Baanopbouw St. Barbara in Allgäu

Plaats reactie
Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Baanopbouw St. Barbara in Allgäu

Bericht door Tom » 05-05-2010 08:06

Het station komt aan de linker achterkant te liggen, is weer eens wat anders.
Komt zelfs een beetje verscholen achter een stukje berg waar boven op de ruïne komt.

Aan de voorkant rechts in de bocht wil ik een halteplaats maken, het is tenslotte maar een buurtspoor.

Zicht op de baan is van 2 kanten. Zowel aan de voorkant als aan de voorstaand rechterkant is er ruimte om het baantje te bekijken.

De voorkant krijgt straks leuke doorkijkjes vanwege wat brugdeeltjes en een viaduct.

Het begin is een verschuifbaar frame om zo ook makkelijk aan de achetrkant van de baan te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Om alles soepel te laten schuiven moet het wel op rolletjes lopen, er zitten parketrollers onder welke een gewicht van 40kg per rolwiel kunnen dragen. Tevens zitten er aan de zijkanten nog rollers om de boel te geleiden zodat het niet scheef kan gaan.

Aan de ene kant
Afbeelding

en aan de andere kant
Afbeelding

Na het bouwen van het frame zijn de stroken aan de beurt waar straks de stukken rail om komen.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 05-05-2010 08:08

Ik heb uitgerekend dat 1 plaat van 122x244 cm multiplex dik 9 mm voldoende moet zijn.
Voor het vervoer heb ik de plaat in de lengte door laten zagen en nu houd ik dus 2 stukken over van 60,5 x 244 cm, er valt wat af vanwegede zaag dikte.

Het eerste spoorgedeelt wordt op de platen uitgelegd en afgetekend.
Met behulp van een oud wagonnetje is het aftekenen appeltje eitje.

Afbeelding

Afbeelding

Als alles is afgetekend gaat de zaag er in, rustig zagen dan breekt het lijntje niet.

Afbeelding

Afbeelding

Om wat diepte mogelijkhden te verkrijgen wordt de onderst laag enkele centimers hoger gelegd dan het frame.
Van daar uit gaat de zaak omhoog.

Afbeelding

Om het geluid wat te minderen wordt er laminaat ondervloer gebruikt, deze wordt donker bruin geverfd en later afgewerkt met Gus-zand.
Daar staat al een pot voor klaar.

Afbeelding

Nu eerst wat proefritten maken want er moet hier en daar wel wat geklommen worden, eerlijkheid gebied om te vertellen dat 4% stijging eerder waar is dan 4% rente op mijn bankrekening.

Afbeelding
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 05-05-2010 08:10

Brugdelen zijn straks nodig om stukken vallei en rivier te overbruggen. Ze geven tevens leuke doorkijkjes naar de baan.

Eerst wordt er een gedeelt uit de stroken gezaagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stroken worden verder uitgezaagd en uiteindelijk ligt er dan het gedeelt waar het station gaat komen. Bij het station komt ook nog een kleine onderhoudwerkplaats waar de stoomlokomotieven hun water, kolen en zand kunnen halen en de diesellokomotieven hun dieselolie.

Afbeelding

Op de achtergrond al een gedeelte van te zien, het zelf te schilderen achtergrond decor.

Afbeelding[/img]
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 05-05-2010 08:13

Op één der vorige foto's was de achterwand te zien, nog kaal, bruin en vol met plamuur plekken.

Afbeelding

Ik ga proberen om er zelf wat op te schilderen waarbij ik in het verleden al diverse goeie tips en aanwijzingen heb gekregen.

De eerste poging:

Afbeelding

was niet zo'n succes dus een volgende met wat meer dieptewerking.

Afbeelding

Verder ontwikkelde de schilderkunst zich, alleen ik was er zelf ook niet echt tevreden over, die Bob Ross doet het toch wel erg simpel voor.

Afbeelding

zo wordt het toch nog een hele studie maar aldoende leert men

Afbeelding

Dan komt het moment dat de boel even wordt weggeveegd en er weer een verbeterde versie op komt, later als ik beroemd ben dan zal men ontdekken dat er meerdere lagen onder dit kunststuk zitten :)

Afbeelding

Dit is meer het idee wat ik wil, daarom de rest ook maar gelijk als basis neergezet.

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel zitten we in dit stadium, er valt nog veel te doen maar alles op zijn tijd.
Het is een hobby, geen werk :wink: :D

Afbeelding
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 05-05-2010 08:28

Inmiddels de boel een beetje goed op hoogte afgesteld, het stationsgedeelte kon nog wel één centimeter hoger komen waardoor de boel er weer wat beter uit komt te zien en de lok op sommige stukken niet als klimgeit moet functioneren.

De ontbrekende delen ook gelijk voorzien van isolatiemateriaal, wat me uiteindelijk toch wel wat tegenvalt kwa geluid, maar ja daar valt nu niet veel meer aan te veranderen.

Ook het viaduct moest maar eens op zijn plaats komen. daar moet nog wel een verfje overheen, een stukje al proef gedaan maar die kleur bevalt me niet.

Nu maar wat foto's plaatsen want dat zegt toch meer dan mijn gewauwel :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het gedeelte waar een klein lokdepot zal komen

Afbeelding

Inmiddels is de lijm wel droog, de trein heeft weer wat proefrondjes gereden, dan gaan we de zichtbare gedeeltes alvast maar eens bruin verven en hier en daar wat beschadigingen bijwerken.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

remcy
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 332
Lid geworden op: 17-04-2010 17:47

Bericht door remcy » 05-05-2010 22:01

tom
dat ziet er erg goed uit
succes met je vorderingen !
groet robert
marklin wisselstroom digitaal C rail .
NS van ongeveer 1980 (mag iets ouder ) tot nu
ook overige merken.

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 05-05-2010 22:06

Hoi Tom,

Fijn je hier te mogen begroeten. Je baanverslag weer door genomen en de begin foto's waren mij niet bekend maar keurig doordacht gebouwd zo je frame werk.
Je schilderkunsten gaan zeker goed komen, het begint al te smoelen dus gaat zo voort Tom.

Mvg Ron :)

ps als je kleine foto's er op zet om aan te klikken wil je dan er even opletten dat je "Familie opslag"aanvink anders krijg je "Adult Opslag" en moet Henk het weer weghalen :lol: en als z'n vrouw ziet dat ie aldoor met sex gerelateerde handelingen bezig is.... :lol: :lol:
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 06-05-2010 00:23

Ron schreef:Hoi Tom,

Fijn je hier te mogen begroeten. Je baanverslag weer door genomen en de begin foto's waren mij niet bekend maar keurig doordacht gebouwd zo je frame werk.
Je schilderkunsten gaan zeker goed komen, het begint al te smoelen dus gaat zo voort Tom.

Mvg Ron :)

ps als je kleine foto's er op zet om aan te klikken wil je dan er even opletten dat je "Familie opslag"aanvink anders krijg je "Adult Opslag" en moet Henk het weer weghalen :lol: en als z'n vrouw ziet dat ie aldoor met sex gerelateerde handelingen bezig is.... :lol: :lol:
Hoi Ron,

Het schilderen gaat steeds beter, ik denk alleen dat ik de lange achterkant over het geheel met minder bergen zal gaan beschilderen, wordt anders wel een beetje druk zo.

Ik heb de foto's inmiddels vervangen :oops: , hoeft Henk geen verklaring thuis af te leggen :wink:
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

Bericht door vriend » 09-05-2010 19:34

Tom,
Je bent goed bezig en de schilderkunsten vorderen snel als je maar durf, net als Ros kan jij het ook alleen niet in een keer dus neem de tijd dan komt het goed.
Heel leuk baanplan met straks zijn vele doorkijkjes waar je dan weer van kan genieten.
Ik zag ook het product van de demo dag al staan om een indruk te krijgen hoe het moet worden daar onder de brug.
Ga zeker zo verder en succes gewenst van ons.
Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 09-05-2010 20:24

Ja Jaap, oefening baart kunst.

Ik ben nu bezig met de bedrading, want zonder draadjes geen rijdende trein natuurlijk.

De techniek is geen hoofddoel hier op het forum, ook bij mij is dat in mindere maten, maar helemaal zonder gaat natuurlijk niet.

Ik ben inmiddels bezig met wat afremmodules zoals beschreven door Huib Maaskant.
Ik moet zeggen dat werkt wel en zeker voor mijn baantje is dat genoeg.
Ik zie St. Barbara nog niet aan de PC hangen hoe mooi ik het ook vind al die digitale besturingen.

Om een beetje indruk te krijgen hoe het werkt heb ik er een simpel (niet helemaal scherp) videootje van gemaakt.

Video hier klikken

Afbeelding

Ik zet het hier in dit topic want verder is het wat techniek betreft niet zo interessant en voor wie het wel wil weten, stuur me maar een Pb, hoeft er verder geen discussie over te ontstaan :roll: :wink:
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Plaats reactie