiger geweest om in elk geval het grote naambord boven de deur, met huis als logo, wat meer in de vorm van het logo te knippen dan wat Faller suggereert en ik dus ook gedaan heb. De regenpijpen, die wit en oranje waren, heb ik grijs geverfd, maar die moeten nog wel bevestigd worden, net als twee uithangborden. Dat zal nog een feest geven. Daarna nog het meubilair plaatsen, de stoelen bestaan uit zitting en twee leuningen met poten.

De deuren heb ik aan de onderkant ook van zwart papier voorzien en ik heb ergens een raam aan de achterkant van wit papier voorzien. Dat geeft weer een ander soort licht. In de erker ga ik nog een ledje frutten, maar dat is van later zorg. Zoals eerder gezegd, het huis is los te tillen van de onderplaat.

Fotowerk, waar de missertjes wel duidelijk zichtbaar zijn, maar zoals gezegd, daar leer je ook weer van. Het is uiteindelijk mijn eerste zelf plak huisje sinds 1977. Op de tweede foto lijkt de erker te zweven, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Scheef bijzettafeltje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de baan komt dit koffiehuis dus op een hoek van een rij stadspanden te staan. Mooi uitzicht over het land, want het is meteen ook aan de rand van de hoger gelegen stad.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 14-08-2012 14:53

Op een h0-baan zag ik een pand dat in een flauwe bocht geplaatst kon worden. Zie op de foto (genomen bij de baan van Janus) het pand onder de gele pijl. Ik heb het heel vroeger zelf ook gehad, maar dat is lang geleden en was ook h0. Mijn vraag is of dit pand - of een soortgelijk pand - ook in spoor N bestaat of bestaan heeft. Ik zou het graag in mijn stad willen plaatsen. Wie o wie helpt me.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 15-08-2012 20:07

Het door mij gewenste pand (van Kibri) is gelokaliseerd op Marktplaats. Zaterdag wordt dit pand in tweevoud (en nog een paar andere gebouwtjes) opgehaald. Tegen die tijd gaan we weer verder met het bouwen van het koffiehuis en het uitleggen van de stad.

In de tussentijd rijdt de Intercity al een paar keer door het landschap net buiten Hookyville. Zelfs in het donker is de trein goed te zien.

Afbeelding


In het donker en met een snel rijdende trein is het moeilijk te zien, maar het lijkt waarempel of er al mensen in de trein zitten.

Afbeelding


Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 18-08-2012 17:22

Medespoorders,

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van de drie stadspanden die ik als laatste heb aangeschaft (zie mijn aanwinstentopic). Voor de etalageramen moet je knippatroonfolie van het schutblad afhalen en zonder blaasjes op het raamfolie van dezelfde grootte aanbrengen. Het lijkt me een soort doorzichtige plakfolie, maar hoe kreeg je dat van het schutblad af. Als eerste laat een folie met het nummer (handig om te zien waar het moet) los, maar de doorzichtige folie, vergeet het maar.

Heeft iemand ervaring hier mee (weken, verhitten?)? Of moet ik maar gewoon het dikkere doorzichtige vel nemen en als etalageraam aanbrengen?

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Plaats reactie