Baanbouw Hookyville

Plaats reactie
Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 14-08-2010 13:56

Joehoe, station Hookyville is vandaag helemaal dichtgelegd! Alle sporen zijn gedaan, nu is het nog een kwestie van draadjes aan de ringleiding koppelen en bezetmelders aansluiten en dan kan ik ook daadwerkelijk gaan rijden in het station. Dat zal geen spannend werkje zijn, maar ondertussen wil ik ook proberen om de buitenbaan naar de spiraal terug te laten lopen, zodat er meteen van het schaduwstation naar Hookvyille en terug kan worden gereden.

Het laatste deel van het station vanuit de ene hoek:

Afbeelding

En vanuit de andere hoek:

Afbeelding

Tot slot een overzichtsfoto van het complete station, de sporen aan de voorzijde van de bovenbaan met de afslag naar de spiraal en ook meteen een blik op (een deel van) het ondergelegen schaduwstation.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 25-08-2010 14:03

Een tijdje niets aan de baan kunnen doen, maar vanochtend eindelijk even een gaatje, voordat er weer een serie interviews gepland staan. Heb alle bezetmeldpunten aan de linkerkant van het station op de bezetmelder aangesloten en getest. Alles ziet er goed uit.

In onderstaande afbeelding kun je zien wat de status is. Alles wat geel is, is aangesloten en getest. De groene delen zijn nog niet berijdbaar, want de bezetmeldpunten in het midden en aan de rechterkant van het station moeten nog worden aangesloten. Tevens zijn alle groene sporen, dus ook buiten het station al gelegd. Er is dus nog wel wat te doen, maar de eerste rondjes tussen schaduwstation en bovenbaan komen langzaam in zicht.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 22-09-2010 13:42

Ik heb even een tijd niets van me laten horen. Er was veel werk te verzetten en dat werk stelt me in staat om de hobby te betalen. Dus dat gaat voor. Daar komt ook nog eens bij dat het basketbalseizoen is begonnen en de avonden dan al snel weer gevuld zijn. Maar sinds gisteren ben ik weer wat actiever.

Uiteraard een kilometer draadjes aan de ringleiding bevestigen en de bezetmelddecoders op de juiste manier aansluiten. Tevens bindruggen geplaatst voor de dikke kabels voor de bezetmelddecoders. Allemaal niet zo spannend om dat weer te gaan fotograferen.

Gisteren ook al wat rails voorbereid om de buitenbaan naar de spiraal te leiden. Dus zaagsnedes maken, siolatiemateriaal in de snede doen, draadjes solderen. Vanochtend het eerste deel gelegd. Dat is nu aan het drogen. Daarna moeten er nog twee rails gelegd worden. Een normale boog (9130) en een flexstukje van 10 cm, want het dichten met een 9101 (11,1 cm) zorgde voor erg rare capriolen. Dat willen we niet, maar zo moet het lukken. Daar ga ik straks eens naar kijken.

Terwijl ik vanochtend bezig was, arriveerde de postbode. De twee Xtreme keerlusprints. Eentje gaat in de bak voor toekomstige uitbreiding (oftewel het kookeiland), die andere print heb ik wel degelijk nu nodig om kortsluiting in het spoor vanaf de wissel in de buitenbaan van de spiraal naar spoor twee in het station (rechtsom dan) te vermijden. Hier moet alles even omgepoold worden en kan ik veilig rijden. De print werkt ook niet op basis van kortsluiting, zoals sommige keerlusprints doen.

Afbeelding

Afbeelding

Later vandaag (of morgen) meer nieuws.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 23-09-2010 12:25

Zoals gisteren al gezegd is de boog tussen spiraal en bovenbaan gereed. Het is geen ronde boog, maar eentje met wat rechte stukken erin, waardoor alles wel soepel aansluit. De binnenbaan zal volgens hetzelfde principe aangelegd gaan worden, alleen is dit het stuk waar die keerlus op aangesloten moet worden. Dat vraagt dus nog wel even wat extra werk.

De foto's dan maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Ron
Beheer
Beheer
Berichten: 532
Lid geworden op: 09-04-2010 18:39

Bericht door Ron » 10-12-2010 22:33

Martin,

Gewoon 2 melders per blok is voldoende, heb ik ook overal in mijn baan. Ik zie totaal het nut niet in van 3 melders maar goed anderen wel en ik heb ze nog nooit gemist.
In Koploper moet je je treinlengtes opgeven en is een trein langer dan een blok zal Koploper de trein er wel door sturen maar niet laten stoppen uiteraard als het volgende blok ook een doorgaand blok is en niet bezet is . Heb je een opstelblok bv en de trein is langer zal Koploper nooit je trein daar heen sturen. Ook zijn er nog mogelijkheden om zelf bv een blok voor een bepaalde trein uit te sluiten, bv geen electrische trein over een blok zonder bovenleiding net wat je wil, legio mogelijkheden maar voor later. Dus eigenlijk hobbel ik nu een beetje achter Jerry aan.

Allen snap ik je redenatie niet, je hebt het over die Thalys over dat spoor en tevens schrijf je dat het een buurtspoortje is/wordt en dat daar toch geen Thalys thuis hoort. Lees ik wat over het hoofd?

Mvg Ron :)
Digitaal, Marklin K-rails, Tams MC,Tams booster B4, iTrain,Tijdperk jaren 70-heden
Materiaal Marklin,Roco,Fleischmann
Bouw Nederlandse baan-landschap

Vrachtwagens: Herpa, AWM

Ingestapt als modelspoorder, uitgestapt als modelbouwer

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 11-12-2010 00:43

Ron, Jerry,

Na wat denkwerk heb ik gekozen voor oplossing 4. Het spoor in twee stukken delen met een middenmelder om achterliggende wissel(straten) vrij te geven (dat is de reden van een middenmelder, want dit blok is erg lang). De Thalys wordt uitgesloten voor dit baanvak. Het zou een beetje van de zotte zijn als de Thalys rond de stad rijdt. Die moet één keer stoppen en dan als de bliksem verdwijnen naar het schaduwstation. Pas als het kookeiland er ligt (over enkele jaren) mag de Thalys wat langer boven blijven rijden.

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 12-12-2010 15:20

Zoals elders al aangegeven zou ik ook nog wat foto's plaatsen in dit topic. Het zijn locs die ik soms al twee jaar geleden gekocht had en eentje stond hier zelfs in de boekenkast toen ik in 1996 in dit huis trok. Het was een aankoop van mijn vader. Vier van deze locs zijn inmiddels digitaal gemaakt. Omdat ze dus voor het eerst na de ombouw bij mij op de baan kunnen staan, heb ik er toch even foto's van gemaakt. Het zijn geen echte nieuwe aanwinsten, vandaar dat ik ze hier even plaats.

DE BR103 die ingezet gaat worden om de Rheingold/TEE-wagens te trekken. Ik heb wel weer verschillende wagens van dit type, uiteenlopend van Trix, Fleischmann tot hele oude, bijna blikken gevallen van ik meen Minitrix. Nu heb ik wel eens gehoord dat eigenlijk maar een van deze merken de wagens in de juiste schaal heeft uitgebracht. Wie weet welke?

Afbeelding

Dan het oude dieseltje van mijn pa. Het is een Italiaans bakkie van Lima dat onder de noemer D361 zijn ritjes maakte. Ondanks dat niet alle assen stroom voeren, rijdt de Italiaan zeer goed, helemaal als je bedenkt hoe oud de machine wel niet is.

Afbeelding

Dan de BR212 voor vrachtvervoer en het betere rangeerwerk.

Afbeelding

En tot slot de Pendolino van Fleischmann. Dit stel zal in de toekomst gaan pendelen tussen Hookyville en Esdorf.

Afbeelding

Mvg,
Martin
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 12-12-2010 16:23

weer mooi spul martin
veel plezier ermee
wel de 103 even alle wielen in de rail ztten :lol:
en ik dacht dat trix de meest close schaal had
fleischman heeft meestal 1/100
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Hookies
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 299
Lid geworden op: 26-05-2010 11:57

Bericht door Hookies » 12-12-2010 16:39

Goed gezien Jerry, dat van die wielen. Maar 1:100 is veel te groot voor mijn N-spoor, want dat is 1:160.
Hookyville schaal N | Fleischmann Piccolo | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V, plus museumlijn uit III.

http://www.everyoneweb.com/hookyville Updated 11 maart 2010

Jerry
Vriend van het forum
Vriend van het forum
Berichten: 578
Lid geworden op: 11-04-2010 14:35

Bericht door Jerry » 12-12-2010 17:02

sorry
dat = h0
maar ook in n was het afwijkend
spoorgroeten van jerry
besturing:tams easy control en koploper
fleischmann roco en marklin rollend materiaal
2 rail digitaal
electronica en scenry als favoriet

Plaats reactie