Plakken van een huisje

Nieuwbouw en renovatie van bouwpakketten
Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Plakken van een huisje

Bericht door Henk » 01-11-2011 10:39

Omdat Tom v/d week aangaf, dat ie hetzelfde bouwpakket had als één van mijn nieuwe aanwinsten. En benieuwd was hoe ik hem ging bouwen.
Zal ik hier een verslagje van maken.

origineel:
Afbeelding

Eerst zoveel mogelijk schilderen van de muurdelen en kozijnen, terwijl deze nog in de gietmal zitten.
Na het aanbrengen van de kozijnen en het glas, dmv houtjes (lees lucifers) een soort framewerkje maken rond de kozijnen. Dit doe ik om de gordijnen wat van het glas af te houden. Zodat je wat dieptewerking krijgt.
De houtjes kun je het best met houtlijm opplakken. Voordeel hiervan is, dat mocht een houtje per ongeluk verschuiven. Je de lijm zonder vlekken weer kunt verwijderen van het glaswerk (schoonmaken met b.v stukje keukenrol)

Afbeelding

Afbeelding
sorry voor de kwaliteit van de foto's, maar wou ff niet beter.

Daarna kunnen de gordijnen uitgeknipt en opgeplakt worden (ook weer met houtlijm)

Afbeelding

Afbeelding

Hier is goed te zien dat de gordijnen, op mooie afstand van het glas zit.

Afbeelding

En zover was ik op moment van schrijven.

Nog een close-up van buitenzijde raam, om te laten zien wat het effect en verschil is tussen het aanbrengen van standaard lichtmasker en mijn manier.

Afbeelding

In het plafond van de passage heb ik 2 gaatjes geboord, welke ik heb voorzien van led-lampjes (bedankt Jan :D ). Waarbij ik heb getest met wat weerstanden om de juiste sfeer te creeëren. En daarna alles gesoldeerd en voorzien van krimpkous.

Afbeelding

En natuurlijk niet het preiservolk vergeten, is toch makkelijker te plaatsen als je er nog fatsoenlijk bij kunt komen.

Wordt vervolgd
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 01-11-2011 12:24

Zo, dat ga ik natuurlijk van A tot Z helemaal volgen.
Ziet er nu al weer gelikt uit en ik ga zeker een aantal tips gebruiken, zoals die luciferhoutjes.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Jan
conducteur
conducteur
Berichten: 102
Lid geworden op: 13-03-2011 22:17

Bericht door Jan » 01-11-2011 13:47

Graag gedaan Henk :wink:

Zit ik wel efkens met een vraag, ik zie dat jij je gordijnen van de ramen afhoud dat geeft er natuurlijk mooie diepte aan, maar hoe voorkom je nu de lichtlekkage als je schuin naar binnen kijkt ( van bovenaf zeg maar )
Met vriendelijke groetjes
Jan


Märklin m-rail, ECoS besturing, geen tijdperk wel mooie treinsamenstellingen

Wim N
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 892
Lid geworden op: 10-04-2010 23:07

Bericht door Wim N » 01-11-2011 16:54

Hallo Jan,

Ik begrijp je vraag maar legt Henk keurig uit en heb je vast over het hoofd heen gelezen.
Henk brengt om het gehele raamkozijn houten lucifers aan kijk maar eens naar foto 1 , 2 en 3 . :wink:

Tom ik weet zeker dat wij dit ook allemaal gaan volgen en of we de technieken van Henk over zullen nemen weet ik niet. :lol:

Nee Henk maak ons maar gek blijft het top vinden al je bouwverslagen.

Groet Wim.

Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Bericht door Henk » 01-11-2011 17:20

Wim N schreef: of we de technieken van Henk over zullen nemen weet ik niet. :lol:
Hoef jij ook niet Wim, je koopt ze toch kant en klaar bij Vastgoedje :P
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Bericht door Henk » 01-11-2011 23:57

:oops: natuurlijk niet vergeten foto's te maken.

Afbeelding

alle verlichting er in gesoldeerd. Draden zijn wat lang, maar heb er een hekel aan om boven een bouwpakket te solderen.
Had nog maar 1 witte led, vandaar op de andere zijde een faller lampje met sokkel (maar is ook led).
Het stukje groen buis is gemaakt van een rietje, en is om de draden langs de muur naar beneden te geleiden.

de muren staan omhoog, dus het dak kan erop. Secuur werkje want we willen in het donker geen licht zien op plaatsen waar dit niet hoort.

Afbeelding

De eerste foto's in het donker. En zo te zien zit het dak er goed op,

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd (maar morgen eerst weer geld verdienen)
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Jan
conducteur
conducteur
Berichten: 102
Lid geworden op: 13-03-2011 22:17

Bericht door Jan » 02-11-2011 10:10

Wim N schreef:Hallo Jan,

Ik begrijp je vraag maar legt Henk keurig uit en heb je vast over het hoofd heen gelezen.
Henk brengt om het gehele raamkozijn houten lucifers aan kijk maar eens naar foto 1 , 2 en 3 . :wink:
Hoi Wim, je hebt helemaal gelijk ik heb er gewoon overheen gelezen :oops:
Kreeg van Henk per telefoon ook al op m'n donder :roll: :lol:

Mooie up-date weer Henk, de passage is mooi en rustig uitgelicht zo
Met vriendelijke groetjes
Jan


Märklin m-rail, ECoS besturing, geen tijdperk wel mooie treinsamenstellingen

Ben
kruier
kruier
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-04-2010 09:25

Bericht door Ben » 02-11-2011 11:43

Henk,
De huisje e.d. worden de muren aan de binnenkant zwart gekleurt of gebruik jij de kartonnetjes.
Ben

Wim N
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 892
Lid geworden op: 10-04-2010 23:07

Bericht door Wim N » 02-11-2011 17:15

Henk,

Luister en huiven ga even niet te snel ja want ben nog lang niet aan de opbouw van de vernieuwde modelbaan bezig. :!: :!:
Want ja dit wil ik als het af is ook wel effe in het echie komen bekijken bij Ho vastgoedtje.

Zie er nu al goed uit vooral de kleuren van je houten kozijnen, over de verlichting kan ik nog geen oordeel geven is hier nog licht buiten. :lol:

Jan,

Geeft niet hoor we helpen je wel zo zie je maar weer en ook nog doormiddel van telefonische ondersteuning mot nie gekker worden.
Misschien nog een extra tip mee geven om de luciferhoutjes even het zelfde kleurtje van het kozijn te geven want zo zie je het lichtere houtkleurtje niet door het glas heen schijnen.

Heb ik weer op gelet :?: :?:

Groet Wim.

vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

huizenbouw

Bericht door vriend » 02-11-2011 19:52

Heren,
Zal ik dan ook eens een idee aan de hand doen en rara hoe weet ik dat.
Dat de gordijnen van het glas afstaan is natuurlijk perfect maar om de zijkanten nu ook met hout te bewerken.
Wat ik doe is boven en onder het kozijn breng ik ook een stripje aan, de onderste is dan de fensterbank waar evt wat op kan staan.
De stripjes maak ik dan rond afbuigend naar de muur toe, neem nu het gordijn en plak dit op de muur aan beide kanten en je heb geen vals licht aan de zijkanten.
Dit geeft een mooibeeld van de vitage in de kamers.
Het verlijmen doe ik met cristalclier.
Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

Plaats reactie