Dordt In Stoom 2010

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Dordt In Stoom 2010

Bericht door Tom » 30-05-2010 16:00

Afbeelding

Graag neem ik jullie mee met een rondje Dordt In Stoom 2010

Vrijdag 28 mei 2010 begint Dordt In Stoom 2010 met mooi weer en een heerlijk zonnetje.
De geur van Stoommachine's komt je in de stad al tegemoed en het geweldige geluid van stoomfluiten is soms oorverdovend.

Je beseft dan ook gelijk hoe belangrijk ooit de uitvinding van de stoommachine is geweest.
Was de stoommachine nooit uitgevonden hadden we nu niet van onze hobby kunnen genieten.

Dordt in Stoom geeft met het evenement Dordt In Stoom een mooi inzicht van de ontwikkelingen op het gebied van stoom.

Natuurlijk heb je dan met verschillende voer- en vaartuigen te maken, zeker voor en rondom het eiland Dordrecht wordt en werd veel gebruik gemaakt van machines om dingen te verplaatsen.
Daarom gaat dit verslag niet specifiek alleen maar over treinen maar meer over stoom en de modellen in het algemeen.

Het zal een heel verhaal gaan worden, om het leesbaar te houden zal ik steeds een nieuw gedeelte posten, dus let op het vervolg.

In de Wolwevershaven liggen al wat stoomschepen op stoom.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de zeilschepen uit de binnenvaart, inmiddels aangedreven met een brandstofmotor zijn van de partij en gaan zich opmaken voor de grote vlootshow welke 's-avonds om 20:00 uur zal beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Op de kade rijden de diverse stoomlocomobielen rond zoals deze zwitser met zijn grote baard en gratis stoomtaxi.

Afbeelding

Ook het zogenaamde Kruimeltje gebied is aanwezig, hier legt Oma aan kleinzoon Wessel uit hoe vroeger de melkboer met de dagmelk aan huis kwam.

Afbeelding

Diverse schepen lopen de haven bij het Groothoofd binnen, hier komt onder luid stoomgefluit de Volharding aan.

Afbeelding

wordt vervolgd
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 30-05-2010 16:01

Ook deze bekende jongens hebben hun weg gevonden naar Dordt In Stoom.

Afbeelding

Afbeelding

Steeds meer stoom op straat, het mooie weer lokt de mensen naar de terrassen en de stoomfanaten rijden hun rondjes.
Veel engelse die natuurlijk noch steeds denken dat we leven in het stoomtijdperk :lol:

Afbeelding

Afbeelding

De stoommeester compleet met bolhoed, echt geweldig.

Afbeelding

Kolen en water is bijgevuld, de reis kan worden vervolgd.

Afbeelding

...en nogmaals Yeti's stoom taxi voor een gratis ritje

Afbeelding

Ook de voor Rotterdammers welbekende graan-elevator was aanwezig.

Afbeelding

Het lichtschip Noord - Hinder wat vroeger vanaf zee de weersvoorspellingen naar de kustwacht doorgaf.

Afbeelding

wordt vervolgd, maar eerst even zelf stoom afblazen

Afbeelding
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 30-05-2010 16:33

's-Avonds is de vlootschouw.
Schitterend om tussen al die slepers en andere stoomschepen door te varen, zo zie je ze eens vanaf het water.

Hier weer de allom bekende Furie, deze ligt normaal achter het sleepvaartmuseum te Maassluis.

Afbeelding

De Hudson, inmiddels een museumschip en kon niet op eigen kracht.

Afbeelding

En de Noordzee die een beetje van haar lijn was afgeweken.

Afbeelding

Er stonden best wel wat mensen op de kade, voelde me soms net Ketelbinkie.

Afbeelding

Dit is dan zo'n machtig gezicht, jammer dat door het tegelicht de schepen niet scherp over komen.

Afbeelding

De Adelaar ...

Afbeelding

... en de Dockyard V waren ook van de partij.

Afbeelding

wordt vervolgd
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 30-05-2010 17:30

Het was schitterend weer en onder het genot van de catering aan boord (onze dochter had natuurlijk aan de inwendige mens gedacht) verder genieten van al die schepen die langs ons en de mensen op de kade voeren.

Zoals de Elfin die iedere twee jaar aanwezig is en volgens mij uit Engeland komt over varen.

Afbeelding

En dan was er aan het eind van de vloot deze giga grote kraan die steeds water schepte en dan soms langzaam maar ook soms in één keer de hele bak liet leeglopen.

Afbeelding

Zo'n bakje water wil je toch echt niet over je heen krijgen, denk dat we dan gelijk op de bodem van de rivier hadden gelegen.

Afbeelding

wordt vervolgd
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 30-05-2010 18:37

schitterend verslag
al die stoom schepen :P
vind ook sail altijd mooi
de schepen daar zijn ook schitterend
kruzen stern
das de meest bekende en de mooister opgetuigd
maar al dat stoom geweld
:D
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 30-05-2010 20:18

Na de vlootschouw nog een afzakkertje gedronken bij onze dochter en daarna op naar huis.
Best wel een beetje rozig geworden van de frisse neus die we op het water hadden opgedaan en de Chileen waar we de nek van hebben omgedraaid was het de bedoeling om lekker te gaan slapen, maar ja, toen kwam het mooie bericht van de geboorte van ons derde klein kind.
Dan slaap je ook niet gelijk.

De volgende dag toch maar op tijd er uit want het was wederom mooi weer en we wilden het spektakel in de stad een beetje op tijd gaan bekijken zodat we in de middag ons nieuwe kleinkind konden opzoeken nadta die en de kersvere ouders en zusje wat slaapschade hadden ingehaald.

Alles was perfect geregeld in Dordrecht. Grote parkeerplaats, gratis en dan met de bus, ook gratis, naar het centrum.
Wat wil een mens nog meer.

Inmiddels was onze dochter met kleinzoon al op de fiets naar de stad gegaan en had de hele uittocht van stoommobiels gezien die vanaf een parkeerplaats richting stad vertrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schitterende machienes maar ook weer in miniatuur.
Onvoorstelbaar zo sterk als die ook kunnen zijn.

Afbeelding

Onze kleinzoon was inmiddels helemaal stoommindet geworden en nadat wij ook ter plekke waren aangekomen had meneertje al diverse ritjes met de stoomtreinen gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

En Dordt in Stoom zo niet kompleet zijn als er geen makreel en paling werd gerookt.

Afbeelding

wordt vervolgd
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 30-05-2010 20:35

Diverse voertuigen en werktuigen worden en werden dmv stoom aangedreven.
Zelfs een stoomfiets.

Afbeelding

Of dit nu de voorloper is geweest van de Solex, zou zo maar kunnen.

Sommige waren helemaal in hun eigen stoomwereld, met de gedachte als mijn staart maar goed zit was deze mijnheer bezig het vuur op te stoken.
Er werd met hardhouten blokken gestookt.
Als je goed kijkt dan zie je ze op de kruiwagen liggen.

Afbeelding

Het bleef prachtig mooi weer en de mensen stroomden massaal toe.
Druk, nee hoor dat lijkt maar zo :lol:

Afbeelding

Je ziet dat het niet alleen een mannenwereld is, ook de dames waren van de partij en stookte de boel lekker op.

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

M - rail
perronchef
perronchef
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-05-2010 21:33

Bericht door M - rail » 30-05-2010 22:54

Hallo Tom,


Wat een schitterend foto verslag.
Ook erg veel, niet dat dat erg is hoor.
Zou zeggen , kom maar op met het vervolg. :wink:

Wat komt er veel folk op af zeg, had ik niet verwacht.
Maar het is wel groots opgezet zo te zien.



gr Frans
Ooit komt het af, ....de vraag is alleen wanneer..

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 31-05-2010 00:00

Ja het is een beetje veel maar er is ook zo veel te zien en het is maar 1 keer in de twee jaar.

Voor mij is het echter zeker een jaar of 20 geleden dat ik het voor de laatste keer heb meegemaakt, we zijn in deze tijd altijd met vakantie.

Maar we gaan weer verder met het verslag.

De kade stond aardig vol met grote machines.

Afbeelding

Diverse van die machines worden gebruikt om werktuigen mee aan te drijven via grote en lange riemen.
Want om al dit moois te maken is er natuurlijk wel gereedschap voor en bij nodig zoals een kolomboor.

Afbeelding

En de smid smeed het ijzer als het heet is.

Afbeelding

Als dan het een en ander uit de hand zou lopen met al dat vuur dan is de brandweer altijd in de buurt.

Afbeelding

Veiligheid staat voor deze vaklieden en daarom worden er natuurlijk ook veiligheidsschoenen gedragen, die worden dan weer hier in de klompenmakerij gemaakt a.d.h.v. een bestaande klomp via een kopieermachine.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de visserij heeft men netten nodig maar ook diverse soorten touw worden overal voor gebruikt.
Er is daarom een lijnbaan aanwezig waar de touwslagerij volop draaide. Enkele handwerklieden probeerde de touwtjes nog aan elkaar te binden.

Afbeelding

Dit alles werd dan muzikaal opgeluisterd door de diverse Shanty-koren.

Afbeelding

Aan het einde van de middag pakte dikke wolken zich samen boven Dordrecht, kwam dat nou door al die stoom en rook uit de schoorstenen of was het weer slechter aan het worden.
Er vielen ook de eerste regendruppels.

Onze kleinzoon mocht met zijn vader mee met de laatste stoomtreinrit van die dag.
Hij vond het helemaal geweldig en volgens onze schoonzoon stond mijnheer te springen op de banken.

Eerst kwam het lokale boemeltje voorbij.

Afbeelding

Daarna gevolgd door dat machtige geweld van 2 stoomlok's.

Deze lok reed voor

Afbeelding

en deze duwde het hele spul naar huis, was zeker bang dat ze het niet konden vinden :lol:

Afbeelding

De trein reed de hele dag met heel veel kabaal en stoom het rondje Dordt In Stoom.

wordt vervolgd
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 31-05-2010 00:03

Zondag 30 mei is het dan alweer de laatste dag van Dordt In Stoom 2010.

Het is beesten weer, regent pijpen stelen, komt goed uit want voor vandaag staat de modelbouwbeurs gepland.

Met de auto er naar toe en daar stond de trein nog welke het rondje D.I.S. rijdt.
En omdat we hier nu eenmaal gek op treinen zijn heb ik daar ook maar wat plaatjes van geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dat waren de stoomlokomotieven van het D.I.S. rondje.

wordt vervolgd
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Plaats reactie