Baanbouw Hookyville

Plaats reactie
Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 30-07-2010 18:00

Zoals gisteren min of meer al was aangekondigd hebben de twee goederenspoortjes bij station Hookyville inmiddels ook hun plek gevonden. Dit deel van het station is nu qua leggen gereed, nu is het zaak om aan deze kant de draadjes aan de ringleiding en de bezetmelders te bevestigen. Daarna kan er naar de andere kant van het station worden toegewerkt.

Schuin vanuit de lucht gezien zien de sporen er nu zo uit (de zichtbare lijmresten zullen verdwijnen).

Afbeelding

Hier is het zicht wat meer op de opstelsporen gericht. In het linkerwissel voor het kruiswissel zie je nog een stukje hout van het boren in de plaat. De sporen krijgen nog een stofzuigbeurt, zowel met de stofzuiger als met de Tomix.

Afbeelding

Achter de stootjukken is nog genoeg plaats ten opzichte van de sporen in de boog. Hier zouden wat bomen een mooie afscheiding kunnen vormen.

Afbeelding

Het zicht op kale rails is natuurlijk niet het meest spannende. Dus heb ik wat goederenwagens uit de doosjes gehaald en op de baan neergezet. Dat geeft meteen een heel ander beeld. De eerste foto is door een verdwaalde preiser genomen. Die was vooral onder de indruk van de ketelwagens achter de loc van de Mittelweserbahn.

Afbeelding

Ook een helikopter spotte de twee goederenlocs met wagens. Links de loc van de Mittelweserbahn, rechts de Siemens Dispolok.

Afbeelding

Vanaf de zijkant werden ook nog foto's geschoten. Zo op het oog valt de lengte van beide sporen (77 en 88 cm) toch niet echt tegen.

Afbeelding

Als de draadjes zitten, kan ik meteen even de goederensporen testen met rijdende locs. De hele wisselstraat is al uitvoerig getest.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 30-07-2010 20:46

begint nu echt een station te lijken :lol:
boompjes en beestjes
maar ziet er goed uit
en de lengte vd sporen is niet verkeerd als ik de lengte aan wagons zie
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 02-08-2010 10:35

Het treinenbloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan. In plaats van draadjes aan ringleidingen knopen, heb ik me van het weekend toch met andere zaken beziggehouden. Het bekende werk: zaagsnedes maken, deze gaten dichten, draadjes aan rails solderen en leggen maar.

Na de wisselstraat aan de rechterzijde gaat nu één spoor met een halve boog het hoekje om, tot de wissel die via het afbuigende spoor inaar het dalende spiraalspoor voert. Het parallelspoor in deze boog wordt nog niet gelegd, want hiervoor wil ik nog de nieuwste Xtreme keerlus van Wim gaan aanschaffen.

Afbeelding

Tevens heb ik het uithaalspoor ten behoeve van de twee goederenspoortjes afgerond.

Afbeelding

Als je de andere kant op kijkt, ziet het er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 10-08-2010 20:41

Vanmiddag eindelijk weer eens tijd op de zolder door kunnen brengen. Niet dat ik nu al fotomateriaal heb, want dat komt morgen of donderdag wel.

Ik heb twee railstukken die aan afbuigende wisseltongen in mijn station zaten losgehaald. Ik vond dat ze niet goed recht lagen. Nu wel. Verder al wat railstukken voorzien van zaagsneden, opvulstukjes van de zaagsneden en diverse draadjes, zodat ik morgen weer verder kan met het leggen van wat sporen.

Ter informatie hieronder een tekening van het baanplan. De al gelegde delen zijn in de kleur lichtblauw ingetekend. Morgen hoop ik met de stationssporen verder te komen en het stukje onderin bij de wissel in gedeelte C, zodat ik een begin kan maken met het kortdurende dubbelsporige traject.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 11-08-2010 17:46

Belofte maakt schuld, dus hier een update van de werkzaamheden van vandaag. Belangrijkste gebeurtenis was het dichtleggen van spoor 3, als ware het de Afsluitdijk.

Hier een overzicht van het stationsgebeuren vanaf de linkerzijde van de baan. Het kopspoor links, waar pendelstellen gaan stoppen, telt niet mee in de telling voor spoor 1, 2 en 3. Wat me wel opvalt, is dat het uithaalspoor een kleine afwijking naar rechts heeft. Bij nader inzien blijken de twee goederensporen een tikkie uit het lood te liggen. Ik ga dat verder niet aanpassen. Heb genoeg stations in het echt gezien waar het ook niet allemaal even strak recht was. Voor de volledigheid: spoor 1 en 3 hebben in beide richtingen stopplaatsen voor de langere treinen en iets minder lange treinen. Er komt nog wel een kleine uitbreiding voor het perron op spoor 1, want daar is niet zoveel ruimte. Dat gaat overigens nog lang niet spelen.

Afbeelding

Dit is het beeld als je vanaf de andere kant naar de sporen kijkt. Dit is de zijde waar ook de spiraal zich bevindt.

Afbeelding

Ik ben ook aan de andere kant bezig geweest met het begin van het dubbelspoor, dat later afbuigt en een rondje naar het station gaat maken. De eerste rail met bezetmelder ligt er. Je ziet vlak na de wissel nog een grijze en zwarte draad. Dit is een soort neutrale zone om voeding aan de wissel te geven.

Afbeelding

Soldeerwerk aan de winkel. De wisseldraadjes hangen er ook los bij, maar daar heb ik geen haast mee. Wel met de twee soorten draden voor de ringleiding en die voor de bezetmelders. Helemaal achterin is dit vooral voor de niet-gedetecteerde secties en de massa al helemaal rond. In het midden moet ik eerst nog spoor 4 en 5 dichtmaken. Pas daarna kan ik alles gaan aansluiten. Het ziet er overigens drukker uit dan in werkelijkheid.

Afbeelding

Tot slot is het altijd leuk om wat treinen op de rails te zetten. Krijg je ook een beter zicht op wat de bedoeling is. De Regional Express, die ik te zijner tijd nog wil uitbreiden met het koffierijtuig, stopt op spooor 1, met het (denkbeeldige) perron aan de rechterzijde. De loc van de Mittelweser Bahn gebruikt spoor 2, het doorrijspoor, om met de ketelwagens weer snel verder te kunnen gaan. Op spoor 3 heeft de NS-loc halt gehouden. Ook hier zal het perron aan de rechterkant komen, gezien vanaf de wagens dan. Hoewel beide sporen (1 en 3) wel zijn ingericht voor twee richtingen, wil ik het in eerste instantie op één richting houden.

Afbeelding

Dezelfde opstelling, maar dan vanuit de andere kant. Op deze foto zie je de ruimte die er nog over is op de sporen voor personenvervoer.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 12-08-2010 21:17

Ondanks een behoorlijke werkdrukte toch nog even de tijd gevonden om een uurtje naar boven te gaan. Voor spoor 4 van het station (toch ook nog bijna 1.40 meter lang) hoefde ik niet zoveel meer te doen. De zaagsnedes en opvullingen waren al gemaakt, dus het was een kwestie van wat draadjes solderen en een flex op maat zagen. Daarna gaten boren en leggen maar. Even dacht ik dat de flex te lang was, maar ik had 'm natuurlijk wat gebogen om 'm aan de andere normale rails te leggen.

Hieronder twee foto's vanuit beide hoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Het station is nu op een haar na klaar. Alleen spoor 5, het in- en uitrijspoor voor de goederenspoortjes, moet nog gelegd worden. Daar moet ik nog wel wat zaagsnedes voor maken en een flex op maat, dus dat wordt, mede gezien de werkdrukte, waarschijnlijk een klusje voor het weekend. Dan kan ik daarna voedingsdraadjes aan de ringleiding gaan solderen en één voor één de bezetmelders aansluiten. Kan ik meteen testen of alle isolaties hun werk goed doen. En dan is het tijd om het bovenste spoor weer de spiraal in te leiden, zodat ik eindelijk weer rond kan rijden.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 14-08-2010 13:56

Joehoe, station Hookyville is vandaag helemaal dichtgelegd! Alle sporen zijn gedaan, nu is het nog een kwestie van draadjes aan de ringleiding koppelen en bezetmelders aansluiten en dan kan ik ook daadwerkelijk gaan rijden in het station. Dat zal geen spannend werkje zijn, maar ondertussen wil ik ook proberen om de buitenbaan naar de spiraal terug te laten lopen, zodat er meteen van het schaduwstation naar Hookvyille en terug kan worden gereden.

Het laatste deel van het station vanuit de ene hoek:

Afbeelding

En vanuit de andere hoek:

Afbeelding

Tot slot een overzichtsfoto van het complete station, de sporen aan de voorzijde van de bovenbaan met de afslag naar de spiraal en ook meteen een blik op (een deel van) het ondergelegen schaduwstation.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 25-08-2010 14:03

Een tijdje niets aan de baan kunnen doen, maar vanochtend eindelijk even een gaatje, voordat er weer een serie interviews gepland staan. Heb alle bezetmeldpunten aan de linkerkant van het station op de bezetmelder aangesloten en getest. Alles ziet er goed uit.

In onderstaande afbeelding kun je zien wat de status is. Alles wat geel is, is aangesloten en getest. De groene delen zijn nog niet berijdbaar, want de bezetmeldpunten in het midden en aan de rechterkant van het station moeten nog worden aangesloten. Tevens zijn alle groene sporen, dus ook buiten het station al gelegd. Er is dus nog wel wat te doen, maar de eerste rondjes tussen schaduwstation en bovenbaan komen langzaam in zicht.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 22-09-2010 13:42

Ik heb even een tijd niets van me laten horen. Er was veel werk te verzetten en dat werk stelt me in staat om de hobby te betalen. Dus dat gaat voor. Daar komt ook nog eens bij dat het basketbalseizoen is begonnen en de avonden dan al snel weer gevuld zijn. Maar sinds gisteren ben ik weer wat actiever.

Uiteraard een kilometer draadjes aan de ringleiding bevestigen en de bezetmelddecoders op de juiste manier aansluiten. Tevens bindruggen geplaatst voor de dikke kabels voor de bezetmelddecoders. Allemaal niet zo spannend om dat weer te gaan fotograferen.

Gisteren ook al wat rails voorbereid om de buitenbaan naar de spiraal te leiden. Dus zaagsnedes maken, siolatiemateriaal in de snede doen, draadjes solderen. Vanochtend het eerste deel gelegd. Dat is nu aan het drogen. Daarna moeten er nog twee rails gelegd worden. Een normale boog (9130) en een flexstukje van 10 cm, want het dichten met een 9101 (11,1 cm) zorgde voor erg rare capriolen. Dat willen we niet, maar zo moet het lukken. Daar ga ik straks eens naar kijken.

Terwijl ik vanochtend bezig was, arriveerde de postbode. De twee Xtreme keerlusprints. Eentje gaat in de bak voor toekomstige uitbreiding (oftewel het kookeiland), die andere print heb ik wel degelijk nu nodig om kortsluiting in het spoor vanaf de wissel in de buitenbaan van de spiraal naar spoor twee in het station (rechtsom dan) te vermijden. Hier moet alles even omgepoold worden en kan ik veilig rijden. De print werkt ook niet op basis van kortsluiting, zoals sommige keerlusprints doen.

Afbeelding

Afbeelding

Later vandaag (of morgen) meer nieuws.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 23-09-2010 12:25

Zoals gisteren al gezegd is de boog tussen spiraal en bovenbaan gereed. Het is geen ronde boog, maar eentje met wat rechte stukken erin, waardoor alles wel soepel aansluit. De binnenbaan zal volgens hetzelfde principe aangelegd gaan worden, alleen is dit het stuk waar die keerlus op aangesloten moet worden. Dat vraagt dus nog wel even wat extra werk.

De foto's dan maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Plaats reactie