Dennenbomen maken

landschapbouw op modelbanen en dioramas
Plaats reactie
RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Dennenbomen maken

Bericht door RonaldV » 25-07-2010 23:38

Hallo thuisblijvers :lol: ,
en degene die al geweest zijn uiteraard. Vandaag heb ik me maar eens flink uitgeslooft. Ik heb vandaag dennebomen gemaakt, de lezers van dit draadje zeggen dan gelijk: Die had je toch al gemaakt. Ja, dat klopt. Alleen ik ben iemand die niet snel tevreden is. Dus ik ben aan de slag gegaan om het effect te verbeteren. Nou heb ik een voorbeeld: Anita dennenbomen, een medelid van mijn treinenclub had een boxje voor mij meegenomen. Ik dacht vanochtend, nou dat moet toch te evenaren zijn :roll: .
Hierbij het verslag:
het begin is niet moeilijk, sisaltouw (groen) en draad. Je maakt een tuiterager. Alleen ik heb niet zo hele dichte (lees: de draden ruimer uitelkaar, ingedraaid).
Afbeelding

Daarna in een vorm van een boompje knippen. Als er toch een kluwe te dicht opelkaar zit dan knip ik deze in, hierdoor ontstaat weer ruimte.

Afbeelding

Nou komt het: Ik heb de bomen daarna met een mengsel van poeders donkerbruin ingestrooid. Uiteraard heb ik ze eerst in gedoopt met verdunde houtlijm.

Afbeelding

even laten drogen op een krantje. Ondertussen maak je het strooisel klaar voor het groen. Niet zomaar een poedertje, nee ik gebruik grasvezels! Ik heb donkere grasvezels gebruikt en een klein beetje licht gras. Deze zijn beide van Anita.

Afbeelding

De bruine gepoederde boom lichtjes inspuiten met spuitlijm (niet te dik!!) Ik gebruik een stukje karton met een gaatje erin (hierdoor blijven je handen een beetje schoner), ik steek de denneboomstam daar doorheen en spuit dan de boom van boven af in en draai ondertussen de boom een beetje rond.

Afbeelding

Hierna de boom HEEL LICHTJES met de zeef in strooien Hou hierbij ook de boom rechtop. Hou daarna de boom even op zijn kop en strooi lichtjes vanaf de onderkant. En klaar.

Afbeelding

Nadat de boom is voorzien van de (gras)vezel ga ik de boom heel lichtjes benevelen met haarlak. Hierna doe ik een very finefoam van Anita eroverheen. Doe dit ook weer heel lichtjes met een zeefje. Niet te dik, ander worden het weer klonten. Je kan beter te weinig erop doen dan teveel.

Afbeelding

Om het geheel maar helemaal af te maken heb ik met poeders van Busch een lichtbruine poeder gemaakt om de onderste takken en stam aan te tippen. Hierdoor spuit je weer met haarlak (heel lichtjes de onderste takken) en met een kwastje tip je het bruin op de onderzijde.

Afbeelding

Hier de boom nog zonder de foam.

Afbeelding

Zie hier het eindresultaat. Ik ben er zeer content mee en de eerste 13 bomen staan al op mijn berg.
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 23-09-2010 20:17

sie geen plaatjes :shock: :shock:
alleen een rood kruisie met i ma ge
wa moe ik instelle om se te sien :D
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Plaats reactie