Fabrieksdennen onderhande genomen

Hier kan men vragen stellen over scenery tips & trucs van Jaap Vriend
vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

Bericht door vriend » 27-04-2010 21:13

Mijne Heren,
Jerry vroeg om hop voor Henk zijn brouwerij en zie daar ik ben er maar eens mee aan de slag gegaan.
Nu heb ik dus hop gemaakt en terwijl ik daar mee bezig was kwam het volgende in mij op.
Laat ik eens gek doen en er meteen iets anders mee gaan doen, ook dit kan je op een berghelling kwijt dacht ik zo.
Ook zullen de bloeiende struiken niet misstaan in een mooie voor of achter tuin.
Vele mogelijkheden dus voor deze aanplant, en natuurlijk alles weer zelf gemaakt en bevlokt met eigen strooimateriaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien heb ik niet stil gezeten en hard aan het werk geweest.
Als er vragen zijn hoor ik het wel, ook is alles natuurlijk ook te koop stuur dan een PB en wij komen er samen wel weer uit.
Ook laat ik even mijn nieuwe loofbomen zien die weer op een andere manier gemaakt zijn,
Kijk en geniet , deze bomen zijn reeds verkocht en krijgen een mooie plek op een modelbaan ergens in ZuidHolland, deze meneer heeft ze besteld in Rijswijk waar ik weer een Demo heb gegeven.
Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

Wim N
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 892
Lid geworden op: 10-04-2010 23:07

Bericht door Wim N » 28-04-2010 06:38

Hallo Jaap,

Zeer mooie bomen zeg weer netjes gedaan maar heb even genoeg bomen nu want kan hier bijna niet meer naar buiten kijken het is lente dus alles staat in bloei hier. :lol:

Nee alle gekheid op een stokje zal nog eens kijken of er nog plek o de diorama is voor een paar mooie boompjes en dan ga ik voor een paar knotwilgen dus ga dan alvast maar even verder want je hebt de gang te pakken voor je weer gaat fietsen. :lol:

Groet Wim.

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 28-04-2010 20:59

Hoi Jaap,

De bomen op de 1e foto mogen er wezen, vooral de met het lichtere groen zijn mooi.
Ook het hop doet het goed, ziet er natuur getrouw ook uit.
De knotwilgen doen het als stam goed maar de takken vindt ik persoonlijk niet zo, althans op de foto en dat kan bedriegen maar komt een beetje palmachtig over.
Moet er bij zeggen dat ik eigenlijk nog nooit echt mooie wilgen takken heb gezien. Blijkbaar toch misschien een lastig boompje voor velen, maar het kan ook makkelijker dmv een geknotte versie of waar net weer de uilopers in de vorm van een pruikje op komen. 8)

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

Bericht door vriend » 08-05-2010 17:41

Ron en anderen,
Hier nog een treurwilg gemaakt en staat goed bij boerderijen in westfriesland.

Afbeelding

Ook deze is reeds verkocht en moet er nog veel meer maken voor een modelspoorclub.
Zo zie je maar steeds meer mensen ontdekken het mooie van zelf gemaakte spullen boven die van kant en klaar van Fabrikanten.
Ook de prijs is veel goedkoper dan die van de fabrikanten in Dortmund prijzen voorbij zien komen waar ik onpasselijk van werd.

Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

remcy
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 332
Lid geworden op: 17-04-2010 17:47

Bericht door remcy » 08-05-2010 23:38

jaap
heel erg mooi
vooral die treurwilg
complimenten hoor !!!
groet robert
marklin wisselstroom digitaal C rail .
NS van ongeveer 1980 (mag iets ouder ) tot nu
ook overige merken.

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 15-05-2010 23:36

Hallo Jaap,

Heb je die treurwilg ook gemaakt van elektradraad? Ik denk zelf van wel, en laat je dan een draad (uit de streng) extra lang (bedoel zonder af te knippen).
Bestrooi je ze dan met een kleine vezel en poeder?

Ja ik vraag gelijk het hemd...... :D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

Bericht door vriend » 16-05-2010 11:57

Ronald,
Ja deze treurwilg is ook van koperdraad gemaakt volgens de gebruikelijke methode.
De basis is dus het zelfde alleen blijven de uiteinde van de takken nu veel langer om ze later in model te buigen.
Vervolgens worden de takken weer gesoldeerd voor de stevigheid net als de anderebomen.
Dan wordt de geheleboom in de schors pasta gezet en met grofzaagsel wordt de stam dan bekleed, de wilg heeft namelijk een hele ruwe bast.
Vervolgens de boom op kleur brengen grijs/groen en de takken nog even nabehandelen met geel/bruin.
Vervolgens kan je met grasvezels de uiteinde van de takken bekleden en dan de takken instrooien met de kleur die je zelf mooi vind.
Voor de takken gebruik ik mijn zelf gemaakt wildgras die ik op maat knip en dan bestrooi, geeft een wat natuurlijker uiterlijk vind ik.
Hopelijk is het je duidelijk en succes.
Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

RonaldV
perronchef
perronchef
Berichten: 62
Lid geworden op: 06-05-2010 22:49

Bericht door RonaldV » 16-05-2010 23:29

Hallo Jaap,

Het is me helemaal duidelijk. Bedankt voor je beschrijving. :D
Groeten van Ronald

Werkt met: Marklin, periode 4/5, DB, IB, ESU, Koploper, LDT, Viessmann

Wim N
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 892
Lid geworden op: 10-04-2010 23:07

Bericht door Wim N » 24-05-2010 10:24

Hallo Jaap,

Erg goed gelukt die treurwilg, ben het helemaal met je eens dat zelf gemaakte bomen mooier zijn als die van fabrikanten die te koop zijn.

Bedankt voor de tip van de grofzaagsel waarmee je de boomstam een wat ruwer uiterlijk geeft, als ik het begrijp strooi je dt over de boompasta heen en je meng het dus niet door de boompasta heen voor je het aanbrengt op de stam.

Weer helemaal duidelijk, ik durf het bijna niet te vragen maar wil je er voor mij eentje maken omdat een treurwilg ook wel op de diorama zal passen.

Alvast dank daarvoor. :lol:

Groet Wim.

vriend
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 477
Lid geworden op: 11-04-2010 19:51

Bericht door vriend » 26-05-2010 19:40

Wim,
Allereerst doe ik de stam in de boompasta en laat het dan drogen.
Vervolgens smeer ik de stam en onderkant tak in met onverdunde houtlijm, dan strooi ik het grovezaagsel in de houtlijm en laat het geheel weer drogen.
Dan de stam op kleur brengen en verder afwerken.
Maar jij mag mij alles vragen hoor daar hoeft je geen durfal voor te zijn.
Als ik met de grote bestelling klaar ben maak ik voor jou een wilg.
Dus komt goed.
Groeten Jaap
Voor al uw scenery vragen.
Kijk ook eens op http://www.vier-landen.nl

Plaats reactie