Baanopbouw en vorderingen van RH0nald

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 11-08-2010 00:15

Hallo ron,

Nee, de rails ligt niet los. Dat is een schaduw van het flitseffect. Railsen liggen vast in een bedding van grind.
:D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 11-08-2010 12:58

Ronald het was Martin die de vraag stelde, ik gaf al het antwoord wat jij ook weer gaf :D

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 11-08-2010 22:33

Neem me niet kwalijk Ron :oops: even niet goed gelezen. Zal de volgende keer beter opletten. :D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 17-08-2010 23:49

Nou voor de liefhebbers weer een update.

De zijkant van de berg is nu klaar. PPPFFFFF wat een klus weer. Eerst vandaag maar weer de nodig scenery opgehaald. Tip voor de aandeelhouders: Koop ze van HEKI ik heb al voor een vermogen besteed. :lol:
Ik had nog een achtergrondposter liggen ik heb daar de lucht vanaf geknipt en het vergezicht op het rechte gedeelte geplakt. De weg op de foto moet gaan aansluiten op mijn weg. Op de foto's zien jullie de contouren ervan. Ook heb ik een luikje zitten, dat is als er op het achterste spoor van het schaduwstation een ontsporing plaatsvind dat ik er dan bij kan.
Ik heb dit gedaan om wat meer diepte in de baan te krijgen. Ik moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Om de bomen vast te maken op de plaat hout, is het natuurlijk gemakkelijk om een gat erin te boren. Maar dan komen deze weer uit boven de rails van het schaduwstation. Dus ik weer naar de Action om oaseblokken te halen. Mensen dit werkt super. Je snijdt een klein blokje af, plak dit met houtlijm vast en laten drogen. Dan de boom met wat houtlijm aan het stammetje erin steken en klaar. Om de boom heen wat scenery en klaar is kees. De oaseblokken kosten maar € 0,33 per blok. Voor dat geld kan je wel expermiteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag ga ik op pad voor wat huisjes en ga ik weer een doos zeemos aanschaffen. Met dit weer is het geen straf om voor je hobby op pad te gaan. :lol:

Groeten Ronald :D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 18-08-2010 07:36

Oaseblokken? Nooit van gehoord. Heb je niet een foto van een oaseblok zonder scenery, want dan kan ik me er een beter beeld van vormen. Verder ga je weer lekker met je berg en de omliggende scenery.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 18-08-2010 20:46

Oaseblokken zie je ook bij de bloemist Martin.
Weet niet of jij je vrouw/vriendin,schoonmoeder wel eens een bloemstuk
geef :shock: maar in zo'n bakkie zit onderin een groen blok waar de bloemen in worden gestoken en ook het water vasthoud.
Dat is een oaseblok. :wink:

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

Bericht door vriend » 19-08-2010 20:50

Ronald,
Vind de begroeiing goed gelukt en ziet er zeer goed uit, maar de kleur van de ondergrond vind ik wat aan de lichte kant.
Mogelijk dat het op de foto wat vertekend anders zou ik hier nog even wat aan doen, ziet er nu wat sterielig uit maar nog maals het kan vertekenen.
Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 19-08-2010 23:26

Hallo Jaap,

Ik heb als ondergrond een zakje bosgrond van Anita (had ik nog liggen) gebruikt. Verder heb ik tussen de bomen wildgras en begroeiing aangebracht. Op de foto is dat lang niet zo goed te zien. Hieronder nog een foto van iets dichterbij. Helaas heb ik niet zo'n topcamera voor macro opname.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

remcy
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 332
Lid geworden op: 17-04-2010 17:47

Bericht door remcy » 20-08-2010 21:26

ziet er goed uit
is nnet een echte berg !!
succes met je vorderingen !
groet robert
marklin wisselstroom digitaal C rail .
NS van ongeveer 1980 (mag iets ouder ) tot nu
ook overige merken.

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 23-08-2010 23:28

Aangezien ik een aantal weken vakantie heb en niet weg ga, kan ik met dit weer mij toch prima vermaken. Af en toe eens met de familie op stap. Maar als ik thuis ben dan ben ik toch een aantal uren per dag lekker bezig. Zo heb ik een deel van mijn werkbank in de garage omgetoverd tot werkplaats om huisjes in elkaar te zetten. Voordat ik dat doe spuit ik eerst de delen in kleur. Wat een uitvinding die airbrush. Dat ding heeft zijn geld bij mij al opgebracht. Het enige nadeel wat ik kan vinden is dat je de spuit en het potje moet reinigen voordat je een nieuwe kleur erin doet of als je stopt. Maar verder is het een genot. Je spuit zo mooi de verf op je materiaal, dat het echt mooi strak wordt.
Ik heb hieronder (zoals beloofd) een aantal foto's geplaatst van mijn werkplek en wat restultaten van het voorlopige spuitwerk. Vandaag de eerste zaken in elkaar gelijmd. Waar je wel rekening mee moet houden is het volgende: Je moet de delen die opelkaar gelijmd moeten worden zoveel mogelijk vermijden dat daar de verf op komt te zitten. De lijm lost namelijk de verf op. Dus als je de geverfde delen aan elkaar lijmt geeft dat geen goede hechting. Dus na het spuiten pak ik een wattenstaafje of een penseeltje met wasbenzine en maak de betreffende delen weer kaal. Hierdoor krijg je toch weer de optimale hechting.

Afbeelding

Mijn werkplek.

Afbeelding

Zodra stukken gereed zijn hang ik ze op te drogen.

Afbeelding

Mooie stukken gespoten in kleur.

Afbeelding

Heel, maar dan ook heel lichtjes na nevelen met een donkere kleur.

Afbeelding

Om nog wat effect op het houtwerk te krijgen heb ik nog met een waaierpenseel wat lichtbruine strepen aangebracht. Heel lichtjes aanbrengen en met een doekje 1 richting strijken, waardoor het nog lichter wordt.

Afbeelding

Dit is het dak van station Trossingen. Ik heb het hele dak opnieuw gespoten. Vervolgens wat laten opdrogen, gaat vrij snel. Daarna met donkerbruine verf, heel lichtjes wat donkere plekken aangebracht. Met name in de hoeken en onder de dakkappellen.

Afbeelding

Zie hier het eindresultaat. Door alle delen afzonderlijk te behandelen en het daarna in elkaar lijmen. O, ja wat ik nog wil aangeven met lijmen: Ik gebruik van Faller de lijm met het naaldje. Dan nog gaat er teveel lijm bijvoorbeeld op ramen. Wat ik doe is in een dopje een paar druppels lijm, daarna met een hele fijne penseel breng ik wat lijm op het materiaal en daarna vastzetten. Hierdoor krijg je geen overvloedige klodders bij ramen, daken etc. Ik vind dat zelf altijd zo lelijk als je lijmresten ziet zitten.
Uiteraard zal ik hier en daar nog verouderingsplekken aanbrengen, maar dat doe ik pas als het huisje helemaal in elkaar zit. Ook daar krijgen jullie nog een aantal foto's van te zien.

Nou dit was weer even een cursus "Rembrandt Anno 2010" :lol:, tot de volgend up-date.

groeten Ronald :D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

Plaats reactie