iTrain Waldberg

baanbesturing dmv softwareprogramma iTrain
Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 17-01-2012 00:01

Henk, volgens mij kan je de sporen in je BW, industrieterrein en goederen beter ook van 1 melder voorzien.
Ik kreeg dat advies van Xander om ook bij mijn kopsporen van soms maar 2 raillengtes een melder te plaatsen.
I-train laat dan zien en weet ook waar dan de Loc of trein staat.

Hoe heb je die test in de test-modus uitgevoerd.
Je kan dan toch niet zien waar een trein rijdt of mis ik nu iets.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Bericht door Henk » 17-01-2012 06:47

Hoi Tom,

dit zou in theorie wel kunnen, maar dan moet de draaischijf ook voorzien worden van een melder. En wat als er in het depot 2 of 3 loc's op één spoor staan :?: Daarom ga ik in het depot handmatig rijden. Zodra een loc één van de blokken verlaat en in het depot komt, het blok even leeg maken. En als ie vanuit het depot een blok inrijdt, deze even in het blok selecteren, en hij kan weer meedraaien in de automatische dienstregeling.


De test kan je makkelijk uitvoeren door de loc vanuit het blok waar ie staat te slepen naar de volgende blokken die hij moet rijden naar b.v. het volgende station. Zorg dat de loc op automatisch staat en de verbinding met de interface op uit. Je zult zien dat de snelheidsmeter van de loc omhoog gaat. nu kun je handmatig de bezetmelders aanklikken (in de juiste volgorde natuurlijk) en je zal zien dat de loc van blok naar blok rijdt, en hierbij alle blokeigenschappen zien aan de hand van seinbeelden en de snelheid van de loc.

(Mischien kan Walter de uitleg nog aanvullen)

Ik zal 4 maart mijn laptop meenemen, dan kan ik het je laten zien. Het lijkt een heel verhaal, maar het stelt niets voor 8)
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

wissels
kruier
kruier
Berichten: 39
Lid geworden op: 27-05-2010 20:40

Bericht door wissels » 18-01-2012 19:51

Hallo,

eigenlijk vereist dit een overgangsblok tussen depot cq. rangeerterrein en hoofdbaan, in het grote voorbeeld komen locs ook niet in een locdepot terecht vanaf de hoofdbaan, helaas vereist dit indien mogelijk een kleine aanpassing in het ontwerp van Henk,

De treinen kunnen dan in dit overgangsblok in het automatisch rijden ingevoegd worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Gevorderde modelrijder
Beginnende modelbouwer

Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Bericht door Henk » 18-01-2012 20:09

Hoi Walter, dit zou idd de ideale situatie zijn. Echter op een beperkte ruimte is het improviseren :(

De locwissel zal dus zal gewoon in het station moeten plaatsvinden. Waarbij de trein (lees wagons) langs een perron blijft staan, loc het verzorgingsgebied in, en nieuwe loc vanuit het verzorgingsgebied voor de trein. Tijdens deze wisseling zal ik alleen handmatig de beveiliging in het stationsgebied moeten regelen. Maar ja je bent (modelspoor)dienstleider of niet :D
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 18-01-2012 20:44

Hoi Henk,

Ik had al eerder het idee dat je de boel in het BW handmatig ging houden omdat de Tm'rs ontbraken. Maar na je uitleg van hoe je hier handmatig binnenstapt in ITrain en omgekeert kwam er voor mij nog veel meer nuttige duidelijkheid: mijn eigenlijke statische rolbrug kan ook gewoon mee gaan draaien, moet hem dan wel voor de makkelijkheid digitaliseren maar dat is het probleem niet. Dus bedankt Henk voor het onbedoelde idee. :D

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Plaats reactie