Defecte bezetmelders met C-rail

baanbesturing dmv softwareprogramma iTrain
Plaats reactie
Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Defecte bezetmelders met C-rail

Bericht door Tom » 03-02-2012 00:49

Er zitten al een tijdje 2 bezetmelders dwars.
Waarschijnlijk door uitzetten en werken van hout e.d. zijn de railstaven tegen elkaar aan gekomen.
Nu de boel even slopen, oorzaak herstellen en opnieuw ballasten.

De sloop van de lastigste bezetmelder die al was geballast

Afbeelding

herstelde rail weer terug plaatsen

Afbeelding

ruimte tussen de railstaaf is 0,9mm

Afbeelding

styreen van 1mm past er klemmend tussen

Afbeelding

nieuwe strookjes schilderstape passend gemaakt

Afbeelding

en de boel in de eerste bruine verf, ballasten komt later

Afbeelding

Het gebruik van schilderstape bewijst hier weer zijn voordeel, slopen is snel gedaan zonder al te veel schade.
Helaas is van het viaduct een stukje railing afgebroken, valt niet meer te herstellen en aan de andere kant was het los geraakt, dat zit weer vast.
Nu testrijden.
Test rijden verliep in eerste instantie dramatisch.
Bezetmelder werkte nog steeds niet.
Toen schoot me te binnen dat de veroorzaker een stuk rail was wat al in het tunnelgedeelte lag en welke was voorzien van een rood isolatieblokje.
De spoorstaven maakten nu geen verbinding maar wel de verbindingsnokjes onder de spoorstaven.
Rail weer even los gehaald (moet wel weer nieuw schilderstape tegenaan) en daar waar ik wat had afgevijld die verbinding geïsoleerd en natuurlijk met het lipje van de isolatie omhoog.
De volgende test ging perfect, bezetmelder werd nu weer aangemeld en afgemeld zoals het hoort.

Van diverse C-rail gebruikers heb ik ondertussen vernomen dat ze soms ook met dit euvel te maken hebben of hebben gehad, die hebben het soms rigoreus opgelost met de dremel en de diamantschijf.
C-rail gebruikers zou ik bij deze adviseren om er op te letten dat de railstaven van het geïsoleerde gedeelte elkaar nooit en te nimmer kunnen raken.
Zelf heb ik altijd gedacht dat zoiets onzin was maar het blijkt wel terdege waar te zijn.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 03-02-2012 05:49

moet even kijken
misschien heb ik een stuk reling wat stuk is over
kan je de jouwe repareren
is het een F brug of M
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Tom
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 736
Lid geworden op: 02-05-2010 10:25

Bericht door Tom » 03-02-2012 07:22

Jerry schreef:moet even kijken
misschien heb ik een stuk reling wat stuk is over
kan je de jouwe repareren
is het een F brug of M
F brug, zou wel mooi zijn.
Met vriendelijke groet, Tom

Volg mij op Facebook, klik op de avatar
Afbeelding

CU IB-Basic/ Loconet/I-train standaard/C-rail./PC Vista.

wissels
kruier
kruier
Berichten: 39
Lid geworden op: 27-05-2010 20:40

Bericht door wissels » 03-02-2012 17:54

Hallo Tom,

als je de boel niet wil slopen, zou je even een dremel tussen de railstaven kunnen zetten op de opening groter te maken. Zorg echter wel dat vonken de spullen ernaast niet beschadigen.

Kleine nare ervaring ja met solderen dus niet met de dremel, dat kurk van de bedding begon te schroeien, even snel met een natte vinger uitgedrukt om erger te voorkomen. Tegenwoordig gebruik een metalen flessenopener als ik draden aan de baan aan het solderen ben.

met vriendelijke groet,

Walter
Gevorderde modelrijder
Beginnende modelbouwer

Plaats reactie