meten is weten

baanbesturing dmv softwareprogramma iTrain
Wim N
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 892
Lid geworden op: 10-04-2010 23:07

Bericht door Wim N » 22-01-2012 20:56

Hallo,

Ik weet niet mannen maar denk dat Tom hier mee wil aangeven dat er op deze manier ook de modelbaan mee uitgebreid kan gaan worden. :wink:

Groet Wim.

Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Bericht door Henk » 22-01-2012 21:24

Hoi Tom,

Waarom 2 blokken?, het meten doe je in één blok tussen 2 melders. De loc zal na iedere melder stoppen en keren, vica-versa tot alle decoderstappen zijn doorlopen. Vul wel de exacte afstand tussen de 2 melders in.
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 22-01-2012 21:40

Ja Tom ik denk ook dat je hier niet helemaal goed ga.
1 blok met 2 melders en afstand tussen de melders, begin melder 1 + de lengte tussen de melders en omgekeerd, en je moet voldoende overhouden voor het uitrijden bij vooral de hogere sneldheden of eventueel aan beide zijde een kussen er onder leggen. :lol:

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 23-01-2012 01:07

ok, zal de handleiding nog eens goed doornemen en kijken wat er op het IT-forum er over te vinden is.

btw, ik krijg geen mail meer binnen als er een reactie is geplaatst, vreemd want ik heb aan mijn profiel niets verandert.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 26-01-2012 00:35

Uiteraard heb ik nu maar eens naar jullie advies geluisterd, dit om Ron ook weer eens tevreden te stellen anders vind ie me weer eigenwijs en dwars :D
Ook van Xander kreeg ik het advies om 2 bezetmelders toe te passen en zelfs een blok is niet eens nodig.
Ik heb nu 2 melders gemaakt van 9cm lengte op advies van Xander, die gaf wel aan 10cm.
De tussen afstand is 45cm dus het begin van melder 1 tot aan het begin van melder 2 is 54cm.
Omdat mijn maximale snelheden niet hoger zullen zijn dan 60km/u en liever nog lager zou het zo voldoende kunnen zijn, de praktijk zal het uitwijzen.
De eerste Loc was de BR81, via het programmeerspoor heb ik met mijn MS1 de maximale snelheid op 100% gezet en de optrek- en afremsnelheid op 0,87%.
Nou dat was een drama, de lok vloog over de baan na de snelheidsmeting en van optrekken en afremmen had ie helemaal nooit iets gehoord.
Later heb ik het aangepast als max.snelheid op 30% en vertaging voor optrek en afremmen op bijna 15%.

De eerste meting heb ik met het fototoestel op video gezet, de kwaliteit is wat minder maar het geeft toch wel een indruk hoe het ging.
Aan beide uiteinde heb ik voor alle zekerheid een stukje schuim geplakt maar de loc kwam er niet tegenaan.

Het geheel kan er uiteraard ook weer helemaal vanaf, moet ook wel anders gaat de deur niet meer dicht.

Hier het filmpje.

KLIKKIE DOEN
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 27-01-2012 20:07

Hoi Tom,

Ik zie je ben weer aan het meten of beter gezegd testen want als ik naar het filmpje kijk en de lok zie gaan.......heb het al wat goeds althans als het om een rodeo gaat maar gaat nog niet goed dus hè.
Ik snap niet zo wat er loos is maar er is iets niet goed ingesteld.

1 Je lok- decoder de CV's op 0, zijn er geen CV's aan boord zal er een potmeter op de decoder zitten en die draai je bijna dicht dus net niet.

2 Als de lok op je meetspoor staat en je heb de juiste lengtes ingevoerd van beide melders met het tussen traject dan maak je de stappen blauw en je klik op start, en verander richting heb ik aangevinkt. En het gaat probleemloos bij mij.

Ik heb verder niets waar dan ook verandert of ingestelt. Heb je ook nog met een andere lok getest?
Succes.

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 27-01-2012 20:58

Ik heb de boel maar voorlopig even opgeborgen.
Ik zal eens kijken of er een potmeter in zit.
De andere loc's heb ik nog maar niet gedaan, ik kijk wel hoe volgende week mijn per staat en zal ik weer eens opnieuw beginnen.
Misschien met wat support van het I-train forum.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Bericht door Henk » 27-01-2012 22:48

Hoi Tom,

je BR81 heeft een optrekversnelling en remvertraging die digitaal schakelbaar is. Dus met f4 kun je dit zo uitzetten.
Jou model is vrij recent en heeft dezelfde motor en decoder als in de 368** hobby-loc's. En deze heeft geen potmeters meer uit de prehistorie :)
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 27-01-2012 23:01

Henk schreef:Hoi Tom,

je BR81 heeft een optrekversnelling en remvertraging die digitaal schakelbaar is. Dus met f4 kun je dit zo uitzetten.
Jou model is vrij recent en heeft dezelfde motor en decoder als in de 368** hobby-loc's. En deze heeft geen potmeters meer uit de prehistorie :)
Bedankt Henk.
Met F4 bedoel je dan de F4 op de 6021 of van het mobiel station.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Henk
Beheer
Beheer
Berichten: 707
Lid geworden op: 06-04-2010 17:25

Bericht door Henk » 27-01-2012 23:37

Tom schreef: Met F4 bedoel je dan de F4 op de 6021 of van het mobiel station.
Hoi Tom, kun je gewoon in iTrain uitzetten.

Afbeelding
met vriendelijke modelbouwgroet Henk
Märklin | 1:87 | CS1 in comb. met iTrain 2.04 | DB | loc's stoom & diesel tijdperk III-IV /5 x MFX / 15 x FX | C-rails
Autominiaturen | Brekina | Herpa | Wiking | eigenbouw

Afbeelding

Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken

Plaats reactie