eigen matje mos / bodembedekking

landschapbouw op modelbanen en dioramas
Plaats reactie
RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

eigen matje mos / bodembedekking

Bericht door RonaldV » 11-08-2010 00:11

Hallo,

Nu heb ik weer een tip gevonden:

Als ik bomen maak van zeemos, doe ik het volgende:
Ik steek de zeemos in een zacht stuk isolatieschuim (dat zit bijvoorbeeld al op dakplaten van je schuur), ik heb zo'n stuk bij de aannemer vandaan. Als je dan het takje zeemos inspuit met spuitlijm dan komt dat ook op het isolatieschuim terecht. Je poedert de tak in en op het isolatieschuim komt ook het groen te zitten. Na een aantal keer een boom te hebben behandeld, dan ontstaat er een laagje met diverse laagjes groen. (is ook leuk als je dus verschillende kleuren gebruikt). Normaal gooi je het weg. Maar omdat je ondergrond van je bos ook veelal uit mos en onkruid bestaat, snij je met een breekmes een laagje van het schuim af. Hierdoor ontstaat een mooi matje wat je in stukjes kan knippen en tussen je bomen op de grond kan lijmen. Zie hieronder de foto's.

Afbeelding

Je snijdt net onder de groene laag. Neem uiteraard niet een enorm stuk schuim, want dan kan je in het vierkant niet insnijden. Je moet je mes maximaal uitzetten om met een lang lemmet het schuim in te snijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En je hebt een mooi matje. Op deze manier gooi je geen poeders of bestrooisel weg.

Groeten Ronald :D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

Plaats reactie