Weatheren station en brug

verouderen en andere schilderskunsten
Plaats reactie
Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Weatheren station en brug

Bericht door Hookies » 01-11-2010 20:18

In mijn aanwinstentopic kun je zien dat ik een mooie, robuuste brug heb gekocht voor op mijn baan.

Afbeelding

Nu lijkt me deze kleur groen wat te vrolijk en het geeft teveel een plastic look aan de brug. Nu weet ik dat dit soort bruggen in Duitsland ook wel eens donkergroen zijn. Mijn idee zou zijn om deze brug met een matte donkergroene kleur te verven. Daarna met wit of lichtgroen drybrushen. Wellicht hebben jullie andere ideeën?

Ook heb ik een station gekocht.

Afbeelding

De muren van het station zijn wit en lijken me moeilijk te verouderen. In het echt worden de muren ook wel eens opnieuw geschilderd, aldus Henk. Hij suggereerde om de delen aan de gietmallen gewoon in dezelfde kleur te schilderen, maar dan mat. Ook hier geldt dat inbreng gewaardeerd wordt.

Het station zal nog wel even moeten wachten, de brug is al vrij snel aan de beurt, want die moet binnenkort al geplaatst worden.

Ik had hier al een keer met Henk over gemaild, maar wil iedereen mee laten delen. Wellicht is het leerzaam.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 02-11-2010 01:58

Martin, als je de brug een ander kleurtje wil geven dan zou ik dat met een spuitbus doen.
De beste kleur is spuitbusje van Tamya (Color) AS-14 Olive Green (USAF)100 ml.

Daarna kan je idd een beetje dry-brushen met wit of licht grijs maar ik zou niet te veel doen.
Je kan ook hier en daar een roestplekje aanbrengen.

Het station zou ik toch na de witte verf hier en daar een beetje vervuilen, zeker onder de ramen en op de hoeken kan wel iets van wat vuil wit.
Het dak zou ik zeker onder handen nemen, zo te zien is het een leistenen dak, dat is een menegeling van grijs en blauw.
Zeker ook dak dry-brushen.
Kortom, er is weer genoeg te doen als straks alle sporen liggen. :lol: :wink:
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 03-11-2010 15:47

Waar iedereen zich al uitleeft in boompjes bouwen, is dat voor mij nog niet weggelegd. Zoals ik elders al schreef, heb ik op Eurospoor een brug gekocht. Ik vind het een mooie brug en hij komt ook op een mooie plek op de baan, alleen die kleur ziet er niet uit.

Afbeelding

Gisteren ene spuitbusje Tamiya (olive drab) gehaald en zojuist de eerste spuiting uitgevoerd. Ik moet nog wel de onderzijde doen en sommige plekjes dekten net niet goed genoeg, maar dat is werk voor morgen. Daarna nog wat verweren met een andere kleur groen en wit (drybrushen) en tot slot nog wat roestplekjes aanbrengen. Dat wil ik deze week nog klaar hebben, zodat de brug zijn plaats kan innnemen in het stijgende spoor, dat dan meteen doorgelegd kan worden. Overigens heb ik voor het brugdeel een roco-flex gehaald, die dezelfde hoogte heeft als de piccolo's, maar geen bedding. Vond het even te gek voor woorden om de bedding in de brug door te laten lopen. Niet alles hoeft te lijken op de werkelijkheid, maar er zijn ook voor mij grenzen.

Zo ziet het geheel er nu na één spuitbeurt uit:

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 03-11-2010 19:33

De brug is nu al een stuk opgeknapt Martin.
Persoonlijk zou ik de de brug drybrushen met een grijstint, wit vind ik gauw te fel. Wees rustig met je roest plekken op de balken en klinknagels, denk altijd "meer is minder.
En op de delen waar je rails komt en zeg maar aan de brug binnenkant en dan beneden naast de rails kan je drybrushen met een vuil kleur als bv dark earth of kaki braun van Revell om opspattend vuil van de rail/bedding na te bootsen.
Rustig aan Mart dan komt het zeker goed.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 04-11-2010 10:40

Voor het opspatten van vuil maak ik gebruik van Dark Earth.

Qua grijs kan ik drie kanten op: hellgrau, grungrau en staubgrau. Mijn gevoel zegt me dat ik het beste voor grungrau kan gaan. Wellicht kan iemand hier een suggestie voor doen?

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 04-11-2010 15:03

Martin, ik zou het even uitproberen op een proefstukje.
Je hebt genoeg liggen om op te testen. :wink:
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Plaats reactie