Pagina 1 van 2

Geplaatst: 17-01-2012 00:01
door Tom
Henk, volgens mij kan je de sporen in je BW, industrieterrein en goederen beter ook van 1 melder voorzien.
Ik kreeg dat advies van Xander om ook bij mijn kopsporen van soms maar 2 raillengtes een melder te plaatsen.
I-train laat dan zien en weet ook waar dan de Loc of trein staat.

Hoe heb je die test in de test-modus uitgevoerd.
Je kan dan toch niet zien waar een trein rijdt of mis ik nu iets.

Geplaatst: 17-01-2012 06:47
door Henk
Hoi Tom,

dit zou in theorie wel kunnen, maar dan moet de draaischijf ook voorzien worden van een melder. En wat als er in het depot 2 of 3 loc's op één spoor staan :?: Daarom ga ik in het depot handmatig rijden. Zodra een loc één van de blokken verlaat en in het depot komt, het blok even leeg maken. En als ie vanuit het depot een blok inrijdt, deze even in het blok selecteren, en hij kan weer meedraaien in de automatische dienstregeling.


De test kan je makkelijk uitvoeren door de loc vanuit het blok waar ie staat te slepen naar de volgende blokken die hij moet rijden naar b.v. het volgende station. Zorg dat de loc op automatisch staat en de verbinding met de interface op uit. Je zult zien dat de snelheidsmeter van de loc omhoog gaat. nu kun je handmatig de bezetmelders aanklikken (in de juiste volgorde natuurlijk) en je zal zien dat de loc van blok naar blok rijdt, en hierbij alle blokeigenschappen zien aan de hand van seinbeelden en de snelheid van de loc.

(Mischien kan Walter de uitleg nog aanvullen)

Ik zal 4 maart mijn laptop meenemen, dan kan ik het je laten zien. Het lijkt een heel verhaal, maar het stelt niets voor 8)

Geplaatst: 18-01-2012 19:51
door wissels
Hallo,

eigenlijk vereist dit een overgangsblok tussen depot cq. rangeerterrein en hoofdbaan, in het grote voorbeeld komen locs ook niet in een locdepot terecht vanaf de hoofdbaan, helaas vereist dit indien mogelijk een kleine aanpassing in het ontwerp van Henk,

De treinen kunnen dan in dit overgangsblok in het automatisch rijden ingevoegd worden.

met vriendelijke groet,

Walter

Geplaatst: 18-01-2012 20:09
door Henk
Hoi Walter, dit zou idd de ideale situatie zijn. Echter op een beperkte ruimte is het improviseren :(

De locwissel zal dus zal gewoon in het station moeten plaatsvinden. Waarbij de trein (lees wagons) langs een perron blijft staan, loc het verzorgingsgebied in, en nieuwe loc vanuit het verzorgingsgebied voor de trein. Tijdens deze wisseling zal ik alleen handmatig de beveiliging in het stationsgebied moeten regelen. Maar ja je bent (modelspoor)dienstleider of niet :D

Geplaatst: 18-01-2012 20:44
door Ron
Hoi Henk,

Ik had al eerder het idee dat je de boel in het BW handmatig ging houden omdat de Tm'rs ontbraken. Maar na je uitleg van hoe je hier handmatig binnenstapt in ITrain en omgekeert kwam er voor mij nog veel meer nuttige duidelijkheid: mijn eigenlijke statische rolbrug kan ook gewoon mee gaan draaien, moet hem dan wel voor de makkelijkheid digitaliseren maar dat is het probleem niet. Dus bedankt Henk voor het onbedoelde idee. :D

Mvg Ron :)