Baanopbouw en vorderingen van RH0nald
-
- Beheer
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 06-04-2010 17:25
Hoi Ronald,
wat ik doe, als ik met doseernaald werk is het volgende: kozijn in de sponning leggen en op iedere hoek een klein druppie lijm op de muur (binnenzijde natuurlijk) vlak naast het kozijn aanbrengen. Je zult zien dat de lijm tussen het kozijn en muur dringt. En dus geen lijm vlekken aan de buitenzijde. Als je later het glas erop legt, precies dezelfde handeling. klein druppie lijm op de naad van glas en kozijn en klaar is kees. En het schoonmaakbedrijf hoeft niet te komen om lijmvlekken van de ramen te halen
En kan ook bevestigend antwoorden op het gebruik van de airbrush in de modelbouw. Scheelt heel wat tijd!!!!!!!!
(voor het verwijderen van verf op lijmvlakken, stukje waterproof schuurpapier doet wonderen)
De eerste resultaten van je station zijn in ieder geval veel belovend. Dus ben benieuwd naar het vervolg van de bouw.
prettige vakantie verder!!!!!!
groetjes
Henk
wat ik doe, als ik met doseernaald werk is het volgende: kozijn in de sponning leggen en op iedere hoek een klein druppie lijm op de muur (binnenzijde natuurlijk) vlak naast het kozijn aanbrengen. Je zult zien dat de lijm tussen het kozijn en muur dringt. En dus geen lijm vlekken aan de buitenzijde. Als je later het glas erop legt, precies dezelfde handeling. klein druppie lijm op de naad van glas en kozijn en klaar is kees. En het schoonmaakbedrijf hoeft niet te komen om lijmvlekken van de ramen te halen
En kan ook bevestigend antwoorden op het gebruik van de airbrush in de modelbouw. Scheelt heel wat tijd!!!!!!!!
(voor het verwijderen van verf op lijmvlakken, stukje waterproof schuurpapier doet wonderen)
De eerste resultaten van je station zijn in ieder geval veel belovend. Dus ben benieuwd naar het vervolg van de bouw.
prettige vakantie verder!!!!!!
groetjes
Henk
-
- perronchef
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 06-05-2010 22:49
Voordat ik geopereerd word heb ik nog enkele foto's van de werkzaamheden die ik gedaan heb. Ik heb al eens eerder geschreven dat ik werk van achter naar voren met mijn baan. Dan is de kans dat je wat breekt als je bijvoorbeeld al seinen hebt staan, het minst.
Na de berg met scenery is het weg dek aan de beurt. Nou loopt de weg niet helemaal vlak, d.w.z. er zitten een aantal kleine hellingen in. Vals plat noemen we dat in wielertermen .
Ik heb eerst een dun laagje Faller landschapsgips (160500) op de plaat gesmeerd. Dat droogt vrij snel. Dan de baan afgetekend, met een malletje. Daarna de FCS draad met kleine stukjes plakband vast gezet.
En dan is het weer plamuren geblazen. Ik heb ook een paar stukjes ingefreest met een dremel. Maar ik geloof echt dat de frees van Faller het beste is. Maar een aanschaf prijs van ruim € 80 gaat me te ver .
Dan maar een pakje extra gips. Na het drogen heb ik de plakbandjes verwijderd en deze weer opgevuld met gips. Hierna vlak schuren en schoonmaken. Testrondjes gereden met auto. Gaat soms met haperingen. De ondergrond is nog niet optimaal.
De rijdraad komt met het schuren te voorschijn. Wanneer je deze zou gaan schilderen dan gaat het roesten. Soms zie je dat al met het gips wat uitgehard is.
Ik heb een potje Humbrol gepakt (zilver in dit geval) en de rijdraad geschilderd (zie foto). Morgen ga ik de weg een kleurtje geven.
Het lijkt nu wel een modelbaan te worden
Na de berg met scenery is het weg dek aan de beurt. Nou loopt de weg niet helemaal vlak, d.w.z. er zitten een aantal kleine hellingen in. Vals plat noemen we dat in wielertermen .
Ik heb eerst een dun laagje Faller landschapsgips (160500) op de plaat gesmeerd. Dat droogt vrij snel. Dan de baan afgetekend, met een malletje. Daarna de FCS draad met kleine stukjes plakband vast gezet.
En dan is het weer plamuren geblazen. Ik heb ook een paar stukjes ingefreest met een dremel. Maar ik geloof echt dat de frees van Faller het beste is. Maar een aanschaf prijs van ruim € 80 gaat me te ver .
Dan maar een pakje extra gips. Na het drogen heb ik de plakbandjes verwijderd en deze weer opgevuld met gips. Hierna vlak schuren en schoonmaken. Testrondjes gereden met auto. Gaat soms met haperingen. De ondergrond is nog niet optimaal.
De rijdraad komt met het schuren te voorschijn. Wanneer je deze zou gaan schilderen dan gaat het roesten. Soms zie je dat al met het gips wat uitgehard is.
Ik heb een potje Humbrol gepakt (zilver in dit geval) en de rijdraad geschilderd (zie foto). Morgen ga ik de weg een kleurtje geven.
Het lijkt nu wel een modelbaan te worden
Groeten van Ronald
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
-
- perronchef
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 06-05-2010 22:49
Jawel via mijn zoon (waarvoor dank) is het gelukt foto's te plaatsen.
Welnu ik heb met het verplichte "geen belasting op het been" toch wat zaken kunnen doen waarvan hier verslag:
Kijk zo moest ik toch echt een weekje doorbrengen na de operatie. Van TV kijken wordt je ook niet vrolijk en de laptop brandt dan ook zowat door je benen heen , dus afwisselen. Om de "vak-literatuur" toch bij te houden, bracht mijn collega (kwam op bezoek) een Railhobby mee.
Na een week heb ik de kinderen maar eens lief aangekeken, want ja er moest even wat spulletjes van zolder gehaald worden. Vier bouwdozen, doos met verf, pincet, lijm, vijltjes etc. Met een stoel naast me en pootje erop kon ik toch lekker verder hobbiën. Dus in alle rust en tijd de bouwdozen in elkaar lijmen. Ik had de bouwdozen voor mijn operatie al gehaald en alle delen al gespoten in de kleur.
Ik ben begonnen met station Trossingen in elkaar aan het zetten. Ik vind dit een bijzonder mooi station. Ik heb begrepen (ergens gelezen) dat dit station echt bestaan heeft. Ondanks ik tijdperk 5 rij, vind ik dat dit station best op mijn baan kan. Ik zie zo; het station is helemaal gerenoveerd, het perron (moet er nog aankomen) is verlengd naar de eisen van nu.
Het station bestaat uit bijna 500 onderdelen!!
Aan de perronzijde was het de bedoeling om daar lantaarn aan vast te plakken. Nu vind ik dat niet mooi. Ik heb van Viessmann 3 lantaarn gekocht die kunnen branden. Dus gaatje boren, eerst klein en daarna de juiste diameter. Want ik was zo stom om eerst de wanden alvast vast te lijmen. Dit moet je doen van te voren (weer een lesje geleerd).
Klonk! Ik schrok best wel, wat een groot gat moest er geboord worden.
En zit perfect. Ik heb wel van het plastic sierrandje aan boven en onderzijde ietsje afgeknipt, anders werd het in de lengte te groot.
Had ik weer: Ik was zo stom om het masker (met gordijntjes ed.) kant en klaar erin te maken, alvorens ik de lantaarn erop ging maken (les 2!). Door het kleine gaatje te boren, heb ik aan de binnenkant van het masker (papier) met een klein mesje een kruisje gesneden. Hierdoor kon de grotere diameter van de boor er gemakkelijk doorheen en de draadhuls van de lantaarn.
Zo na gedane arbeid een tevreden restultaat. 3 lantaarns. Aansluiten lukt nog niet of testen want de benodige materialen liggen allemaal weer opgeborgen en daar wil een ander nu even niet mee lastig vallen.
Ik heb een groot apartementengebouw met daaronder een drogist (Augenhage) en een sportzaak (Faller) ook in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat het plastic van Augenhage een andere kwaliteit heeft dan dat van Faller. Persoonlijk vind ik dat Faller een betere kwaliteit heeft, vandaar ook het prijsverschil denk ik.
Even kijken hoe ze naast elkaar staan. Want zo komen ze ook op de baan te staan.
Bij het volgende bouwwerk, moesten er een paar Preiser een amputatie ondergaan . Omdat ik besloten had dat 1 van de huizen een schoenenwinkel moest worden, had ik toch een paar schoenen en laarzen nodig in de etalage.
Hiermee krijg je meer diepte in de etalage.
Kijk hiermee is de etalage een feit.
Totaalplaatje winkel met woongedeelte erboven. Gelijk maar wat veroudering aangebracht op het dak. Het huis zelf is netjes, want deze is net geschilderd. Het huis ernaast wordt namelijk opgeknapt. (zie verderop in totaalfoto) Alleen de steiger moet ik nog bouwen, maar dat kan pas weer op het moment dat ik de stoep heb neergelegd. Wordt na de revalidatie.
Om nogmaals maar aan te geven, hoe klein de onderdelen waren. Doordat ik ze van te voren gespoten had en je dan het in elkaar gaat zetten hoe mooi de lijnen uitkomen van het bouwwerk.
Zo nu heb ik de huizen bijelkaar gezet zoals het moet gaan worden. Uiteraard moet het trottoir en lantaarnpalen nog aangelegd worden. Maar het geeft alvast een indruk.
Het station, het dak van de loods moet nog vast gemaakt worden, maar eerst moet daar nog wat leven in gebracht worden.
Begin van een straat.
Bovenaanzicht.
Nou dit was weer even een update. Hopelijk hebben julle ervan genoten.
Groeten Ronald
Welnu ik heb met het verplichte "geen belasting op het been" toch wat zaken kunnen doen waarvan hier verslag:
Kijk zo moest ik toch echt een weekje doorbrengen na de operatie. Van TV kijken wordt je ook niet vrolijk en de laptop brandt dan ook zowat door je benen heen , dus afwisselen. Om de "vak-literatuur" toch bij te houden, bracht mijn collega (kwam op bezoek) een Railhobby mee.
Na een week heb ik de kinderen maar eens lief aangekeken, want ja er moest even wat spulletjes van zolder gehaald worden. Vier bouwdozen, doos met verf, pincet, lijm, vijltjes etc. Met een stoel naast me en pootje erop kon ik toch lekker verder hobbiën. Dus in alle rust en tijd de bouwdozen in elkaar lijmen. Ik had de bouwdozen voor mijn operatie al gehaald en alle delen al gespoten in de kleur.
Ik ben begonnen met station Trossingen in elkaar aan het zetten. Ik vind dit een bijzonder mooi station. Ik heb begrepen (ergens gelezen) dat dit station echt bestaan heeft. Ondanks ik tijdperk 5 rij, vind ik dat dit station best op mijn baan kan. Ik zie zo; het station is helemaal gerenoveerd, het perron (moet er nog aankomen) is verlengd naar de eisen van nu.
Het station bestaat uit bijna 500 onderdelen!!
Aan de perronzijde was het de bedoeling om daar lantaarn aan vast te plakken. Nu vind ik dat niet mooi. Ik heb van Viessmann 3 lantaarn gekocht die kunnen branden. Dus gaatje boren, eerst klein en daarna de juiste diameter. Want ik was zo stom om eerst de wanden alvast vast te lijmen. Dit moet je doen van te voren (weer een lesje geleerd).
Klonk! Ik schrok best wel, wat een groot gat moest er geboord worden.
En zit perfect. Ik heb wel van het plastic sierrandje aan boven en onderzijde ietsje afgeknipt, anders werd het in de lengte te groot.
Had ik weer: Ik was zo stom om het masker (met gordijntjes ed.) kant en klaar erin te maken, alvorens ik de lantaarn erop ging maken (les 2!). Door het kleine gaatje te boren, heb ik aan de binnenkant van het masker (papier) met een klein mesje een kruisje gesneden. Hierdoor kon de grotere diameter van de boor er gemakkelijk doorheen en de draadhuls van de lantaarn.
Zo na gedane arbeid een tevreden restultaat. 3 lantaarns. Aansluiten lukt nog niet of testen want de benodige materialen liggen allemaal weer opgeborgen en daar wil een ander nu even niet mee lastig vallen.
Ik heb een groot apartementengebouw met daaronder een drogist (Augenhage) en een sportzaak (Faller) ook in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat het plastic van Augenhage een andere kwaliteit heeft dan dat van Faller. Persoonlijk vind ik dat Faller een betere kwaliteit heeft, vandaar ook het prijsverschil denk ik.
Even kijken hoe ze naast elkaar staan. Want zo komen ze ook op de baan te staan.
Bij het volgende bouwwerk, moesten er een paar Preiser een amputatie ondergaan . Omdat ik besloten had dat 1 van de huizen een schoenenwinkel moest worden, had ik toch een paar schoenen en laarzen nodig in de etalage.
Hiermee krijg je meer diepte in de etalage.
Kijk hiermee is de etalage een feit.
Totaalplaatje winkel met woongedeelte erboven. Gelijk maar wat veroudering aangebracht op het dak. Het huis zelf is netjes, want deze is net geschilderd. Het huis ernaast wordt namelijk opgeknapt. (zie verderop in totaalfoto) Alleen de steiger moet ik nog bouwen, maar dat kan pas weer op het moment dat ik de stoep heb neergelegd. Wordt na de revalidatie.
Om nogmaals maar aan te geven, hoe klein de onderdelen waren. Doordat ik ze van te voren gespoten had en je dan het in elkaar gaat zetten hoe mooi de lijnen uitkomen van het bouwwerk.
Zo nu heb ik de huizen bijelkaar gezet zoals het moet gaan worden. Uiteraard moet het trottoir en lantaarnpalen nog aangelegd worden. Maar het geeft alvast een indruk.
Het station, het dak van de loods moet nog vast gemaakt worden, maar eerst moet daar nog wat leven in gebracht worden.
Begin van een straat.
Bovenaanzicht.
Nou dit was weer even een update. Hopelijk hebben julle ervan genoten.
Groeten Ronald
Groeten van Ronald
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
-
- Beheer
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 06-04-2010 17:25
Hoi Ronald,
ziet er idd erg mooi uit zo. Plasticglans van de gebouwen is verdwenen, dus helemaal top. De mate van verouderen v/d gebouwen is persoonlijk. Dus daar zal ik je niet mee lastigvallen Vindt de etalage van de schoenenwinkel erg geslaagd. Deze kleine details brengen de baan tot leven.
Nou plakse verder, tijdens je ziekteherstel.
groetjes
Henk
ziet er idd erg mooi uit zo. Plasticglans van de gebouwen is verdwenen, dus helemaal top. De mate van verouderen v/d gebouwen is persoonlijk. Dus daar zal ik je niet mee lastigvallen Vindt de etalage van de schoenenwinkel erg geslaagd. Deze kleine details brengen de baan tot leven.
Nou plakse verder, tijdens je ziekteherstel.
groetjes
Henk
-
- perronchef
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 06-05-2010 22:49
Hallo medeforumleden,
Het is niks als je weinig kan, maar ik kan jullie niet op de hoogte houden van mijn (kleine) werkzaamheden.
Inmiddels zijn we 3 weken onderweg met herstel en de knie is nog pijnlijk met buigen. De werkzaamheden die ik gepland had zijn er inmiddels door. Zoals beloofd zou ik wat foto's plaatsen van het geen ik weer gedaan heb. Ja ik heb niet "stilgezeten"
Zoals in vorig bericht geschreven is heb ik mijn locloods gesloopt. Ik had deze 3 jaar terug al eens voor een deel gerenoveerd aan de buitenkant, met voegen e.d. erin. Maar nu had ik toch besloten om de binnenkant ook maar aan te kleden.
Helaas heb ik geen interieur spullen, die moet ik nodig eens scoren op een beurs. Maar daar kom ik voorlopig nog niet. Tot die tijd blijft er een aantal zaken open liggen totdat ik de juiste spullen heb gevonden.
Zo was de loods van binnen. De opening die aan de rechterzijde ziet leidt naar het kantoorgedeelte. Omdat de werkmannen met een polsstok het kantoor in moeten komen, heb ik de drempel weggesloopt. En de arbowet vertelde mij dat de mensen in het kantoor rustig en warm moeten kunnen zitten.
Naar de aannemer en glasboer geweest om de kozijnen en deuren + het glas te halen. Muur aangepast.
Het leuke van veel huisjes bouwen is, dat je nog wel eens wat onderdelen overhoud. En op deze manier vindt je er weer een mooie bestemming voor.
Binnenmuren van Busch genomen, na veel passen en meten de ramen uitgesneden. Nadat ik eerst alle ramen verwijderd had en opnieuw heb geschilderd. En dan eropgelijmd. Muren verouderd met wat poeders.
Ook kantoorgedeelte zo behandeld. Gelijk maar een vloertje erin gelegd. Als je de muren dus mooi uitsnijdt, krijg je een mooie afwerking langs de nieuw geplaatste deur.
Nadat ik nog even gesnuffeld had tussen de papieren zag ik nog wat leuke posters en teksten. Ach ja, werklui houden nou eenmaal van de "natuur" en dat hangen ze vaak op hun werkplek.
Hier even grofweg een indruk hoe de binnenkant eruit komt te zien. De rechterzijde zit nog niet vastgeplakt.
Het dak is ook opnieuw geschilderd. Om deze weer goed pas te krijgen heb ik deze met plakband vastgezet op de loods.
Binnenzijde van het dak heb ik zwart geschilderd. Vervolgens om het dak sterker te maken heb ik er een strip in gelijmd, waaraan de verlichting komt. Ik heb zilverpapier genomen om wat reflectie te krijgen en evt. warmte af te wenden. Is ook handig om gelijk de kleine kiertjes te dichten.
Led strip gekocht van Digirails en deze gehalveerd. 4 leds vind ik genoeg.
Met dubbelzijdig plakband de strip vastgezet. Van te voren even de draadjes eraan gesoldeerd en getest of ze branden.
Helaas kan ik nu niet verder. Ik wacht eerst of ik wat vind voor het kantoortje. Ten tweede, als ik de loods nu neerzet bestaat de kans dat ik het beschadigd omdat ik er achter nog aan het werk moet. De verlichting moet ik dan door de plaat heen verwerken, maar ik kan nu niet onder de baan.
Vervolgens heb ik maar wat Preiser zitten schilderen. Om toch diverse kleuren te maken heb ik eerder al bij de kringloopwinkel een eierdoprekje (van een koelkast) gekocht. Hierin kan je gemakkelijk de kleuren mengen.
Zo de eerste 24 zittende mensen zijn er klaar voor om een bestemming te krijgen op de baan, of in de trein.
Ik heb ook nog het dak van de stationsloods nog even bewerkt.
Zo was het eerst. Ik vond dat nog teveel plasticachtig.
Zo is het nu. De zon heeft aardig zijn werk gedaan op de koperen dakplaten.
Het eerste teken van leven op het station.
De loods. Daarin zitten nu ook twee kleine lampjes ingebouwd. De nieuwe heftruck staat nog binnen (is net nog te zien).
Tot slot heb ik nog even 80 graspollen of rietplukken gemaakt. Vaak maak ik hiervan ook bloemen. Je kan het gemakkelijk knippen. Je kan maar een voorraadje hebben.
Zo zie je maar als je even niet ter been bent dat je toch nog leuke dingen kan doen met je modelhobby.
Spreek jullie weer.
Groeten Ronald
Het is niks als je weinig kan, maar ik kan jullie niet op de hoogte houden van mijn (kleine) werkzaamheden.
Inmiddels zijn we 3 weken onderweg met herstel en de knie is nog pijnlijk met buigen. De werkzaamheden die ik gepland had zijn er inmiddels door. Zoals beloofd zou ik wat foto's plaatsen van het geen ik weer gedaan heb. Ja ik heb niet "stilgezeten"
Zoals in vorig bericht geschreven is heb ik mijn locloods gesloopt. Ik had deze 3 jaar terug al eens voor een deel gerenoveerd aan de buitenkant, met voegen e.d. erin. Maar nu had ik toch besloten om de binnenkant ook maar aan te kleden.
Helaas heb ik geen interieur spullen, die moet ik nodig eens scoren op een beurs. Maar daar kom ik voorlopig nog niet. Tot die tijd blijft er een aantal zaken open liggen totdat ik de juiste spullen heb gevonden.
Zo was de loods van binnen. De opening die aan de rechterzijde ziet leidt naar het kantoorgedeelte. Omdat de werkmannen met een polsstok het kantoor in moeten komen, heb ik de drempel weggesloopt. En de arbowet vertelde mij dat de mensen in het kantoor rustig en warm moeten kunnen zitten.
Naar de aannemer en glasboer geweest om de kozijnen en deuren + het glas te halen. Muur aangepast.
Het leuke van veel huisjes bouwen is, dat je nog wel eens wat onderdelen overhoud. En op deze manier vindt je er weer een mooie bestemming voor.
Binnenmuren van Busch genomen, na veel passen en meten de ramen uitgesneden. Nadat ik eerst alle ramen verwijderd had en opnieuw heb geschilderd. En dan eropgelijmd. Muren verouderd met wat poeders.
Ook kantoorgedeelte zo behandeld. Gelijk maar een vloertje erin gelegd. Als je de muren dus mooi uitsnijdt, krijg je een mooie afwerking langs de nieuw geplaatste deur.
Nadat ik nog even gesnuffeld had tussen de papieren zag ik nog wat leuke posters en teksten. Ach ja, werklui houden nou eenmaal van de "natuur" en dat hangen ze vaak op hun werkplek.
Hier even grofweg een indruk hoe de binnenkant eruit komt te zien. De rechterzijde zit nog niet vastgeplakt.
Het dak is ook opnieuw geschilderd. Om deze weer goed pas te krijgen heb ik deze met plakband vastgezet op de loods.
Binnenzijde van het dak heb ik zwart geschilderd. Vervolgens om het dak sterker te maken heb ik er een strip in gelijmd, waaraan de verlichting komt. Ik heb zilverpapier genomen om wat reflectie te krijgen en evt. warmte af te wenden. Is ook handig om gelijk de kleine kiertjes te dichten.
Led strip gekocht van Digirails en deze gehalveerd. 4 leds vind ik genoeg.
Met dubbelzijdig plakband de strip vastgezet. Van te voren even de draadjes eraan gesoldeerd en getest of ze branden.
Helaas kan ik nu niet verder. Ik wacht eerst of ik wat vind voor het kantoortje. Ten tweede, als ik de loods nu neerzet bestaat de kans dat ik het beschadigd omdat ik er achter nog aan het werk moet. De verlichting moet ik dan door de plaat heen verwerken, maar ik kan nu niet onder de baan.
Vervolgens heb ik maar wat Preiser zitten schilderen. Om toch diverse kleuren te maken heb ik eerder al bij de kringloopwinkel een eierdoprekje (van een koelkast) gekocht. Hierin kan je gemakkelijk de kleuren mengen.
Zo de eerste 24 zittende mensen zijn er klaar voor om een bestemming te krijgen op de baan, of in de trein.
Ik heb ook nog het dak van de stationsloods nog even bewerkt.
Zo was het eerst. Ik vond dat nog teveel plasticachtig.
Zo is het nu. De zon heeft aardig zijn werk gedaan op de koperen dakplaten.
Het eerste teken van leven op het station.
De loods. Daarin zitten nu ook twee kleine lampjes ingebouwd. De nieuwe heftruck staat nog binnen (is net nog te zien).
Tot slot heb ik nog even 80 graspollen of rietplukken gemaakt. Vaak maak ik hiervan ook bloemen. Je kan het gemakkelijk knippen. Je kan maar een voorraadje hebben.
Zo zie je maar als je even niet ter been bent dat je toch nog leuke dingen kan doen met je modelhobby.
Spreek jullie weer.
Groeten Ronald
Groeten van Ronald
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
-
- Beheer
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 06-04-2010 17:25
Uh Ronald, volgens mij ligt er op de voorgrond iemand, waar toch weinig leven in zitRonaldV schreef:
Het eerste teken van leven op het station.
Maar zonder gekheid, ondanks je beentje in gips. Ben je toch lekker bezig met de hobby. Het ziet er allemaal super uit. En ik vindt het leuk om te zien dat je ook met de binnenkant van de gebouwen bezig bent.
Beterschap en nog veel knutselplezier!!!!!
-
- perronchef
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 06-05-2010 22:49
Bedankt Henk.
Nou voor de liefhebbers: Heb nog een grote up-date met werkzaamheden die een minder valide man toch heb kunnen doen.
Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik de nodige graspollen gemaakt. Hiervan kan je diverse bloemen en wildgras maken. Hoe Zie hieronder maar:
Zo ik heb eerst maar eens een paar voorbeelden gegeven hoe je de graspolletjes kan verwerken in je landschap.
Vervolgens gaan we aan de slag
Deze hebben jullie gezien. Je plak ze op een stukje styreen. Ik gebruik gewoon pure houtlijm.
Ik heb bij Jaap Vriend (J&J) een strengel gekocht. Zie dit als zeer soepel sisaltouw. Je haalt er een kammetje doorheen, hierdoor komen allen draden mooi op 1 lijn. Net je haar kammen. Knip dan een stukje af van ongeveer 1,5 cm of 2 cm net wat je wilt. Je legt dat neer op je werkblad en pak een plukje eruit en dat druk je in de lijm. Even opletten dat het niet omvalt. En de pluk blijft mooi staan. De lichtere plukken, daarvan heb ik een zakje gekocht van het merk Woodland. Dat kwam ik tegen op een beurs.
Je snijdt (na het drogen) een pol van het styreen af. Met een mesje.
Je knipt met een schaartje de pol op lengte. Daarna nog even met de lengte mee knippen, dus met de draad mee. Zie foto. Om het nog wat ongelijkmatig te krijgen.
Je krijgt dan dit resultaat. In het echt groeien graspollen of wilde bloemen ook niet kaarsrecht van boven.
Daarna een bakje met daarin een druppeltje houtlijm en wat verdunnen met water.
Met een penseeltje de puntjes van de graspol voorzien van lijm. Niet te dik, want dan krijg je samengeklonterde stelen en dan wordt het niet mooi.
Ik heb even lopen graven in de bakken met sceneryspullen voor wat kleurtjes.
Nadat je een kleur hebt gekozen, haal je het even door de zeef. Het fijne spul ligt nu op het bakje. Dat ga je gebruiken.
Je doet de bevochtigde punten met lijm heel voorzichtig in de fijn uitgezeefde kleur en je kijkt of de top goed voorzien is van bloemen.
Met dit als resultaat. Door met verschillende kleuren te werken krijg je hele mooie en gevarieerde flora op je baan. Ik heb bij het lichte gras zelfs grasvezels gebruikt.
Close up, voor de liefhebbers.
Nou ik hoop hiermee weer bijdrage te hebben geleverd voor de sceneryliefhebbers onder ons.
In het kantoor van de locloods heb ik een toilethokje gemaakt. De foto geeft "lease" aan. Jullie raden het al: komt van zijn werk . Ja, dat klopt. Als klanten hun oude leaseauto inleveren dan is het oude pasje niet meer van toepassing. Het is van keurig kunststof, dus waarom weggooien?
Ik gebruik ze met plamuren en in dit geval heb ik er bruikbare stukken van gesneden om het hokje van te maken.
Omdat ik nog van andere bouwpakketten nog onderdelen overhad, heb ik de deur keurig kunnen gebruiken.
Vervolgens heb ik van een groot raam een hoek uitgeknipt en dat weer om het daklijstje geplakt. Vervolgens het hokje een grijs kleurtje gegeven. Ook heb ik een tafel gemaakt, weet nog niet of dat in het kantoortje komt of dat ik er een werkbank van maak voor in de werkplaats.
In de locloods zelf heb ik een ledstrip aangebracht van Digirails, warmwit.
Er branden nu 5 leds in, op de strip zit een stelschroefje waarmee je de lichtsterkte kan regelen. Uiteraard moet op het dak nog de ventilatiehokken + afzuiger komen.
Ik heb mijn enigste stoomloc (BR86) erbij gezet voor het gezicht.
Ik heb achterin alvast een stukje vloer gelegd. Uiteraard moeten de zijkanten nog gedaan worden. Maar de locloods komt nog niet definitief vast, want ik moet de weg die ervoor loopt nog bewerken. Als ik hem nu vastzet, dan loop ik het risico dat ik de loods beschadig en dat is weer zonde van het werk.
Uiteraard komt het stootblok er ook nog in.
Deze foto is genomen in het donker, zonder flits. Dit geeft een mooi beeld qua verlichting. De BR86 staat er mooi in.
Nu nog een paar beelden voor de sfeer:
Montage van de ledstrip aan het dak.
Zodra de ruimte achter de loods is bewerkt, dan gaan we definitief de locloods plaatsen. D.w.z. aankleden met lantaarns en scenery. (mijn handen jeuken al om het te maken, maar ik moet mij beheersen )
Tot de volgende serie, zullen we maar zeggen.
Groeten Ronald
Nou voor de liefhebbers: Heb nog een grote up-date met werkzaamheden die een minder valide man toch heb kunnen doen.
Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik de nodige graspollen gemaakt. Hiervan kan je diverse bloemen en wildgras maken. Hoe Zie hieronder maar:
Zo ik heb eerst maar eens een paar voorbeelden gegeven hoe je de graspolletjes kan verwerken in je landschap.
Vervolgens gaan we aan de slag
Deze hebben jullie gezien. Je plak ze op een stukje styreen. Ik gebruik gewoon pure houtlijm.
Ik heb bij Jaap Vriend (J&J) een strengel gekocht. Zie dit als zeer soepel sisaltouw. Je haalt er een kammetje doorheen, hierdoor komen allen draden mooi op 1 lijn. Net je haar kammen. Knip dan een stukje af van ongeveer 1,5 cm of 2 cm net wat je wilt. Je legt dat neer op je werkblad en pak een plukje eruit en dat druk je in de lijm. Even opletten dat het niet omvalt. En de pluk blijft mooi staan. De lichtere plukken, daarvan heb ik een zakje gekocht van het merk Woodland. Dat kwam ik tegen op een beurs.
Je snijdt (na het drogen) een pol van het styreen af. Met een mesje.
Je knipt met een schaartje de pol op lengte. Daarna nog even met de lengte mee knippen, dus met de draad mee. Zie foto. Om het nog wat ongelijkmatig te krijgen.
Je krijgt dan dit resultaat. In het echt groeien graspollen of wilde bloemen ook niet kaarsrecht van boven.
Daarna een bakje met daarin een druppeltje houtlijm en wat verdunnen met water.
Met een penseeltje de puntjes van de graspol voorzien van lijm. Niet te dik, want dan krijg je samengeklonterde stelen en dan wordt het niet mooi.
Ik heb even lopen graven in de bakken met sceneryspullen voor wat kleurtjes.
Nadat je een kleur hebt gekozen, haal je het even door de zeef. Het fijne spul ligt nu op het bakje. Dat ga je gebruiken.
Je doet de bevochtigde punten met lijm heel voorzichtig in de fijn uitgezeefde kleur en je kijkt of de top goed voorzien is van bloemen.
Met dit als resultaat. Door met verschillende kleuren te werken krijg je hele mooie en gevarieerde flora op je baan. Ik heb bij het lichte gras zelfs grasvezels gebruikt.
Close up, voor de liefhebbers.
Nou ik hoop hiermee weer bijdrage te hebben geleverd voor de sceneryliefhebbers onder ons.
In het kantoor van de locloods heb ik een toilethokje gemaakt. De foto geeft "lease" aan. Jullie raden het al: komt van zijn werk . Ja, dat klopt. Als klanten hun oude leaseauto inleveren dan is het oude pasje niet meer van toepassing. Het is van keurig kunststof, dus waarom weggooien?
Ik gebruik ze met plamuren en in dit geval heb ik er bruikbare stukken van gesneden om het hokje van te maken.
Omdat ik nog van andere bouwpakketten nog onderdelen overhad, heb ik de deur keurig kunnen gebruiken.
Vervolgens heb ik van een groot raam een hoek uitgeknipt en dat weer om het daklijstje geplakt. Vervolgens het hokje een grijs kleurtje gegeven. Ook heb ik een tafel gemaakt, weet nog niet of dat in het kantoortje komt of dat ik er een werkbank van maak voor in de werkplaats.
In de locloods zelf heb ik een ledstrip aangebracht van Digirails, warmwit.
Er branden nu 5 leds in, op de strip zit een stelschroefje waarmee je de lichtsterkte kan regelen. Uiteraard moet op het dak nog de ventilatiehokken + afzuiger komen.
Ik heb mijn enigste stoomloc (BR86) erbij gezet voor het gezicht.
Ik heb achterin alvast een stukje vloer gelegd. Uiteraard moeten de zijkanten nog gedaan worden. Maar de locloods komt nog niet definitief vast, want ik moet de weg die ervoor loopt nog bewerken. Als ik hem nu vastzet, dan loop ik het risico dat ik de loods beschadig en dat is weer zonde van het werk.
Uiteraard komt het stootblok er ook nog in.
Deze foto is genomen in het donker, zonder flits. Dit geeft een mooi beeld qua verlichting. De BR86 staat er mooi in.
Nu nog een paar beelden voor de sfeer:
Montage van de ledstrip aan het dak.
Zodra de ruimte achter de loods is bewerkt, dan gaan we definitief de locloods plaatsen. D.w.z. aankleden met lantaarns en scenery. (mijn handen jeuken al om het te maken, maar ik moet mij beheersen )
Tot de volgende serie, zullen we maar zeggen.
Groeten Ronald
Groeten van Ronald
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann
-
- Beheer
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 06-04-2010 17:25
Hoi Ronald,
helemaal TOP!! weer een leuke update van de locloods. En leuk en leerzaam is de uitleg van de graspollen.
Denk dat ik hier ook maar eens mee bezig moet. Want heb hier bakken vol met gekleurde vlokjes, volgens mij van Busch. Dus nu kan ik die eindelijk ook eens gebruiken.
Zou het leuk vinden als je over de uitstekende uitleg van de graspollen een apart topic zou maken onder scenery. Dan is op het moment dat iemand hier mee bezig wil, het onderwerp ook makkelijk terug te vinden.
helemaal TOP!! weer een leuke update van de locloods. En leuk en leerzaam is de uitleg van de graspollen.
Denk dat ik hier ook maar eens mee bezig moet. Want heb hier bakken vol met gekleurde vlokjes, volgens mij van Busch. Dus nu kan ik die eindelijk ook eens gebruiken.
Zou het leuk vinden als je over de uitstekende uitleg van de graspollen een apart topic zou maken onder scenery. Dan is op het moment dat iemand hier mee bezig wil, het onderwerp ook makkelijk terug te vinden.
-
- Vriend van het forum
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 17-04-2010 17:47