Baanopbouw St. Barbara in Allgäu

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 13-10-2011 14:06

Ron schreef:Hoi Tom,

Ziet er goed uit zo je wagons, heb in een verleden wel eens een foto op een ander forum van je gezien van een verweerde goederen wagon dat ik eeeeven de zakdoek er bij moest nemen :cry: :cry: :cry: maar je hebt een enorme progressie op dit ondedeel gemaakt. 8)
Die spanbanden ik weet het niet, in jouw zeg maar tijdperk, weet ik niet of ze dat op deze manier deden misschien bestonden spanbanden toen niet eens.
Ik doe er even een link bij misschien dat je daar wat mee kan gezien het al wat oudere tijdperk alleen het is NS.

http://www.sleutelspoor.nl/projecten/bu ... ijpen.html

Mvg Ron :)
Ron bedankt voor het meedenken en de link.
Die staat inmiddels in mijn favorieten.Wat die zakdoek betreft, hoop wel dat het papieren zakdoekjes waren die kan je laten drogen en weer hergebruiken bij het weatheren :lol:
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 24-10-2011 22:36

Voor morgen staan er grote plannen op het schema.
Tenminste het ligt er aan wat je groot noemt.

Vandaag in huis wat verlichting verandert, hal beneden en overloop boven zat lichtrail en de helft van de spots branden niet meer.
We waren het eigenlijk een beetje zat en daarom heb ik vandaag de lichtrail vervangen door van die vliegende schotels te plaatsen, plafonnières worden ze ook wel genoemd.

Jullie raden het al, de overblijvende lichtrail met 2 aansluitingen gaat een deel van in de kliko en een deel komt boven de treintafel.

Er zijn nog 6 spots bruikbaar.

Afbeelding

In 4 of 5 stuks komen of LED lampen of energiebesparende van 5 watt.
Zag vanavond ook nog LED als een soort van spots, maar eerst eens kijken wat de licht opbrengst gaat worden.
In de andere 2 of 1 kom(t)en blauwe lamp(en), spots of gewoon kogellampen gekleurs van 25 watt. (voor de nachtverlichting)

In ieder geval zal het een stuk ruimer worden/lijken als deze lampen weg zijn.

Afbeelding

Deze kunnen naar een liefhebber met een wiet-kwekerij
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 27-10-2011 01:08

Ik heb eindelijk het licht gezien.

De lichtrail is geplaatst, aangezien ik geen zin had om in het plafond te boren (is ook errug slecht voor mijn schouders) bedacht ik ineens de reclame van schroeven en spijkeren zonder boren.
Nou dat leek meer op koken zonder pannen of naaien zonder garen.
Ga aub nooit een hamer er mee aan het plafond plakken want
a: je krijgt hem gegarandeerd op je kanis
b: blijft die toch hangen (uniek) dan kan je hem niet meer gebruiken.
Ik begrijp die reclame eigenlijk niet zo goed, wie gaat er nu een hamer van de buurman aan het plafond plakken, wat een flauwe kul.

Afijn, ik dus zo'n tube van die kit gekocht. Je moet het product binnen 10 seconde aanbrengen dan zit het vast.
Na een minuut flikkerde het bij mij echter weer naar beneden.
Gelukkig had ik de treintafel goed beschermd en afgedekt met folie.
Dan toch maar montagekit, die had ik nog, stempels van panlatten er onder en 24 uur laten drogen.

Met als gevolg dit resultaat.
De lampen zelf ga ik nog vervangen door LED lampen welke dimbaar zijn maar dat is voor later.

Alles brandt (op 1 na want daar moet een blauwe lamp in komen voor de Nightryder)

Afbeelding

1 deel uit 1 deel aan, zeg maar de ochtendstond heeft ........

Afbeelding

en na de morgen komt dan de middag en het begin van de avond

Afbeelding

Ach beetje onzin natuurlijk want er zitten verschillende soorten lampen in, met LED denk ik dat het beter uitgelicht kan/gaat worden.

Even nog een totaal plaatje want het is wel mooi werklicht geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Deze week ben ik er wel klaar mee, zondag naar Eurospoor en kijken wat we daar weer kunnen scoren en zien.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 01-11-2011 12:10

Geïnspireerd door de dingen die ik zondag heb gezien ben ik ook maar weer eens aan de slag gegaan.

Tenslotte gaat het bouwen ook niet vanzelf, eerder had ik op dit stuk al een tunnelingang gemaakt maar door het verleggen/aanpassen van het kopspoor moest dit worden afgebroken.

Afbeelding

Nu is de situatie wel een beetje lastig geworden en ik denk dat ik hiermee toch wel wat normen van de modelbouw overtreed maar ik zie geen andere mogelijkheid dan de tunnelingang nu zo aan te leggen.

Afbeelding

Tevens eens gekeken hoe het stationnetje in aanbouw er bij past, dit komt wel erg dicht tegen alles aan, denk dat ik nog maar een een kleinstukje op het hoekje van de baan ga aanbreien zodat er wat meer ruimte komt (alleen niet voor mij :cry: maar als ik nog 25 kilo afval dan komt het wel goed)

Afbeelding

De tunnelingangmuren moeten nog verder gekleurd worden en uiteindelijk geweatherd met een drybrush van wit.
De binnenmuren worden links binnen ook nog aangebracht en dan komt er nog een dakje op van karton wat ik in dezelfde kleur zal maken als de binnenmuren van de tunnel.

Ik had natuurlijk ook een tunnelingang voor dubbelspoor kunnen nemen maar die vond ik daar niet goed uitkomen, komt bij dat ik ze ook niet echt mooi vind maar dat is weer iets wat persoonlijk is.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Wim N
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 892
Lid geworden op: 10-04-2010 23:07

Bericht door Wim N » 01-11-2011 17:15

Hallo Tom tom,

Leuk je eigen in de schijnwerpers te zetten. :lol: goed en strak die spotjes, zo kun je met de lange donkere avonden toch nog verder hobby'en.
Je geef al hele veel antwoorden op de vragen die ik wilde stellen maar je had een voel gevoel dat ik met vragen zal komen. :lol:

Jammer dat het stukje dubbelspoor bij de tunnelingang net iets te ver uit elkaar licht want anders had een dubbelsporige tunnelingang een veel mooier en rustiger beeld gegeven.

En dit gaf je trouwens ook al zelf aan, wel vindt ik het in het midden tussen de sporen een beetje te druk je zal er een klimstruikje op aan kunnen brengen zodat de muur (tunnelportaal) wat minder overheersend zal zijn.

Succes ga hier maar eens na kijken je komt vast wel weer met een oplossing.

Groet Wim.

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 01-11-2011 20:59

Hoi Tom,

Dit oogt inderdaad niet optimaal zo maar is het eventueel geen optie als je nu wel een ingang voor dubbelspoor er in zet en dan in het midden als scheiding er een steunbeer passend in maak.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 01-11-2011 21:22

Na een dag ben ik er al wat aan gewend, ben er uiteindelijk zelf wel tevreden over.
Er zal zoals Wim al adviseert nog wel wat groen tegenaan gaan groeien.

Helaas moet ik het er mee doen, een dubbeloopse tunnelingang gaat het niet worden en ach, soms moet je dan maar concessie's doen.
Zo gaat het nu eenmaal ook in de echte wereld. :wink:
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Wim N
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 892
Lid geworden op: 10-04-2010 23:07

Bericht door Wim N » 02-11-2011 17:07

Hallo Tom,

Heb nog even naar je tunnelportalen gekeken maar ik kom miscshien met een idee, ja daa zit jij altijd ook al vol mee maar toch kom ik nog even retour. :lol:

Je zou ook het linkerportaaltje 10 cm naar voren kunnen halen en de rechterportaal een stukje naar achteren.
Ook is het dan mogelijk ja mogelijk om het linkerspoortje aan de achterkant van de tunneelportaal te kunnen zien doomiddel van een arcademuur met openingen aan de zijkant.

Ja ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel want dit kan niet hoor Tommie.
Ga jij maar even opnieuw alles even bekijken we horen het wel als je ga breken. :wink:
niet boos worden hoor :evil: :evil: :lol: :lol: :lol:

Groet Wim.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 02-11-2011 18:43

Wim, ik begrijp het helemaal maar ondanks jouw goede advies en meedenken blijft het zoals het nu is, ik ga nog wel iets er bij uitproberen maar dat is voor later. :lol:
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 02-11-2011 23:34

Alle kritiek toch maar weer voor lief genomen en een kleine verandering(verbetering) aangebracht.
Het lijnenspel is nu wat minder waardoor het leek of de tunnelingangen verzakt waren.

Afbeelding

Tevens voorstaand links de binnenwanden geplaatst.

Afbeelding

Van karton zal er in de tunnel nog een plafond komen zodat je niet gelijk tegen al dat hout aan hoeft te kijken.

Nu alles maar goed laten drogen en daarna weer verder met weatheren.

Uiteindelijk komt er ook nog wel wat dun groen tegen aan om de lelijke plekjes en naden weg te werken.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Plaats reactie