Baanbouw Hookyville

Plaats reactie
Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 27-07-2010 20:07

ik bedoel
als je de loc omkeert dus neus naar de andere richting
werken de melders dan hetzelfde of heb je dan dat er enkele niet goed reageren
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 27-07-2010 20:09

In het schaduwstation - de enige plek waar de melders zijn aangesloten - werkt dat allemaal goed in beide richtingen. Maar zo zijn de melders ook ingesteld in Koploper. Dus nee, geen problemen hiermee.

Maar melders van 1 cm? Is dat niet wat kort?

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 28-07-2010 17:10

Vandaag verder gegaan met wat testwerk. Ik heb één voor één bezetmelders aangesloten en gekeken of dit allemaal goed ging. De hele wisselstraat is nu goed te berijden voor de locs. Bij de bezetmelders heb ik gebruik gemaakt van gele adereindhulsjes. De dikke rode draad rechts is het eindpunt van de ringleiding. Deze hoort hier niet, maar is nu even zo gemaakt voor het testen. Straks komt er gewoon een 0,5 mm2 draad die van de ringleiding wordt afgetakt.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Ook heb ik nog een kort filmpje gemaakt. Je ziet de loc van de Mittelweserbahn de wisselstraat inrijden en doorgaan naar wat straks het doorgaande spoor moet worden. De loc stopt keurig zodra alle wielen in de nog niet aangesloten bezetmeldsectie staan. Je kunt dat hier zien.

De planning voor het vervolg heb ik al in gedachten. Ik moet eerst de twee goederenspoortjes aan de linkerzijde gaan afmaken en bedraden. Als dat gebeurt is, kan ik alles aan de linkerkant van de wisselstraat gaan aansluiten aan de ringleiding en verder met de volgende bezetmeldsecties en de stationssporen.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 29-07-2010 14:24

Voor de lunch had ik nog een uurtje over en dat heb ik aan spoorse zaken benut, waarvan ik overigens geen foto's genomen heb.

- vier rails voor de beide goederenspoortjes voorzien van zaagsnedes (6) en vervolgens opgevuld met plastic verpakkingsmateriaal, zodat de isolaties geregeld zijn.

- blauwe ondervloer voor onder de goederenspoortjes op maat gemaakt. Destijds had ik het niet zo ruim genomen, maar toen was het baanplan een klein beetje anders.

- de blauwe ondervloer ook op het hout bevestigd.

Vanmiddag ga ik de blauwe ondervloer en een paar beschadigde stukjes ondervloer waar al geverfd was, nog van een kleurtje voorzien. Heel misschien ook de draadjes aan de rails voor de goederenspoortjes solderen, maar daar heb ik vandaag toch niets aan, dus dat kan ook wel morgen.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 30-07-2010 18:00

Zoals gisteren min of meer al was aangekondigd hebben de twee goederenspoortjes bij station Hookyville inmiddels ook hun plek gevonden. Dit deel van het station is nu qua leggen gereed, nu is het zaak om aan deze kant de draadjes aan de ringleiding en de bezetmelders te bevestigen. Daarna kan er naar de andere kant van het station worden toegewerkt.

Schuin vanuit de lucht gezien zien de sporen er nu zo uit (de zichtbare lijmresten zullen verdwijnen).

Afbeelding

Hier is het zicht wat meer op de opstelsporen gericht. In het linkerwissel voor het kruiswissel zie je nog een stukje hout van het boren in de plaat. De sporen krijgen nog een stofzuigbeurt, zowel met de stofzuiger als met de Tomix.

Afbeelding

Achter de stootjukken is nog genoeg plaats ten opzichte van de sporen in de boog. Hier zouden wat bomen een mooie afscheiding kunnen vormen.

Afbeelding

Het zicht op kale rails is natuurlijk niet het meest spannende. Dus heb ik wat goederenwagens uit de doosjes gehaald en op de baan neergezet. Dat geeft meteen een heel ander beeld. De eerste foto is door een verdwaalde preiser genomen. Die was vooral onder de indruk van de ketelwagens achter de loc van de Mittelweserbahn.

Afbeelding

Ook een helikopter spotte de twee goederenlocs met wagens. Links de loc van de Mittelweserbahn, rechts de Siemens Dispolok.

Afbeelding

Vanaf de zijkant werden ook nog foto's geschoten. Zo op het oog valt de lengte van beide sporen (77 en 88 cm) toch niet echt tegen.

Afbeelding

Als de draadjes zitten, kan ik meteen even de goederensporen testen met rijdende locs. De hele wisselstraat is al uitvoerig getest.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 30-07-2010 20:46

begint nu echt een station te lijken :lol:
boompjes en beestjes
maar ziet er goed uit
en de lengte vd sporen is niet verkeerd als ik de lengte aan wagons zie
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 02-08-2010 10:35

Het treinenbloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan. In plaats van draadjes aan ringleidingen knopen, heb ik me van het weekend toch met andere zaken beziggehouden. Het bekende werk: zaagsnedes maken, deze gaten dichten, draadjes aan rails solderen en leggen maar.

Na de wisselstraat aan de rechterzijde gaat nu één spoor met een halve boog het hoekje om, tot de wissel die via het afbuigende spoor inaar het dalende spiraalspoor voert. Het parallelspoor in deze boog wordt nog niet gelegd, want hiervoor wil ik nog de nieuwste Xtreme keerlus van Wim gaan aanschaffen.

Afbeelding

Tevens heb ik het uithaalspoor ten behoeve van de twee goederenspoortjes afgerond.

Afbeelding

Als je de andere kant op kijkt, ziet het er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 10-08-2010 20:41

Vanmiddag eindelijk weer eens tijd op de zolder door kunnen brengen. Niet dat ik nu al fotomateriaal heb, want dat komt morgen of donderdag wel.

Ik heb twee railstukken die aan afbuigende wisseltongen in mijn station zaten losgehaald. Ik vond dat ze niet goed recht lagen. Nu wel. Verder al wat railstukken voorzien van zaagsneden, opvulstukjes van de zaagsneden en diverse draadjes, zodat ik morgen weer verder kan met het leggen van wat sporen.

Ter informatie hieronder een tekening van het baanplan. De al gelegde delen zijn in de kleur lichtblauw ingetekend. Morgen hoop ik met de stationssporen verder te komen en het stukje onderin bij de wissel in gedeelte C, zodat ik een begin kan maken met het kortdurende dubbelsporige traject.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 11-08-2010 17:46

Belofte maakt schuld, dus hier een update van de werkzaamheden van vandaag. Belangrijkste gebeurtenis was het dichtleggen van spoor 3, als ware het de Afsluitdijk.

Hier een overzicht van het stationsgebeuren vanaf de linkerzijde van de baan. Het kopspoor links, waar pendelstellen gaan stoppen, telt niet mee in de telling voor spoor 1, 2 en 3. Wat me wel opvalt, is dat het uithaalspoor een kleine afwijking naar rechts heeft. Bij nader inzien blijken de twee goederensporen een tikkie uit het lood te liggen. Ik ga dat verder niet aanpassen. Heb genoeg stations in het echt gezien waar het ook niet allemaal even strak recht was. Voor de volledigheid: spoor 1 en 3 hebben in beide richtingen stopplaatsen voor de langere treinen en iets minder lange treinen. Er komt nog wel een kleine uitbreiding voor het perron op spoor 1, want daar is niet zoveel ruimte. Dat gaat overigens nog lang niet spelen.

Afbeelding

Dit is het beeld als je vanaf de andere kant naar de sporen kijkt. Dit is de zijde waar ook de spiraal zich bevindt.

Afbeelding

Ik ben ook aan de andere kant bezig geweest met het begin van het dubbelspoor, dat later afbuigt en een rondje naar het station gaat maken. De eerste rail met bezetmelder ligt er. Je ziet vlak na de wissel nog een grijze en zwarte draad. Dit is een soort neutrale zone om voeding aan de wissel te geven.

Afbeelding

Soldeerwerk aan de winkel. De wisseldraadjes hangen er ook los bij, maar daar heb ik geen haast mee. Wel met de twee soorten draden voor de ringleiding en die voor de bezetmelders. Helemaal achterin is dit vooral voor de niet-gedetecteerde secties en de massa al helemaal rond. In het midden moet ik eerst nog spoor 4 en 5 dichtmaken. Pas daarna kan ik alles gaan aansluiten. Het ziet er overigens drukker uit dan in werkelijkheid.

Afbeelding

Tot slot is het altijd leuk om wat treinen op de rails te zetten. Krijg je ook een beter zicht op wat de bedoeling is. De Regional Express, die ik te zijner tijd nog wil uitbreiden met het koffierijtuig, stopt op spooor 1, met het (denkbeeldige) perron aan de rechterzijde. De loc van de Mittelweser Bahn gebruikt spoor 2, het doorrijspoor, om met de ketelwagens weer snel verder te kunnen gaan. Op spoor 3 heeft de NS-loc halt gehouden. Ook hier zal het perron aan de rechterkant komen, gezien vanaf de wagens dan. Hoewel beide sporen (1 en 3) wel zijn ingericht voor twee richtingen, wil ik het in eerste instantie op één richting houden.

Afbeelding

Dezelfde opstelling, maar dan vanuit de andere kant. Op deze foto zie je de ruimte die er nog over is op de sporen voor personenvervoer.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 12-08-2010 21:17

Ondanks een behoorlijke werkdrukte toch nog even de tijd gevonden om een uurtje naar boven te gaan. Voor spoor 4 van het station (toch ook nog bijna 1.40 meter lang) hoefde ik niet zoveel meer te doen. De zaagsnedes en opvullingen waren al gemaakt, dus het was een kwestie van wat draadjes solderen en een flex op maat zagen. Daarna gaten boren en leggen maar. Even dacht ik dat de flex te lang was, maar ik had 'm natuurlijk wat gebogen om 'm aan de andere normale rails te leggen.

Hieronder twee foto's vanuit beide hoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Het station is nu op een haar na klaar. Alleen spoor 5, het in- en uitrijspoor voor de goederenspoortjes, moet nog gelegd worden. Daar moet ik nog wel wat zaagsnedes voor maken en een flex op maat, dus dat wordt, mede gezien de werkdrukte, waarschijnlijk een klusje voor het weekend. Dan kan ik daarna voedingsdraadjes aan de ringleiding gaan solderen en één voor één de bezetmelders aansluiten. Kan ik meteen testen of alle isolaties hun werk goed doen. En dan is het tijd om het bovenste spoor weer de spiraal in te leiden, zodat ik eindelijk weer rond kan rijden.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Plaats reactie