Diorama van Ron

landschapbouw op modelbanen en dioramas
Plaats reactie
Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Diorama van Ron

Bericht door Ron » 10-04-2010 14:21

Hier een diorama van een oud fabriekje.
Dit diorama heb ik gemaakt zuiver om een beetje te spelen met scenery produkten en eigenbouw middelen.

De strooisels en andere groenvoorzieningen zijn niet van de bekende fabrikanten. Deze produkten zijn 100% afkomstig uit de magazijnen van Jaap Vriend uit De Goorn.

Bij Jaap vindt je heel veel aan materialen, door hem zelf vervaardigd en qua kosten heel laag drempelig waar je dus mooie landschappen op de modelbaan mee kan creëeren.


Een diorama is een prettig stuk modelbouw om dingen uit te proberen en sommige dingen zo te maken dat je ze eventueel ook nog kan overzetten later. Inspiratie moet je ook op doen en daar heb ik een heerlijke plek voor waar ik elke dag zo'n 2 uur zit om te over peinzen, mijmeren en lullen tegen mezelf lekker voor m'n huis op de dijk, aan het IJsselmeer 8)


Afbeelding

Hieronder enkele foto's van het gebouw in verval.

Afbeelding

Afbeelding

Het schuurtje op een beurs gekocht voor 1 euro en was gemaakt uit denk 5 verschillende onderdelen en die hebben we wat opgeknapt en verweerd en moet nog verder afgewerkt.

Afbeelding

Hier m'n eerste boom uit electra draad volgens Jaap's methode en het groen heeft Jaap erin gestrooid.

Afbeelding

En aangezien het ook andersom kan, dus de boom door Jaap gemaakt en het groen heb ik erin gestrooid.
( Sorry Jaap, maar ik kon het toch niet laten om er een met vijverfilter te bekleden :-[ :D )

Afbeelding

Kreeg ook het breenweefje om een vervallen bruggetje te maken, had nog een stukje I-profiel liggen en van een stukje fineer heb ik planken gesneden en erop gelijmd. Uiteraard missen er een paar planken en zijn er enkel kapot en verder moet het geheel nog afgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Nog eentje toe, de palen voor de afrastering staan er ook maar inmiddels weer weg want hetgeen ik wou zinde niet en nu ben ik het anders aan het maken, de afrastering dus, maar dat zien we in de volgende update.
Hopelijk zo weer een en ander duidelijk en we gaan verder met de opbouw en afwerking.

Afbeelding

Ik zal weer even wat plaatsen over het diorama.
Een goederen wagon op een verlaten stukje spoor leek me wel wat, lekker vernaggelen met veel kleuren en wat poeders om zo een aftandse wagon te krijgen die al een tijdje uit de roulatie is. Er zal nog wel het een en ander bijgeplaats worden om de vergetelheid te versterken. De wagon heb ik in z'n geheel met de kwast gedaan en geen airbrush bij gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben ook met een omheing bezig geweest voor achter het gebouwtje. Heb hiervoor balsahout gebruikt en gegroefd en de staanders zijn van styreen gesneden. Nou ja daarna met kleurtjes bewerkt en de verdere aankleding gaat ook weer komen.

Afbeelding

Afbeelding

Plankenbruggetje inmiddels na 5 keer beitsen, is een probeersel uiteraard waar anders een diorama voor.

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

Bericht door vriend » 27-04-2010 21:47

Ron,
Ik bedoel de folieage van de tweede boom vind ik wat vol of beter gezegd te dicht.
De eerste boom heeft een betere door kijk en je ziet ook de takken beter dit is mijn mening.
Wat ik wel weer geweldig vind is de schutting van balsahout met de daarbij behorende verwering.
Zeker de onderste plank die het meeste water krijgt te verduren is mooi weer gegeven.
Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 15-05-2010 23:30

Hallo Ron,

Ik sluit me aan bij Jaap. Ik vind ook je omheining zeer geslaagd. Ook de bestrating van het terrein is goed verouderd. Ja bomen maken blijft een vak apart. Maar door veel oefenen krijg je de slag te pakken. Ik ben zelf ook druk bezig met bomen maken van elektrakabel. Ik heb onlangs van mijn buurman een paar beste strengen gekregen. Sommige zijn wel een duim dik. :D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

remcy
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 332
Lid geworden op: 17-04-2010 17:47

Bericht door remcy » 16-05-2010 19:25

ron
erg mooi gedaan met die brug omheining enz enz
over de bomen ach weet je ze zijn eigenlijk allebij wel heel erg mooi !!!
er zitten wel weer een aantal ideeen in voor mezelf
ga zo door !! :lol:
groet robert
marklin wisselstroom digitaal C rail .
NS van ongeveer 1980 (mag iets ouder ) tot nu
ook overige merken.

Gast

Bericht door Gast » 16-06-2010 04:39

dit is echt mooi gedaan. Zeker dat verweren van die wagon zonder airbrusch is erg geslaagd. Ik moet me daar ook is in verdiepen. Ik hou je topic in de gaten. Is erg leerzaam

mvg
Reinder

Plaats reactie