Defecte bezetmelders met C-rail
Geplaatst: 03-02-2012 00:49
Er zitten al een tijdje 2 bezetmelders dwars.
Waarschijnlijk door uitzetten en werken van hout e.d. zijn de railstaven tegen elkaar aan gekomen.
Nu de boel even slopen, oorzaak herstellen en opnieuw ballasten.
De sloop van de lastigste bezetmelder die al was geballast
herstelde rail weer terug plaatsen
ruimte tussen de railstaaf is 0,9mm
styreen van 1mm past er klemmend tussen
nieuwe strookjes schilderstape passend gemaakt
en de boel in de eerste bruine verf, ballasten komt later
Het gebruik van schilderstape bewijst hier weer zijn voordeel, slopen is snel gedaan zonder al te veel schade.
Helaas is van het viaduct een stukje railing afgebroken, valt niet meer te herstellen en aan de andere kant was het los geraakt, dat zit weer vast.
Nu testrijden.
Test rijden verliep in eerste instantie dramatisch.
Bezetmelder werkte nog steeds niet.
Toen schoot me te binnen dat de veroorzaker een stuk rail was wat al in het tunnelgedeelte lag en welke was voorzien van een rood isolatieblokje.
De spoorstaven maakten nu geen verbinding maar wel de verbindingsnokjes onder de spoorstaven.
Rail weer even los gehaald (moet wel weer nieuw schilderstape tegenaan) en daar waar ik wat had afgevijld die verbinding geïsoleerd en natuurlijk met het lipje van de isolatie omhoog.
De volgende test ging perfect, bezetmelder werd nu weer aangemeld en afgemeld zoals het hoort.
Van diverse C-rail gebruikers heb ik ondertussen vernomen dat ze soms ook met dit euvel te maken hebben of hebben gehad, die hebben het soms rigoreus opgelost met de dremel en de diamantschijf.
C-rail gebruikers zou ik bij deze adviseren om er op te letten dat de railstaven van het geïsoleerde gedeelte elkaar nooit en te nimmer kunnen raken.
Zelf heb ik altijd gedacht dat zoiets onzin was maar het blijkt wel terdege waar te zijn.
Waarschijnlijk door uitzetten en werken van hout e.d. zijn de railstaven tegen elkaar aan gekomen.
Nu de boel even slopen, oorzaak herstellen en opnieuw ballasten.
De sloop van de lastigste bezetmelder die al was geballast
herstelde rail weer terug plaatsen
ruimte tussen de railstaaf is 0,9mm
styreen van 1mm past er klemmend tussen
nieuwe strookjes schilderstape passend gemaakt
en de boel in de eerste bruine verf, ballasten komt later
Het gebruik van schilderstape bewijst hier weer zijn voordeel, slopen is snel gedaan zonder al te veel schade.
Helaas is van het viaduct een stukje railing afgebroken, valt niet meer te herstellen en aan de andere kant was het los geraakt, dat zit weer vast.
Nu testrijden.
Test rijden verliep in eerste instantie dramatisch.
Bezetmelder werkte nog steeds niet.
Toen schoot me te binnen dat de veroorzaker een stuk rail was wat al in het tunnelgedeelte lag en welke was voorzien van een rood isolatieblokje.
De spoorstaven maakten nu geen verbinding maar wel de verbindingsnokjes onder de spoorstaven.
Rail weer even los gehaald (moet wel weer nieuw schilderstape tegenaan) en daar waar ik wat had afgevijld die verbinding geïsoleerd en natuurlijk met het lipje van de isolatie omhoog.
De volgende test ging perfect, bezetmelder werd nu weer aangemeld en afgemeld zoals het hoort.
Van diverse C-rail gebruikers heb ik ondertussen vernomen dat ze soms ook met dit euvel te maken hebben of hebben gehad, die hebben het soms rigoreus opgelost met de dremel en de diamantschijf.
C-rail gebruikers zou ik bij deze adviseren om er op te letten dat de railstaven van het geïsoleerde gedeelte elkaar nooit en te nimmer kunnen raken.
Zelf heb ik altijd gedacht dat zoiets onzin was maar het blijkt wel terdege waar te zijn.